Getest: gloednieuwe Goodyear Eagle F1
We rijden Ferrari 488 GTB, Porsche 911 GT3 RS en Alpine A110 met nieuw schoeisel
De Goodyear Eagle is misschien wel een van de bekendste banden ter wereld. Niet verwonderlijk, want al sinds de jaren ’30 is deze naam op de markt. Nu presenteert Goodyear vier compleet nieuwe Eagle F1’s, die gemaakt zijn voor de best presterende auto’s van het moment. Je hoort het al, daarbij gaat het om banden uit het hogere segment die staan voor navenante prestaties. Op het circuit van Ascari, een exclusief race resort in het zuiden van Spanje, staan diverse smakelijke auto’s klaar om de geclaimde topprestaties mee te testen.
Nieuwe Eagle F1 SuperSport-range
Zeg je enkel ‘Goodyear Eagle F1’, dan vertel je eigenlijk niet het hele verhaal. De Eagle F1-serie bestaat uit vier op sportiviteit gerichte banden: de Asymmetric 5 die ook als SUV-versie leverbaar is, SuperSport, SuperSport R en SuperSport RS. Van links naar rechts verschuift de focus steeds meer van straatgebruik naar circuitgebruik, al benadrukt het merk dat alle Eagle F1’s straatlegaal zijn. Met je sportauto naar het circuit rijden, daar de beest uithangen en op dezelfde banden veilig terug naar huis gaan is de filosofie.
Prestaties op de weg
De Eagle F1 Asymmetric 5 is de opvolger van de Asymmetric 3. De naam klinkt wellicht niet zo sexy, hij moet het opnemen tegen niet de minste opponenten. Zijn belangrijkste concurrent is de erg goede Michelin Pilot Sport 4, terwijl de Eagle F1 Supersport het vooral opneemt tegen de Pilot Sport 4s. Naar verluidt verslaat hij deze als het gaat om rondetijden op het circuit. Het belooft dus een zeer goede, sportieve band te zijn bedoeld voor maximale prestaties op de openbare weg.
De grens ligt ver weg
Op de weg kom je uiteenlopende omstandigheden tegen. Droog, warm, nat en koud: de banden moeten het allemaal feilloos verwerken. Om dit te ervaren is er op de testbaan een slalomproef uitgezet waarbij de Asymmetric 5’s tot het uiterste getergd kunnen worden. Het asfalt is koud en nat, maar de op een 310 pk sterke Volkswagen Golf R gemonteerde banden staan hun mannetje. De grens ligt ver weg, maar uiteindelijk kunnen ook deze topbanden niet voorkomen dat jullie wat al te enthousiaste redacteur de ‘muur’ van zachte blokken onzacht omverrijdt. Te laat remmen is nu eenmaal nooit verstandig, ook niet met goede banden.
Alpine A110 op het circuit
Laten we het niveau wat opvoeren. De volgende band die getest wordt is de Eagle F1 SuperSport, die zoals gezegd net een trede hoger op de ladder staat. Ze worden voor de gelegenheid gemonteerd op een Alpine A110 en gereden op een half droog, half nat circuit. Direct valt op dat de lichte Alpine (1.080 kg) in combinatie met deze banden veel vertrouwen geeft.
Feest!
Misschien nog wel blijer ben ik met het speelse karakter van de Alpine. Wat is dit toch een feest om mee te rijden! Gelukkig zorgen de Eagle F1’s er niet voor dat het lichtvoetige gevoel van de auto naar de achtergrond verdwijnt. Op vochtig wegdek is het nog steeds niet moeilijk om de achterkant een stap opzij te laten doen, maar dit gebeurt alleen als je erom vraagt. Altijd zo veilig mogelijk dus, maar gelukkig is er nog altijd ruimte voor het speelplezier waar deze auto voor gemaakt is.
Next level: SuperSport en een Ferrari 488 GTB
De Alpine A110 is weliswaar een enorme fun car, voor een moderne sportwagen zijn de 250 pk die hij aan de dag legt allang niet meer spectaculair. Om te laten zien wat de Eagle F1 SuperSport echt aan kan is er ook een – weliswaar fors bredere – set gemonteerd onder een Ferrari 488 GTB. Hier krijgen de achterbanden maar liefst 670 (!) sensationele pk’s te verwerken. En echt, ook dan geven ze geen krimp.
Geleidelijke krachtsopbouw
De Ferrari blijkt een relatief gemakkelijk te rijden sportauto met, ondanks de turbo’s, een zeer geleidelijke krachtsopbouw. De turbo’s dempen het doorgaans zo karaktervolle Ferrari-geluid helaas wel wat en doen op die manier afbreuk aan de sensatie. Dankzij de enorme klappen die de versnellingsbak geeft bij het opschakelen en de waanzinnig snel oplopende snelheid resteert er gelukkig nog genoeg om van te genieten.
Vertrouwen
Wanneer ik de spectaculaire volbloed met veel vermogen uit de bocht stuur, dat vertrouwen geeft de auto al snel, weten de F1 SuperSports dit precies in de juiste richting te kanaliseren. Het is voor mij wel bewezen, dit is echt een goede band. Een dan te bedenken dat de Eagle F1-range nog twee stappen extremer te bieden heeft. Laat maar zien dan!
Eagle F1 Supersport R en Porsche 911 GT3 RS
Een stapje omhoog in het gamma vinden we de Eagle F1 Supersport R. Hoe meer letters achter ‘SuperSport’ staan, hoe extremer de band is. Boven de SuperSport R is namelijk ook nog de SuperSport RS leverbaar, een band die tijdens dit evenement niet aan bod komt. Dat hoeft ook niet, zo blijkt, want de SuperSport R is al extreem genoeg.
Kleverig
De auto waaronder deze banden gemonteerd zijn is de Porsche 911 GT3 RS. Meer nog dan de Ferrari een echte raceauto, waarmee je gewoon de openbare weg op mag. Al als ik naar de auto loop valt op dat er zich aan de kleverige SuperSport R’s de nodige steentjes hebben vastgeplakt. Dat belooft wat voor de grip, en die is er! Ondanks de 510 pk die de zescilinder boxermotor in de GT3 RS levert is de GT3 RS niet van de wijs te brengen.
Ascari
Tijdens de drie oefenrondjes op het zeer technische gedeelte van Ascari kan ik deze auto onmogelijk écht hard rijden, maar desgevraagd laat de instructeur zien wat er mogelijk is. Hij laat de heerlijk mechanisch klinkende zescilinder écht werken voor wat hij waard is en pusht de auto tot het uiterste. Wat een sensationele machine is dit toch en die banden… die maken ‘m áf.
Indrukwekkende serie sportbanden
Goodyear introduceert met de nieuwe Eagle F1-reeks een serie indrukwekkende sportbanden voor het topsegment. Als je het mij vraagt is de Eagle F1 SuperSport in combinatie met de Alpine A110 de leukste, maar geoefende eigenaren van een Porsche 911 of Ferrari kunnen met deze nieuwe banden ongetwijfeld nog meer uit hun waanzinnige auto’s halen. Zowel op het circuit, als op de weg ernaartoe.