“Herkenning door de Tiger Nose is de sleutel naar succes”
Interview met Peter Schreyer, Head of Design van Kia en Hyundai
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
AutoRAI.nl spreekt Peter Schreyer, Head of Design van Kia en Hyundai, bij de presentatie van de nieuwe Kia Proceed en Ceed GT in het Spaanse Barcelona. Beide auto’s vertonen alle kenmerken van de hedendaagse Kia’s, met als eyecatcher die veelgeroemde Tiger Nose. Schreyer: “Die is zo belangrijk voor het merk Kia, die zorgt ervoor dat de auto’s worden herkend. Dat geeft ons merk kracht, herkenning is de sleutel naar succes.” Tijd voor een gesprek.
The Man in Black
De 65-jarige Peter Schreyer is sinds 2006 verbonden als hoofd design verbonden aan het Koreaanse Kia. In 2012 werd The Man in Black (hij draagt alleen zwarte kleding en zwarte brillen) benoemd tot hoofd design bij Hyundai. De Duitser is ook verantwoordelijk voor het design van Genesis, het premium merk waarmee de Koreaanse autoproducent met name de Amerikaanse markt probeert te veroveren.
Van Volkswagen naar Kia
Voordat Schreyer het design van Kia naar een hogere orde bracht verdiende hij zijn sporen bij Audi en Volkswagen, waar hij onder meer nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de Volkswagen Beetle en de (veelgeroemde) Audi TT. Bij Kia introduceerde hij de Tiger Nose en was hij verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de Kia Stinger en Stonic. Waarmee maar gezegd is dat hij het merk heeft voorzien van een krachtig, onderscheidend en vooral succesvol imago. Bij Hyundai zien we zijn hand en visie terug in onder meer de Kona, de N30 en de Tucson.
Wat ziet u zelf als uw grootste succes?
Schreyer: “”Dat is lastig te beantwoorden. Maar ik ben echt trots op de Sportage en de Optima. Dat was de stap naar volwassenheid die het merk nodig had.”
We hebben zojuist de onthulling van de ProCeed gezien, een vijfdeurs shooting brake. De vijfdeurs Ceed Wagon bestaat al. Gaan die twee elkaar niet een beetje in de weg zitten?
Schreyer: “”Dat denk ik niet, het zijn twee verschillende types met een eigen functie. Voor een aantal mensen is de vijfdeurs Wagon toch een beetje saai, een beetje gewoon. Dan is de ProCeed een sterk en sportief alternatief. De dimensies zijn gelijk, dus qua functionaliteit is er geen verschil. Wij verwachten dat de ProCeed zo’n 20 procent van het aandeel van de Ceed-familie zal realiseren.”
Kia heeft onder uw leiding een grote metamorfose ondergaan. Hoe zou u zelf het imago beschrijven?
Schreyer: “”We hebben de complete perceptie van het merk veranderd. Wereldwijd rijden heel wat verschillende typen en modellen rond, we hebben er een herkenbare familie van gemaakt, een sterk A-label. Kijk naar de proporties van de auto’s, die perfect aansluiten bij het gevoel van sportiviteit, elegantie en jeugdigheid dat Kia’s uitstralen. We spelen met de details, maar houden het karakter van het merk vast, je kunt altijd zien dat het een Kia is.”
U bent ook verantwoordelijk voor de merken Hyundai en Genesis. Hoe houdt u met name tussen Hyundai en Kia, beide merken voor de massa, het onderscheid in stand?
Schreyer: “Het mooie van Hyundai en Kia is dat ze ieder een eigen visie hebben op hun merk. En dat vertaalt zich in onderscheidend design. Er is ook een gezonde strijd tussen de twee wie de beste is. De designteams zijn volkomen gescheiden van elkaar, ook dat is belangrijk. Natuurlijk zijn er gemeenschappelijke componenten, maar de merken blijven van elkaar verschillen.”
Toenemende aandacht voor milieu en veiligheid heeft onmiskenbaar invloed op de productie van auto’s. Techniek wordt steeds belangrijker, de zelfrijdende elektrische aangedreven auto geldt als een ideaal doel. Heeft deze opmars gevolgen voor het design van de auto?
Schreyer: “Ik verwacht zeker dat de elektrische auto een groter marktaandeel krijgt. En natuurlijk vraagt een volledig elektrisch aangedreven auto een andere lay-out. Wij werken er ook aan, als je dat niet doet leg je het als fabrikant zeker af. Maar auto’s met verbrandingsmotor, deels in combinatie met elektromotoren, zullen zeker niet compleet verdwijnen. Het zal echt nog lang duren voordat de bestuurder geen rol meer heeft en auto’s volledig autonoom en elektrisch rijden.”