
In memoriam 2019: deze vijf modellen zien we niet meer terug in 2020
Deze auto's zijn gepensioneerd in 2019
![]() |
Door Ruben Jason Penders. |

2019 was een bewogen jaar. Tesla verkocht bijna 30.000 Model 3’s in Nederland, Nissan introduceerde de nieuwe Juke en Porsche liet ons kennismaken met de Taycan. Maar in 2019 ‘verloren’ we ook een aantal bekende gezichten. Deze modellen zien we in 2020 niet meer terug.
Volkswagen – New Beetle (1998 – 2019)
In ruim zeventig jaar verkocht Volkswagen wereldwijd 21,5 miljoen Kevers, waarvan zo’n half miljoen in Nederland. De originele Kever rolde sinds 1945 uit de fabriek en bleef tot 2003 op de markt. In 1998 verscheen de New Beetle. De auto zette een trend die nog steeds gaande is: retro-design.
In 2011 komt de derde generatie Beetle op de markt. In totaal zijn daar een half miljoen van gebouwd. In 2019 rolde de laatste van de productielijn in Volkswagen’s fabriek in het Mexicaanse Puebla. De auto krijgt geen opvolger.
Seat Alhambra (1998-2019)
‘Alhambra, bedankt!’ Deze boodschap pronkt groot op de website van Seat. De Alhambra was een klassieke MPV: ruimtelijk, comfortabel, en plaats voor het hele gezin. De auto had maar liefst zeven zitplaatsen. Maar MPV’s zijn uit en SUV’s zijn in.
De Alhambra is in 2020 niet meer leverbaar in Nederland. Voor een zevenzitter kan je bij Seat nu kiezen voor de Tarraco. Je raad het al…een SUV.
Volkswagen Sharan (1995-2019)
Het doek valt ook voor het halfzusje van de Seat Alhambra, de Volkswagen Sharan. In 2018 registreerde Volkswagen maar 26 stuks in Nederland. Het einde zat er dus al aan te komen. In 2020 is ook de Sharan niet meer leverbaar in ons land.
De Volkswagen Tiguan Allspace is volgens het Duitse merk een prima alternatief. En dat is natuurlijk….een cross-over/SUV.
Volvo V40 (2012-2019)
Op donderdag 18 juli 2019 rolde de laatste Volvo V40 van de band bij Volvo Cars Gent. De laatste Volvo V40 heeft productienummer #667530. De Volvo V40 debuteerde in 2012 op de Autosalon van Genève en was na het verdwijnen van de C30 het instapmodel van Volvo. De productie begon op 14 mei 2012.
De Volvo V40 was vooral bij zakelijk rijders enorm populair. In 2013 werd de V40 nog uitgeroepen tot Lease Auto van het Jaar en in juli 2013 was de V40 zelfs de bestverkochte auto op de Nederlandse markt.
Het succes was vooral te danken aan de belastingregels die op dat moment golden. Volvo kon met name de V40 D2 uitdelen omdat deze dieselvariant in aanmerking kwam voor 14 procent bijtelling.
Volvo laat aan AutoRAI.nl weten dat we de Polestar 2 moeten beschouwen als de opvolger van de V40. Dit is namelijk de productieversie van de Volvo 40.2 Concept.
Opel Adam (2012-2019)
Hier konden we ons al een tijdje op voorbereiden. In 2018 liet Opel namelijk al weten te gaan stoppen met de Adam. Opel moet productiecapaciteit voor populaire modellen vrij maken en aan steeds strengere CO2-doelen voldoen. De trendy 3-deurs maakt daarom plaats voor de nieuwe Mokka die de Mokka X en Adam moet opvolgen.
In totaal zijn er 6.713 Adam’s op kenteken gezet. 2015 was een topjaar voor de Adam, ruim 1.300 Adam’s kregen toen een Nederlands baasje. Ook de Opel Karl zien we niet terug in het nieuwe jaar. Zo vallen er bij Opel twee compacte modellen weg, de nieuwe Corsa vormt het nieuwe instapmodel.
Overige modellen
Vooral modellen in het A- en B-segment zien we niet meer terug in het nieuwe jaar. Ook zijn veel modellen volgend jaar alleen nog leverbaar met een elektrische aandrijflijn, zoals de Seat Mii en Skoda Citigo.
Alle modellen die niet meer in Nederland leverbaar zijn in 2020:
Jeep Cherokee
Suzuki Baleno
Suzuki Celerio
Fiat 500L
Fiat Punto
Fiat Fullback
Mercedes-Benz SL
Fiat/Abarth 124 Spider
Kia Optima (Sedan en plug-in hybride)
Ford Ka+
Toyota Auris
Cadillac ATS
Cadillac CTS
Infiniti Q60
Alfa Romeo 4C Spider