De snelste Lotus Exige ooit
Lotus introduceert Exige Sport 380
Omdat het altijd sneller kan, introduceert Lotus de Exige Sport 380. De snelste Exige ooit, maar niet de lichtste.
De krachtigste, de snelste
Lotus tovert de laatste tijd uitvoering na uitvoering uit de (lichtgewicht) hoed. De laatste aanvulling op het modellengamma is deze Lotus Exige Sport 380. Met een leeggewicht van 1.100 kilogram is het niet de lichtste Exige ooit, die titel gaat immers naar de eerste generatie Exige (ongeveer 900 kilogram). Met de 276 kW (375 pk) en 410 Nm sterke 3,5-liter Supercharged V6 is deze Lotus Exige Sport 380 echter wel de krachtigste en snelste Exige ooit.
[gallerij-1]
LEES OOK: Reportage: met Nissan naar Marokko (deel 2)
Automaat of handbak
Of je nu de handgeschakelde versie neemt of een Exige met zestrapsautomaat (leverbaar vanaf lente 2017), de sprint van 0 naar 100 km/u duurt altijd maar 3,7 seconden. En de topsnelheid? De versie met handbak houdt het voor gezien bij 286 km/u en de Exige ‘met automaat’ bij 274 km/u. Een opgewaardeerde brandstofpomp, een opnieuw gekalibreerd computermanagement en een herzien uitlaatsysteem (bekend van de Evora 400 en Evora Sport 410) zorgen voor de vermogenstoename van de V6-motor, want normaliter heeft een Exige ‘slechts’ 257 kW (350 pk).
“De totale gewichtsbesparing komt uit op 26,3 kilogram”
Less is more
Lotus heeft geprobeerd van de Exige Sport 380 echt een feestnummer te maken. Dat zien we aan diverse maatregelen om de Lotus lichter te maken. Want less is more natuurlijk. Een nieuwe lichtgewicht lithium-ion batterij bespaart 10,3 kilogram en nieuwe koolstofvezel kuipstoelen besparen in totaal 6 kilogram. What’s more? Lichtgewicht wielen (-10 kilogram) en een lichtgewicht polycarbonaat achteruit (-0,9 kilogram). De totale gewichtsbesparing komt uit op 26,3 kilogram. De uitbundige spoilers zorgen overigens voor 140 kilogram downforce op topsnelheid.
[gallerij-2]
Coupé of Roadster
Lotus levert de Exige Sport 380 standaard met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en het Dynamic Performance Management (DPM) met de modi ‘Sport’ en ‘Race’. Elke modus heeft invloed op de hulp van het stabiliteitssysteem en de reactie van het gaspedaal. De Lotus Exige Sport 380 is leverbaar als coupé en als roadster. En de prijs? In Duitsland 89.900 euro. Reken in Nederland dus op minimaal 140.000 euro.