Lancia Gamma (2026) is ‘made in Italy’
Gebouwd op STLA Medium platform
Lancia maakt bekend dat de productie van de nieuwe Lancia Gamma plaatsvindt in de Stellantis-fabriek in Melfi, Italië. Deze strategische keuze markeert de terugkeer van Lancia naar de fabriek waar tussen 1995 en 2003 de tweede generatie van de Ypsilon werd geproduceerd. De Melfi-fabriek, gelegen in de regio Basilicata, wordt beschouwd als een belangrijk productiecentrum binnen moederconcern Stellantis.
Melfi
De Melfi-fabriek, die werd geopend in 1994, heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een belangrijk productiecentrum, waar nu al modellen zoals de Jeep Compass en Jeep Renegade worden gebouwd. Met een hoge mate van automatisering en een sterke focus op duurzaamheid blijft Melfi een sleutelfiguur in de elektrificatiestrategie van Stellantis.
Nieuwe Lancia Gamma
Lancia bouwt de Gamma in 2026 op het STLA Medium-platform van Stellantis, een platform waarop ook de Opel Grandland en Peugeot 3008 staan. Dit platform ondersteunt verschillende aandrijftechnologieën, zoals mild-hybride, hybride, plug-in hybride en 100% elektrisch. Volgens Luca Napolitano, CEO van Lancia, symboliseert de nieuwe Gamma een belangrijke mijlpaal in de renaissance van het merk. “De nieuwe Lancia Gamma belichaamt onze inzet voor duurzaamheid en prestaties, terwijl het eer betuigt aan de onmiskenbare elegantie die Lancia al decennia definieert”, aldus Napolitano.
Lancia Gamma: hoe het begon
De naam Gamma is niet nieuw voor Lancia. De oorspronkelijke Lancia Gamma werd geproduceerd tussen 1976 en 1984 en stond bekend om zijn unieke design en technische innovaties. Dit model werd aangeboden als coupé en sedan en was uitgerust met de beroemde ‘boxermotor’, die zich onderscheidde door zijn lage zwaartepunt en soepele rijgedrag. De Gamma was destijds het vlaggenschip van het merk, met een focus op comfort en rijervaring.