Nu officieel: de oer-Jeep van de 21ste eeuw
Volledig nieuwe Wrangler komt eind 2018
De nieuwe Jeep Wrangler is officieel gepresenteerd op de autoshow van Los Angeles. Beelden van de voorkant en het interieur kregen we al eerder te zien, nu hebben we heel veel foto’s en alle informatie.
Wie onze rijtest van de Jeep Wrangler uit 2016 heeft gelezen, weet dat wij fan zijn van dit model. Het is de rock-’n-roller onder de terreinwagens, de stoerste in zijn soort. Lekker log en rauw, zonder onsympathiek over te komen.
Bovendien behoort de Jeep Wrangler tot een uitstervend ras. Na het wegvallen van de Land Rover Defender is de Wrangler, samen met de Mercedes-Benz G-Klasse en de Toyota Land Cruiser 70, de enige terreinwagen die al decennialang volgens nagenoeg hetzelfde concept gebouwd wordt.
Vertrouwd recept
Dat geldt ook voor nieuwe Jeep Wrangler die in het vierde kwartaal van 2018 bij de Nederlandse dealers arriveert. Hij is van top tot teen compleet nieuw, maar lijkt sprekend op zijn voorganger. En daarmee nog steeds als een directe afstammeling van de iconische Willys Jeep uit 1941.
Typisch kenmerken, zoals de uitwendige deurscharnieren, de rubberen ‘bonnet clamps’ waarmee de motorkap vastzit, de brede spatborden en het reservewiel op de achterklep zijn allemaal behouden. Dat geldt ook voor die onmiskenbare ronde koplampen en vierkante achterlichten, al zijn die nu (uiteraard) voorzien van led-verlichting.
Dat deze Jeep Wrangler van deze tijd is, merk je vooral binnenin. Het interieur is veel mooier, aanzienlijk moderner, voorzien van hoogwaardige materialen en bewapend met veel voorzieningen op het gebied van comfort, infotainment en veiligheid die je ook in een luxe Jeep Grand Cherokee vindt.
Verder is de Wrangler nog steeds een soort bouwpakket waarbij twee dakpanelen, het complete achterste deel en zelfs de deuren uitneembaar zijn. Ook leuk: de vooruit kan volledig naar voren geklapt worden.
Gemaakt voor het zware werk
Jeep – en met name de Wrangler – heeft een reputatie hoog te houden op gebied van off-road rijden. Het model is gebouwd op een ijzersterk ladderchassis en voorzien van geavanceerde 4×4-systemen met tussenbak voor hoge en lage gearing, een ‘Tru-Lock’-functie met elektrische voor- en achterasvergrendeling, ‘Trac-Lock’ met gelimiteerd slipdifferentieel en elektronisch los te koppelen stabilisatorstang.
De Wrangler is ook in te zetten als werkpaard. Met zijn immense trekkracht en aanhangergewicht van ten minste twee ton is hij geschikt om grote trailers te sjouwen. Behalve als korte driedeurs en langere vijfdeurs komt de Wrangler er ook als pick-up.
>>LEES OOK: Reportage – Offroaden met de Jeep Grand Cherokee Trailhawk
Voor het eerst als hybride
Jeep belooft niet alleen betere rijeigenschappen in het terrein, in de stad en op de snelweg, maar ook een aanzienlijk gunstiger brandstofverbruik. En dat is vooral in Nederland van grote invloed. De huidige Jeep Wrangler is met zijn gedateerde motoren niet bepaald zuinig, met een forse BPM-heffing tot gevolg. Een vijfdeurs Wrangler op geel kenteken kost al gauw 100.000 euro.
Het lagere verbruik is te danken aan het lagere gewicht, het aerodynamischer ontwerp en nieuwe aandrijflijnen. De Europese specificaties worden in 2018 vrijgegeven, maar in Noord-Amerika wordt hij leverbaar met een compleet nieuwe 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo en (milde) elektro-ondersteuning. Het vermogen en koppel komen uit op 195 kW (265 pk) en 400 Nm.
Dan is er ook de bekende 3.6 V6 Pentastar benzinemotor met 209 kW (284 pk) en 342 Nm, waarvan al meer dan vijf miljoen stuks verkocht zijn. Vanwege de hoge CO2-uitstoot en de forse strafbelasting is de kans klein dat deze naar Nederland komt. Dat zou de Wrangler waarschijnlijk te duur maken.
Vanaf 2019 is de Wrangler leverbaar met een 3,0-liter V6 turbodiesel en medio 2020 komt er zelfs een plug-inhybrideversie op de markt. Wordt vervolgd dus.
>>LEES OOK: Dit zijn de autobelastingplannen voor 2018 – 2020