Jeep Wrangler 4xe: plug-in hybride Wrangler in detail
Alle (technische) feiten op een rij
Jeep zet vol in op plug-in hybrides. De Jeep Renegade 4xe en Compass 4xe-modellen – in 2019 geïntroduceerd in Genève – zijn deze zomer in Europa aangekomen. Eerder al is de Jeep Grand Commander PHEV in China gelanceerd. En nu is het tijd voor de ‘milieuvriendelijkste’ Wrangler ooit: de Jeep Wrangler 4xe. Vanaf 2021 is ie verkrijgbaar in Europa, China en de Verenigde Staten.
4xe-badge
Geëlektrificeerde Jeep-voertuigen dragen de 4xe-badge, zo ook deze Wrangler 4xe. Het cijfertje ‘4’ slaat op de vierwielaandrijving. Hoe ziet de aandrijflijn eruit? Dat lichten we even toe.
Aandrijflijn Wrangler 4xe
De Jeep Wrangler 4xe-aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren, een 400-volt accupakket, een viercilinderturbomotor en een achttraps automatische transmissie. De 2.0-liter I4-motor met turbocompressor maakt deel uit van FCA’s Global Medium Engine-familie.
8 technische feiten op een rij
- Een vloeistofgekoelde motorgenerator met hoog voltage wordt aan de voorkant van de motor gemonteerd en vervangt de conventionele dynamo. Een riem verbindt de motorgenerator met de krukaspoelie van de motor.
- De motorgenerator laat de motor draaien voor een brandstofbesparende start-stop-werking en wekt elektriciteit op voor het accupakket.
- De Wrangler 4xe gebruikt geen conventionele 120volt startmotor. De Wrangler 4xe is voorzien van een 120volt accu om accessoires mee te laten lopen.
- De tweede hoogspanningsmotorgenerator is aan de voorkant van de versnellingsbak gemonteerd en vervangt de conventionele koppelomvormer van een automatische transmissie.
- Twee koppelingen werken om het vermogen en koppel van de e-motor en motor te beheren. Een binaire koppeling (aan / uit) is gemonteerd tussen de twee motoren. Wanneer deze koppeling open is, is er geen mechanische koppeling tussen de motor en de e-motor, waardoor deze de Wrangler 4xe alleen elektrisch kan aandrijven.
- Wanneer de binaire koppeling is gesloten, wordt het koppel van de 2.0-liter motor en de stroom van de e-motor gecombineerd via de automatische transmissie.
- Een variabele koppeling die achter de e-motor is gemonteerd, beheert de koppeling met de transmissie om de rijeigenschappen en efficiëntie te verbeteren.
- De plug-in hybride aandrijflijn van de Wrangler 4Xe is in staat tot zo’n 40 kilometer stil, emissievrij en elektrisch af te leggen.
9 feiten over de batterijtechniek
- De lithium-ionbatterij van 400 volt, 17 kWh en 96 cellen van de Jeep Wrangler 4xe maakt gebruik van grafietchemie van nikkel-mangaan-kobalt.
- Het accupakket en de bedieningselementen worden onder de stoel op de tweede rij gemonteerd. Zo zijn ze beschermd tegen elementen van buitenaf.
- De stoel op de tweede rij is opnieuw ontworpen, waardoor het onderste kussen naar voren kan worden geklapt voor toegang tot de batterij.
- Het pakket is ingekapseld in een aluminium behuizing en is uitgerust met een speciaal verwarmings- en koelcircuit om de batterij op de optimale temperatuur te houden.
- Het temperatuurregelcircuit omvat een speciale verwarmingsunit en een koelmachine die het Wrangler-koelmiddel voor airconditioning gebruikt om de koelvloeistoftemperatuur indien nodig te verlagen.
- Het Wrangler 4xe-hybridesysteem omvat een Integrated Dual Charging Module (ICDM), die een acculader en een DC/DC-omzetter combineert in een enkele eenheid die compacter is dan twee afzonderlijke componenten, en een verkleinde Power Inverter Module (PIM).
- Deze componenten zijn ondergebracht en beschermd tegen beschadiging in een stalen constructie die onder het batterijpakket is gemonteerd.
- Alle hoogspanningselektronica, inclusief de bedrading tussen het accupakket en de elektromotoren, zijn afgedicht en waterdicht. Net als alle Trail Rated Jeep Wranglers, kan de Wrangler 4xe tot 76 cm doorwaden.
- De elektrische laadpoort is voorzien van een open/dicht indrukklepje en bevindt zich linksvoor. De oplaadpoort bevat led-indicatoren voor de oplaadstatus. Boven op het instrumentenpaneel is een led-batterijniveaumonitor gemonteerd, waardoor het tijdens het opladen gemakkelijk in één oogopslag kan worden gecontroleerd.
Wrangler 4xe E Selec Modes: 3 rijmodi
De Wrangler 4xe hybride aandrijflijn heeft drie bedieningsmodi, bekend als E Selec. Er is keuze uit de standen Hybride, Electric en eSave.
Hybride: de standaardmodus combineert het koppel van de 2.0-litermotor en de elektromotor. In deze modus gebruikt de aandrijflijn eerst de batterij en vervolgens de aandrijving van de viercilinder 2.0-liter turbomotor wanneer de batterij de minimale laadtoestand bereikt.
Electric: De aandrijflijn werkt alleen op elektrisch vermogen totdat de accu de minimale lading bereikt of de bestuurder meer koppel vraagt (zoals plankgas geven), die de 2,0-liter motor inschakelt.
eSave: Geeft prioriteit aan de 2.0-liter motor, waardoor de batterijlading wordt bespaard voor later gebruik, zoals offroad-rijden met elektrische voertuigen of stedelijke gebieden. De bestuurder kan ook kiezen tussen batterijbesparing en batterijlading tijdens eSave via de Hybrid Electric Pages op het Uconnect-scherm.
Op de Eco Coaching-pagina’s op het Uconnect-touchscreen kunnen eigenaren het vermogen volgen en de impact van regeneratief remmen zien, laadtijden plannen (om bijvoorbeeld te profiteren van lagere elektrische tarieven) en gegevens over eerdere ritten inzien.
Regeneratief remsysteem
Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, wordt het regeneratieve remsysteem geactiveerd. De regeneratieve remfunctie verlengt ook de vervangingsperiode voor remblokken, helemaal in de ingeschakelde 4×4-stand. Dan leveren alle vier de wielen koppel voor regeneratief remmen, waardoor de energieterugwinning wordt gemaximaliseerd.
Elektriciteit als gevolg van regeneratief remmen wordt naar het accupakket gevoerd om de ladingstoestand te behouden of te verhogen. De Wrangler 4xe beschikt ook over de mogelijkheid om de productie van regeneratieve energie te maximaliseren via een door de bestuurder te selecteren Max Regen-functie. Wanneer Max Regen is ingeschakeld, vindt een meer assertieve regeneratieve remkalibratie plaats wanneer het voertuig uitrolt.
Max Regen kan de Wrangler 4xe sneller vertragen dan standaard regeneratief remmen en meer elektriciteit genereren voor het batterijpakket. Eenmaal geselecteerd, blijft de Max Regen-functie ingeschakeld totdat de bestuurder deze uitschakelt.
Drie uitvoeringen
De nieuwe Jeep Wrangler 4xe is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: 4xe, Sahara 4xe en Rubicon 4xe. De Wrangler 4xe en Sahara 4xe zijn uitgerust met fulltime 4×4-systemen, de volgende generatie Dana 44-assen voor en achter en zijn uitgerust met de Selec-Trac-tussenbak met twee snelheden en een overbrengingsverhouding van 2,72: 1 in het lage bereik.
Een beschikbaar Trac-Lok-achterdifferentieel met beperkte slip biedt extra grip en capaciteit in situaties met weinig tractie, zoals rijden over zand, grind, sneeuw of ijs.
De Wrangler Rubicon 4xe-modellen zijn uitgerust met het Rock-Trac 4×4-systeem dat een verdeelbak met twee snelheden en een 4:1 lage overbrengingsverhouding, een full-time 4×4, de volgende generatie Dana 44-assen voor en achter, Tru-Lok elektrisch front èn achteras-lockers omvat. De Wrangler Rubicon 4xe heeft een crawlverhouding van 77,2: 1, waardoor het gemakkelijk is om elk obstakel te beklimmen.
De Wrangler 4xe is uitgerust met Selec-Speed Control met Hill-ascent en Hill-descent Control. Hierdoor kunnen bestuurders de voertuigsnelheid op steile, ruige hellingen regelen met de versnellingspook.
Andere kenmerken:
- Beschermplaten en trekhaken voor en achter
- Wrangler Rubicon 4xe naderingshoek van 44 graden, uitbreekhoek van 22,5 graden, afloophoek van 35,6 graden en bodemvrijheid van 10,8 inch (27,4 cm)
- 17-inch offroad-wielen en 33-inch banden standaard op Rubicon 4xe; 20-inch wielen standaard op Wrangler 4xe en Sahara 4xe
- Tot 76 cm water doorwaden
Productie
De Jeep Wrangler 4xe wordt geassembleerd in het Toledo Assembly Complex van FCA in Toledo, Ohio en zal wereldwijd worden verkocht.