Jeep Avenger 4Xe is de leukste en ruigste Avenger
Jeep Avenger met vierwielaandrijving is een feit!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als je aan Jeep denkt dan denk je aan vierwielaandrijving. Welnu, Jeeps kleinste model was nog niet verkrijgbaar als 4×4. Tot nu! Jeep presenteert de vierwielaangedreven Avenger 4xe. De auto combineert een Hybrid 48V aandrijflijn met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling en maar liefst twee elektromotoren. En een ruigere look, want deze Jeep Avenger 4Xe valt lekker op!
Jeep Avenger groot succes
Je mag wel stellen dat Jeep de Avenger in Europa nodig had. Want dankzij deze kleine Jeep heeft de Europese verkoop een stevige boost gehad. Sinds de marktintroductie in 2023 zijn er al meer dan 90.000 orders voor de Avenger geschreven. Ongeveer 30 procent is een 100% elektrische Avenger. Er waren al een benzine-Avenger, een hybride Avenger met voorwielaandrijving, een 100% elektrische Avenger en nu is er ook een hybride Avenger met vierwielaandrijving: de Jeep Avenger 4Xe. Power-of-choice dus. De klant kan kiezen welke aandrijflijn het beste binnen het reisprofiel past.
Aandrijflijn Jeep Avenger 4Xe
De 100 kW (136 pk) aandrijflijn van de Jeep Avenger 4Xe bestaat uit een 1,2-liter turbobenzinemotor met 96 kW (130 pk) en 230 Nm koppel en twee elektromotoren van ieder 21 kW (28 pk). Een elektromotor is geplaatst op de vooras en de tweede is geplaatst op de achteras. De aandrijflijn is in staat om tot wel 1.900 Nm op de achterwielen los te laten. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 9,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 194 km/u.
Het extra vermogen zorgt voor een topsnelheid van 194 km/u (+10 km/u ten opzichte van e-Hybrid-uitvoering) en een acceleratie van 0-100 km/u in 9,5 seconden. Hij is 26 kW (36 pk) en 25 Nm krachtiger dan de e-Hybrid met voorwielaandrijving. Een zestrapsautomaat met dubbele koppeling verdeelt de aandrijfkrachten over alle vier de wielen.
Zo werkt de aandrijflijn
Bij lage snelheden – voor- en achteruit rijden tot 30 km/u – worden permanent alle vier de wielen met een 50:50 krachtverdeling aangedreven. Bij middelmatige snelheden (30 tot 90 km/u) springt de achteras alleen bij wanneer dat nodig is. Ook wanneer de achterwielen niet worden aangedreven, blijft de elektromotor verbonden met de achterwielen. Zo kan deze snel bijspringen wanneer de omstandigheden daarom vragen.
Bij ingeschakelde vierwielaandrijving wordt de koppelverdeling afgestemd op de situatie, met een verhouding tot 50:50. Bij snelheden boven de 90 km/u is de Avenger 4xe altijd voorwielaangedreven en ontkoppelt de achterste elektromotor van de achteras. Dat verlaagt het brandstofverbruik.
Via Selec-Terrain-functie is er keuze uit verschillende rijmodi. In de modus Auto schakelt de vierwielaandrijving alleen in wanneer dat noodzakelijk is. Standje Snow spreekt voor zich: extra grip in de winter. Sand&Mud is afgestemd op ruwe ondergrond, inclusief aangepaste versnellingsbakverhoudingen. In Sport biedt de 4xe-aandrijflijn zijn volle potentieel aan vermogen en koppel, inclusief een e-Boost op de achterwielen. De auto kan tot 1.900 Nm aan koppel loslaten op de achteras en dat is best bijzonder.
Dit is er anders aan de Jeep Avenger 4Xe
De Jeep Avenger 4xe heeft nog eens verbeterde aan- en afrijhoeken, 10 mm meer bodemvrijheid – nu 210 mm – en kan door maximaal 400 mm water rijden. Een exclusief kenmerk van de Avenger 4xe is de door Jeep ontwikkelde multilink achterwielophanging. Een dergelijke wielophanging is doorgaans vooral te vinden op grotere voertuigen en zorgt voor extra veerweg voor de achteras. Dat zorgt weer voor extra comfort op ruwe ondergrond.
Cosmetische aanpassingen
Qua design valt de Avenger 4Xe extra op. Voorbeelden zijn het sleepoog, de standaard dakrails voor extra draagvermogen en stoelen die zijn bekleed met waterbestendig materiaal. Bovendien zijn de stoelen voor extra bescherming tegen vlekken en modder behandeld met een vuilafstotend middel. Ook de mistverlichting is iets hoger en meer op de hoeken geplaatst.
Nieuwe Hood Sticker
De voor- en achterbumper zijn gemaakt van een materiaal dat in kleur is gegoten, afgewerkt met een krasbestendige laag. De grotere wielkasten voor maken het feest compleet. Optioneel is de Jeep Avenger 4xe voorzien van een nieuwe Hood Sticker met een functioneel design. De sticker is gemaakt van een mat materiaal, zodat ongewenste schittering van de zon op de motorkap wordt voorkomen. Dat had de Abarth 124 Spider ook, zowel de nieuwe als de oude.
Speciale banden
Jeep levert standaard M+S-banden. Optioneel leverbaar zijn All Terrain 3MPSF-banden voor nog meer grip op uitdagend terrein. De velgen zijn uitgevoerd in zwart, waardoor ze ook na het rijden in ruw terrein hun esthetische kwaliteiten blijven behouden.
De orderboeken voor de Jeep Avenger 4xe worden geopend in Q4 van 2024.