‘Kort geding Stichting Brandstofverlies opmerkelijk’
RAI Vereniging vindt het opmerkelijk dat Stichting Brandstofverlies één Nederlandse auto-importeur heeft gedaagd in een kort geding inzake de gepubliceerde brandstofverbruikcijfers. De stichting daagt Toyota voor de rechter, omdat het opgegeven verbruik van de modellen sterk zou afwijken van het praktijkverbruik.
De RAI Vereniging benadrukt dat de verbruikscijfers van alle personenauto’s van alle automerken in Europa worden gemeten volgens een methode (NEDC) die door de Europese Unie is voorgeschreven. Deze meetmethode is in het leven geroepen om het brandstofverbruik van auto’s onderling met elkaar te kunnen vergelijken op basis van gelijke omstandigheden. De officiële verbruikscijfers zijn bovendien de enige cijfers die de autobranche mogen communiceren. Het communiceren van andere cijfers naast de officiële verbruikscijfers, zou voor de consument tot verwarring kunnen leiden. De aanpak die de Nederlandse importeurs kiezen, is volledig in lijn met geldende Europese verordeningen. RAI Vereniging voegt daar aan toe dat het algemeen bekend is dat het brandstofverbruik in de praktijk afhankelijk is van veel verschillende factoren. Denk daarbij aan het rijgedrag, de weersomstandigheden, de belading van de auto, het gebruik van elektronische apparatuur en de bandenspanning.