Lotus Theory 1: een glimp van de toekomst van Lotus
Niet alleen zijn deuren zijn bijzonder...
Maak kennis met de Theory 1, een nieuwe conceptauto van Lotus. Hij zit boordevol technologie die laat zien wat we in de toekomst van het merk kunnen verwachten.
Conceptauto
We beginnen met het slechte nieuws: de Theory 1 gaat niet in de verkoop. Het is een conceptauto die laat zien wat er allemaal mogelijk is met de technologie van nu én morgen. Het gaat volgens het merk niet alleen om een snelle auto, maar om een heel nieuwe manier van rijden. De Theory 1 is ontworpen volgens een nieuwe aanpak van Lotus: ze willen auto’s bouwen die slim zijn, er goed uitzien, en nog steeds de topprestaties leveren waar ze om bekend staan. Het idee is om de auto zoveel mogelijk om de bestuurder heen te bouwen, zodat alles intuïtief aanvoelt en precies doet wat jij wilt.
Een auto die meedenkt
Een van de opvallendste zaken aan de Theory 1 is het zogeheten Lotuswear-systeem, een nieuw systeem dat de stoelen en het stuur van de auto letterlijk laten meebewegen met jouw rijstijl. Rijd je sportief, dan krijg je extra steun in de bochten. Rijd je rustig, dan maakt de auto het vooral comfortabel. Het is een beetje alsof de auto aanvoelt wat jij nodig hebt en zich daarop aanpast.
De Theory 1 is een driepersoons sportwagen, met de bestuurder in het midden en schuin daarachter twee stoelen voor de passagiers. Geïnspireerd op de Formule 1 biedt de centrale zitpositie een goed overzicht en zijn alle bedieningselementen gemakkelijk bereikbaar.
Meer slimme Snufjes
Zit je graag in stilte of wil je juist het geluid van de motor extra goed horen? De Theory 1 heeft speakers in de hoofdsteunen waarmee je het geluid helemaal naar wens kunt afstellen. Of je nu alleen het geronk van de motor wilt horen of juist alles stil wilt hebben, het kan allemaal. Uiteraard is het geluid kunstmatig, want de aandrijflijn is volledig elektrisch.
Duurzaam
Lotus heeft ook nagedacht over het milieu. In plaats van tientallen verschillende materialen te gebruiken, hebben ze ervoor gekozen om maar tien soorten te gebruiken die duurzaam en recyclebaar zijn. Een groot deel van de auto bestaat uit gerecycled koolstofvezel.
Bijzondere deuren
Lotus heeft een gepatenteerd deursysteem ontwikkeld, met portieren die naar achteren open schuiven. Ze bieden de inzittenden een gemakkelijke instap, en de Theory 1 neemt ook met de portieren geopend maar weinig ruimte in beslag. Zo kan de bestuurder ook op een krappe parkeerplaats gemakkelijk in- en uitstappen.
Bekijk ook: LOTUS EMIRA V6: eindelijk rijden in NEDERLAND! – REVIEW – AutoRAI TV