Is E10 benzine geschikt voor alle voertuigen?
Brandstofexpert aan het woord
De komst van E10-benzine roept veel vragen op. Eén vraag wordt wel heel vaak gesteld: of E10-benzine op de lange termijn schade kan veroorzaken aan de motor? We vragen het na bij een brandstofexpert. Maar we leggen nog meer vragen voor, ook over klassiekers en oldtimers.
1 oktober 2019
Sinds 1 oktober 2019 zijn alle Nederlandse pompstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine verplicht om bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aan te bieden. Maar wat is dat E10 nu eigenlijk? We gaan in gesprek met Johanne Smith – brandstofexpert bij Shell – over de effecten van E10-benzine op de motor.
Ethanol
Want wat is E10-benzine nu eigenlijk? Smith: “Zoals we weten is sinds 1 oktober 2019 Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot. Ethanol is gemaakt uit landbouwgewassen en/of afval.”
“Het percentage bio-ethanol in de benzine is verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%.”
Geschikt? Of niet geschikt?
Het overgrote deel van het wagenpark is volgens Smith geschikt voor Euro 95 E10. Op E10check.nl kan gecontroleerd worden of je auto geschikt is voor E10. Smith: “Als je auto geschikt is voor E10, dan is E10 niet schadelijk voor de motor/auto, ook niet op de lange termijn. Als je auto niet geschikt is voor E10, kan dit leiden tot problemen. In dit geval kan bijvoorbeeld Shell V-Power getankt worden, hier zit geen ethanol in.”
LEES OOK: Deze benzine-auto’s zijn niet geschikt voor E10.
Brandstof zónder ethanol
Je leest het goed, er zit géén ethanol in Shell V-Power Benzine. Best verwarrend, aangezien er op het brandstoflabel wel gewoon E5 wordt genoemd. Smith: “Klopt, het label E5 staat voor een ethanol toevoeging van 0 tot 5%, maar zoals gezegd bevat Shell V-Power geen ethanol. Momenteel zijn er geen plannen om ethanol aan Shell V-Power Benzine toe te voegen.”
Klassiekers en oldtimers
Over E10-benzine bestaan ook vragen of de brandstof wel geschikt is voor brandstof voor klassiekers en oldtimers. Smith: “Het overgrote deel van het wagenpark is geschikt voor Euro 95 met 10% ethanol. Echter, bij een klein deel van de voertuigen – met name klassiekers en oldtimers- zijn bepaalde materialen zoals afdichtingen niet geschikt voor benzines met ethanol. Voor deze voertuigen raden we aan de fabrikant te raadplegen om na te gaan of het voertuig geschikt is voor ethanolhoudende benzine.”
“Het overgrote deel van het wagenpark is geschikt voor Euro 95 met 10% ethanol.”
Scooters en bromfietsen
Of E10-benzine geschikt is voor scooters en bromfietsen met 2-takt en 4-takt motoren, hangt sterk af van het type voertuig. Dit kan online gecheckt worden of is na te vragen bij de fabrikant. Bij oudere brommers met een metalen brandstoftank kan E10-benzine voor roestvorming in de tank zorgen. Ook kunnen rubbers in de krachtbron verweren. Wat eigenaren van zo’n scooter of bromfiets dan moeten tanken? Smith: “Shell V-Power is uitermate geschikt voor 2-takt en 4-takt motoren. Deze brandstof bevat namelijk geen ethanol. Voor 2-takt motoren is mengsmering nodig en wordt Shell V-Power gebruikt in combinatie met 2-takt olie.”
De prijs van brandstof
En hoe zit het dan met de prijzen? Want we weten allemaal: de prijs van brandstoffen loopt sterk uiteen. Dat komt omdat brandstofprijzen worden bepaald door actuele marktomstandigheden. In veel landen is niet de kostprijs van brandstof doorslaggevend, maar zijn dat belastingen en accijnzen. In Nederland is dit fiscale deel zo’n 60 procent van de prijs die de klant aan de pomp voor benzine betaalt. Smith: “Daarnaast is niet iedere brandstof hetzelfde. Het zijn verschillende producten met verschillende onderliggende kosten. De Shell V-Power brandstoffen zijn de best presterende brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs en dus ook de pompprijs, hoger.”