Reportage: Midden in de zomervakantie met de snelst ladende elektrische auto naar Zuid-Frankrijk
Net zo snel als op benzine?
Een veelgehoorde klacht over elektrische auto’s is dat je ze niet binnen vijf minuten kunt opladen, zoals je een benzineauto wel binnen vijf minuten kunt voltanken. Maar de technologie ontwikkelt zich snel en er komen steeds meer auto’s op de markt die razendsnel kunnen laden. Neem de Hyundai Ioniq 5, een van de snelst ladende auto’s ter wereld, die in enkele minuten al 100 kilometer kan bijladen. Maar hoe lang duurt een reis van Nederland naar Zuid-Frankrijk met zo’n snel ladende EV vergeleken met een benzine- of dieselauto? AutoRAI.nl zocht het uit.
Met een elektrische auto op vakantie naar Frankrijk
Met ruim 1,3 miljoen vakanties is Frankrijk ook dit jaar weer de favoriete bestemming voor vakantievierend Nederland. Zuid-Frankrijk is dan ook de perfecte eindbestemming voor onze test. We tikken Montpellier in het navigatiesysteem van de Ioniq 5 en het avontuur kan beginnen! Volgens de navi hebben we zo’n 1.350 kilometer en een reistijd van 14 uur voor de boeg.
Genoeg tijd?
De gouden regel is dat je na twee uur rijden een kwartiertje pauze moet nemen, maar we willen het de EV niet te makkelijk maken. Laten we uitgaan van de realiteit: een gemiddelde automobilist – of hij nu in een benzine- of elektrische auto rijdt – is na drie tot vier uur toe aan een plaspauze en een bak koffie. We rekenen daarom op en afstand van 1.350 kilometer op vier korte pauzes. Maar zijn dat er genoeg om de Ioniq 5 weer op krachten te brengen en ons naar Zuid-Frankrijk te rijden?
Eerste laadstop: Belgische Ardennen
Om half negen ’s ochtends sturen we de Ioniq 5 de weg op. Vertrekpunt: Hellendoorn, Oost-Nederland. De eerste laadstop staat gepland in Eijsden, een dorpje onder Maastricht met een snellaadlocatie van Fastned, op een kilometer afstand van de grens met België. Via Arnhem en Eindhoven komen we na 260 kilometer en drie uur rijden aan bij de lader, waar we twee wachtende EV’s aantreffen.
We hebben eigenlijk geen zin om te wachten tot we aan de beurt zijn. Na twee minuten besluiten we dat we nog genoeg stroom hebben om een volgende lader te zoeken. We rijden een uur België in en stoppen bij een Fastned-locatie in de derde hoogste plaats in België: Baraque de Fraiture (652 m, mocht je benieuwd zijn). Hier hebben we maar één wachtende voor ons. Na vijf minuten is er plek en hangen we de Hyundai aan de lader.
Na 4,5 uur rijden waren we dringend toe aan een pauze. Plassen, koffie en even de benen strekken. Al snel komen we erachter dat de Ioniq 5 eerder klaar is om de reis te vervolgen dan wij. Binnen een paar seconden zien we op het display van de lader het laadvermogen naar 230 kW schieten. Hoewel de accu nu nog slechts 8% lading aangeeft, zit hij volgens de boordcomputer binnen 20 minuten weer op 80%. Blijf je een paar minuten langer hangen, dan zit hij op 90 procent. Opschieten dus, koffie en plassen!
Tweede laadstop: Nancy
Met zo’n 85% acculading gaan we weer op pad. Het is druk op de weg en het weer werkt ook niet mee. Na 200 kilometer en dik drie uur rijden is de Hyundai nog niet toe aan een pauze, maar wij wel. We rijden de IONIQ 5 met de grote 77 kWh accu en achterwielaandrijving. Op papier haalt hij iets meer dan 500 kilometer op een acculading, maar in de praktijk ligt dat rond de 400 tot 450 kilometer. Na de zomer komt de vernieuwde IONIQ 5 op de markt, met een iets grotere accu die 570 kilometer ver komt en nóg sneller kan laden: tot wel 350 kW!
In de buurt van Nancy stoppen we weer bij een Fastned-locatie. De Nederlandse laadpaalaanbieder is inmiddels goed vertegenwoordigd in Frankrijk, net als Ionity en Tesla met zijn Superchargers, die nu ook voor andere merken toegankelijk zijn. Na een klein kwartiertje laden stappen we weer in en vervolgen we onze weg.
Derde laadstop: Lyon
Over het laadnetwerk gesproken, hoe staat het daarmee in Frankrijk? Kort gezegd: top. De Fransen hebben het zelfs beter voor elkaar dan de Duitsers. Dat is best bijzonder, want tot twee jaar geleden stond Frankrijk bekend om zijn gebrek aan laadpalen en spraken we zelfs van een ‘laadwoestijn’.
Maar de Fransen hebben niet stilgezeten en de afgelopen jaren een gigantisch laadnetwerk uit de grond gestampt. Langs de snelweg vind je om de 50 kilometer een snellader en zelfs in de kleinste dorpjes kom je laadpalen tegen. Ook bij veel supermarkten, bouwmarkten, campings en wegrestaurants kun je terecht voor verse stroom.
Een handige app om laders te vinden in Europa is ChargeFinder. Hiermee kun je makkelijk zien welke laders en snelladers bij jou in de buurt zijn. Veel auto’s, zoals de Ioniq 5, hebben in het navigatiesysteem ook alle laders staan. Dus laadstress? Niet in Frankrijk!
Inmiddels is de avond gevallen en we hebben nog 200 kilometer te gaan tot Lyon. We besluiten een hotelletje te zoeken in de buurt van Lyon en morgen de laatste paar honderd kilometer naar Montpellier te rijden. Het handige van een elektrische auto is dat je hem kunt opladen terwijl je slaapt. Via bekende hotelboekingssites kun je aangeven dat je een hotel zoekt met laadmogelijkheid. Zo stappen we ’s ochtends fris en fruitig in een volgeladen Ioniq 5 en beginnen we aan de laatste etappe van onze reis.
Eindbestemming: Montpellier
We beginnen de ochtend in de spits en doen er bijna een uur over om Lyon uit te komen. Vooral in de bekende tunnel staan we muurvast, maar ook buiten Lyon schiet het niet op. In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht zijn lange vakantiefiles in de brandende zon geen probleem voor elektrische auto’s. Terwijl benzineauto’s beginnen te zuchten en steunen in een urenlange file in de zon, verbruikt een elektrische auto bijna geen energie wanneer hij stilstaat. De enige stroom die je verbruikt gaat naar de airco en dat kan een EV gemakkelijk urenlang volhouden. De meeste EV’s kunnen letterlijk enkele dagen de airco laten draaien. Probeer dat maar eens met een benzineauto in de file.
Na een korte plaspauze bij Montélimar – waarbij we de auto meteen even aan een Ionity-lader hangen – arriveren we zes uur na vertrek uit Lyon in Montpellier, weer bij een locatie van Fastned. De totale reistijd, zonder slaap en files meegerekend, is vergelijkbaar met die van een benzineauto. De Ioniq 5 was vaak sneller klaar met laden dan wij met onze koffie. Met een benzineauto zouden we waarschijnlijk onze pauzes langer hebben gemaakt, maar met de EV kregen we een duidelijk signaal – de auto is klaar met laden – dat we weer op pad moesten. Met een elektrische auto naar Frankrijk tuffen is anno 2024 dus echt een eitje.
Conclusie Hyundai IONIQ 5
We zouden liegen als we zouden zeggen dat het met elke EV zo prettig is om een lange reis te maken. De Ioniq 5 blinkt echt uit als elektrische reisauto. Zijn indrukwekkend hoge laadsnelheid en stevige actieradius zijn momenteel nog vrij uniek in zijn klasse. Zelfs boven de 80% acculading kan hij vaak nog sneller laden dan concurrenten met een bijna lege accu. Dan te bedenken dat de vernieuwde versie daar nog een schepje bovenop doet.
Daarnaast is hij opvallend comfortabel, met een vergevingsgezind onderstel dat is gericht op het afleggen van lange afstanden. De riante bagageruimte van 530 liter maakt hem daarnaast perfect voor gezinnen. Niet alleen achterin gaan veel spullen, maar ook voorin. De Koreaan is een van de weinige EV’s met een praktische, grote opbergruimte onder de voorklep – de zogeheten ‘frunk’ – waar niet alleen je laadkabel in past, maar ook een paar tassen. Meer weten over onze trip? Bekijk de reisvlog hieronder: