Lotus Evija Fittipaldi is een beeldschoon eerbetoon
John Player Special livery
Het is 50 jaar geleden dan Emerson Fittipaldi samen met Lotus zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap wist te winnen in de Formule 1. Ter ere van die gebeurtenis steekt Lotus de Evija is in een historisch verantwoorde livery. En die is om te smullen.
John Player Special
De John Player Special-kleurstelling is een iconische livery op de F1-bolides van Lotus uit de jaren ’70 en ’80. De kleurencombinatie wordt beschouwd als een van de mooiste livery’s binnen de motorsport. Zelfs als je niets met autoracen hebt, trekt het de aandacht. Ook deze Lotus Evija Fittipaldi staat het bijzonder goed.
Fittipaldi eerbetoon
Het is 50 jaar geleden dat Emerson Fittipaldi in dienst van Lotus de wereldtitel in de Formule 1 pakte en daarbij Lotus het constructeurskampioenschap bezorgde. De Braziliaan reed met zijn Lotus Type 72 het hele veld zoek. Hij won dat jaar vijf van de elf Grand Prix’. Saillant detail is dat er daadwerkelijk aluminium van de Type 72 van weleer is gebruikt om de draaiknop op de middenconsole in de Lotus Evija Fittipaldi te maken.
Krachtige EV
Hoe watervlug de Type 72 een halve eeuw geleden ook was, diens prestaties stellen niet bijster veel meer voor in vergelijking met de hypermoderne Lotus Evija. De Type 72 beschikte over een ronkende V8 met 400 pk. De Lotus Evija daarentegen beschikt over liefst vier elektromotoren, aan elk wiel één. Het totale vermogen van deze EV-supercar bedraagt dan ook een duizelingwekkende 2.039 pk en 1.704 Nm. Daarmee knalt de Lotus Evija in slechts 3 seconden van 0 naar 100 km/u en binnen 9 seconden naar 300 km/u. Stoppen met accelereren gebeurt pas bij 350 km/u.
Lotus Evija Fittipaldi
De zwart-gouden kleurstelling is over de hele auto te vinden. Binnenin herken je de Evija Fittipaldi – los van de kleurstelling – aan de handtekening van Emerson zelf. Die is met de hand in het dashboard gestikt. Verder zijn er over de gehele Evija fraaie details te vinden die aantonen dat je te maken hebt met speciale editie.
Lotus bouwt maar acht exemplaren van de Evija Fittipaldi Edition, die allemaal al vergeven zijn. Met als kans natuurlijk dat Emerson Fittipaldi zelf ook een exemplaar in ontvangst mag nemen. De voormalige coureur was in elk geval aanwezig bij de onthulling van de naar hem genoemde Lotus en mocht behalve in de Evija ook weer even achter het stuur kruipen van zijn illustere Type 72. Evenals oud-Formule 1 coureur Jensen Button.