Jaguar Land Rover hergebruikt aluminiumafval van blikjes en autowrakken
Goed voor milieu
Het gebruik van aluminiumafval uit blikjes, flessendoppen en autowrakken kan nog prima dienen voor het produceren van nieuwe auto’s, zo demonstreert Jaguar Land Rover in een innovatief recyclingproces. Door aluminium een tweede leven te geven daalt de CO2-uitstoot van de aluminiumproductie met 26 procent.
Aluminiumlegering
Ingenieurs van Jaguar Land Rover zijn erin geslaagd om een aluminiumlegering te ontwikkelen die van vergelijkbare kwaliteit is ten opzichte van het aluminium dat momenteel in de voertuigen van Jaguar Land Rover wordt toegepast. Daarbij werd gerecycled aluminium uit blikjes, flessendoppen en autowrakken vermengd met een kleinere hoeveelheid primair aluminium.
Aluminium: topmateriaal!
Aluminium is een van de meest gerecyclede materialen ter wereld en kan herhaaldelijk worden omgesmolten en hervormd zonder aan kwaliteit in te boeten. Bijna 75 procent van al het aluminium dat in de Verenigde Staten en de Europese Unie is geproduceerd, wordt nog steeds gebruikt. Gerecycled aluminium wordt echter maar nauwelijks gebruikt voor hoogwaardige toepassingen in de automobielindustrie, terwijl bij de productie hiervan ongeveer 90 procent minder energie verbruikt wordt dan bij de productie van de grondstoffen voor nieuw aluminium.
Behoefte aan nieuw aluminium daalt
Door meer hoogwaardig aluminium terug te winnen, daalt de behoefte aan nieuw aluminium bij de productie van voertuigen. Analyse van Jaguar Land Rover toont aan dat dankzij dit recyclingproces de CO2-uitstoot van de aluminiumproductie tot 26 procent gereduceerd kan worden.