Review: stevige update voor Ford Puma (2024)
Interieur nu met mega-displays
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Ford Puma heeft een stevige opfrisbeurt gekregen. Dat is belangrijk, want de Puma is een van de bestverkopende modellen van Ford in Europa. De nieuwste versie (Ford Puma 2024) heeft een gewijzigd design en biedt vooral aan de binnenkant extra voorzieningen.
Design Ford Puma 2024
Het exterieurdesign van de nieuwe Ford Puma 2024 is voorzien van het nieuwe Ford-logo, geflankeerd door nieuwe koplampen met een nieuw ‘klauw’-lichtsignatuur. De Titanium uitvoering heeft een chroomvrije grille. De Puma ST-Line heeft een sportiever ogend frontdesign. Aan de achterkant van de Ford Puma is er nauwelijks iets aangepast. We bespeuren een andere bumper en de uitlaat is verdwenen. De Puma is verkrijgbaar in zes opvallende kleuren, waaronder het nieuwe Cactus Grey. Andere kleuren zijn Frozen White, Solar Silver, Desert Island Blue, Agate Black en Fantastic Red.
Nieuw dashboard
Nee, voor het grootste nieuws moet je echt even instappen. In het interieur van de Ford Puma bespeuren we een herzien dashbaord. De nieuwe Puma beschikt over een 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel dat de bestuurder kan personaliseren om alleen informatie in beeld te laten verschijnen die nuttig is voor de bestuurder. Een 12-inch horizontaal geplaatst middendisplay met zwevend effect is hoog op de middenconsole geplaatst en naar de bestuurder gericht om de afleesbaarheid te verbeteren.
SYNC 4
Ook nieuw is de komst van een SYNC 4 cloud-connected infotainmentsysteem met 5G-connectiviteit. Dit systeem maakt gebruik van een ‘zwevend’ 12-inch middenscherm en een sculptuur-achtige soundbar. Uiteraard is er draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Het centrale display van het SYNC 4-systeem omvat bedieningselementen voor de klimaatregeling en stoelverwarming, waardoor het aantal fysieke knoppen op de middenconsole is gereduceerd. Dankzij Ford Software Update – beter bekend als over-the-air-updates – hoef je niet naar de dealer voor updates.
FORD PUMA 2024: Forse upgrade voor interieur! – REVIEW – AutoRAI TV
Nieuwe bekleding
Verder is er een speciale aflegruimte voor smartphones met een inductielader om onderweg smartphones snel en draadloos op te laden. Een standaard 5G-modem biedt connectiviteit onderweg. Voor de muziekliefhebbers levert Ford optioneel een B&O-audiosysteem met tien luidsprekers. Andere updates zijn sfeerverlichting en nieuwe afwerking van het meubilair. De stoelen, het stuurwiel en de nieuwe verschuifbare armleuning zijn afgewerkt met Sensico-materiaal met Cool Grey-stiksels voor Titanium-modellen en opvallende rode stiksels voor ST-Line-varianten. Een akoestisch gelamineerde voorruit draagt ook bij aan de verfijning van het interieur. Ford levert optioneel een glazen panoramadak voor extra lichtinval in het interieur.
Megabox
De slimme MegaBox in de bagageruimte is gebleven. Deze handige opbergruimte van 80 liter – geïntegreerd onder de bagagevloer – maakt het mogelijk om spullen tot ongeveer 115 cm hoog rechtop in de kofferbak te vervoeren, denk aan een kamerplant of twee sets golfclubs. De MegaBox biedt ook plaats aan natte of modderige spullen, want het compartiment is eenvoudig te reinigen met water. Het water loopt dankzij de ingebouwde afvoer snel weg. De bagageruimte van de Ford Puma komt uit op 456 liter met de achterbank in de normale positie.
Rijhulpsystemen
Op het gebied van rijhulpsystemen zet de Puma ook een aantal stappen. Je kan denken aan Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go, maar ook aan Lane Centering en Predictive Speed Assist dat preventief de voertuigsnelheid kan aanpassen in bochten, op rotondes en bij het op- en afrijden van snelwegen. Er is ook een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer.
Reverse Brake Assist is ook nieuw voor de Puma. Als het voertuig een stilstaand object zoals een voetganger, een fiets, een verkeerspaal of een ander voertuig detecteert, waarschuwt het de bestuurder en kan het systeem remmen om een botsing te voorkomen of om te gevolgen ervan te beperken. Een 360-graden camerasysteem is optioneel verkrijgbaar. Dit surroundview-camerasysteem toont op het middenscherm een beeld van boven het voertuig in vogelperspectief, waardoor de bestuurder objecten en obstakels kan zien die anders vanuit de auto niet zichtbaar zijn.
Snelheidswaarschuwing
De verplichte snelheidswaarschuwing valt eenvoudig uit te schakelen door op het stuurwiel op de knop ‘LIM’ te drukken. Op het digitale dashboard zie je vervolgens een balkje vollopen om het systeem snel uit te schakelen. Voorkomt een hoop ergernis onderweg. Ook de rijstrookassistent is snel uit te schakelen. Fijn dat Ford dit op een laagdrempelige manier mogelijk maakt.
Aandrijflijnen Ford Puma 2024 en Ford Puma 2025
De Ford Puma is verkrijgbaar met twee aandrijflijnen. Het vermogen van de 1,0 liter EcoBoost Hybrid 48 volt mild hybrid-motor is 92 kW (125 pk) voor de Puma Titanium-, ST-Line- en ST-Line X-specificatie. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of Powershift-automaat. Kies je voor de Puma ST Powershift, dan krijg je een 1,0-liter EcoBoost-aandrijflijn met 125 kW (170 pk). Een volledig elektrische Ford Puma – met de naam Ford Puma Gen-E – volgt later. De onthulling vindt plaats in het vierde kwartaal van 2024. De auto is dan ook direct te bestellen. De levering start vervolgens in het eerste kwartaal van 2025. Deze auto staat op het platform van de Courier. Mogelijk krijgt het model 100 kW (136 pk) en 290 Nm en een 54 kWh accupakket. Opladen gebeurt dan met 11 kW AC en 100 kW DC. Maar ter verduidelijking: dat is onze verwachting. Wellicht wijkt de aandrijflijn nog af.
Rijden in de Ford Puma
Het rijden in de Ford Puma is nog altijd een feest, althans als je van sportief rijden houdt. De auto is namelijk best stug, helemaal als ST-Line of echte ST. Wil je meer comfort, kies dan de Titanium. Die is wat zachter afgesteld. Wie van dynamiek houdt, kiest beter een ST-Line. Het stuurgedrag is lekker direct en ook de stuurinrichting geeft voldoende feedback. De stoelen zitten prettig, maar de zittingen zijn wel aan de korte kant. Wat extra geluidsisolatie in de wielkasten is wenselijk, maar daar had het uitgaande Puma-model ook last van. De Puma blijft in ieder geval een van de lekkerst sturende auto’s in het B-crossoversegment.
Prijzen Ford Puma 2024
De nieuwe Ford Puma is per direct te bestellen. Prijzen beginnen bij 32.995 euro voor de Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium. Als Ford Puma ST-Line X met Powershift automaat moet je denken aan 38.995 euro. De Puma ST Powershift met 170 pk start bij 45.695 euro.