Meest extreme Mustang ooit: dit is de Ford Mustang GTD
Bagageruimte is opgeofferd
De Ford Mustang GTD is de meest extreme Mustang ooit gebouwd. Wat hem uniek maakt? Hij is gewoon straatlegaal en is schreeuwend duur. En natuurlijk krijg je een moddervette V8.
Ford Mustang GTD
“We hebben geen auto voor op het circuit ontwikkeld, we hebben een raceauto voor op de openbare weg gemaakt. De Ford Mustang GTD haalt racetechnologie uit onze Mustang GT3-raceauto, wikkelt hem in een koolstofvezel Mustang-carrosserie en ontketent hem voor de straat”, aldus een duidelijk opgewonden Jim Farley, president en CEO van Ford.
Naar schatting 800 pk!
De Mustang GTD is ontwikkeld door grotendeels dezelfde mensen achter de Ford Mustang-raceauto’s en de Le Mans-winnende GT. Hij is gebouwd om de snelste weggaande Mustang ooit te zijn. Kenmerken van deze krankzinnige Mustang zijn koolstofkeramische remmen, een transaxle achttrapsautomaat met dubbele koppeling en een lichtgewicht koolstofvezel aandrijfas. De gewichtsverdeling is haast perfect. Voor de aandrijving zorgt een supercharged 5,2-liter V8 met naar schatting 800 pk. De motor haalt 7.500 toeren per minuut en ademt uit via een titanium uitlaatsysteem.
Geen bagageruimte meer…
Waar ooit een kofferbak was, is nu de semi-actieve ophanging ondergebracht, alsook een hydraulisch regelsysteem en een transaxle-koelsysteem. Een speciale afdekking vervangt de reguliere kofferklep. Deze afdekking bevat twee luchtinlaten om lucht van de achterruit naar de ruimte en door de warmtewisselaars te leiden. Aan een forse achterspoiler is ook gedacht om de downforce te verbeteren.
“De hardware is zorgvuldig geselecteerd en ontwikkeld om zinderende rondetijden mogelijk te maken. Het doel voor dit project was duidelijk: veel, veel sneller gaan dan ooit tevoren met een beoogde Nürburgring-tijd van minder dan 7 minuten. Dit maakt het de snelste weggaande Mustang ooit van Ford”, zegt Greg Goodall, hoofdprogramma-ingenieur van Ford.
Brede banden!
Goede grip is met deze performance wel zo belangrijk. Vóór heeft de Mustang GTD 325 millimeter breed rubber, even breed als de achterbanden van Ford GT. Achter monteert Ford zelfs banden met een breedte van 345 millimeter. Magnesium wielen verlagen het onafgeveerde gewicht. De wielen hebben een vergelijkbaar ontwerp als de Mustang GT3 raceauto. Om de auto weer tot stoppen te dwingen, monteert Ford een krachtige Brembo-reminstallatie met koolstofkeramische remschijven.
Ford Mustang GTD is prijzig!
De productie van de Ford Mustang GTD is beperkt, maar over aantallen doet Ford nog geen uitspraken. De auto krijgt een prijskaartje van ongeveer 300.000 dollar. Ford produceert het model deels in de Ford Flat Rock Assembly Plant. De auto wordt vervolgens getransporteerd naar Multimatic-faciliteiten in Markham, Canada, waar hij door de Ford Performance- en Multimatic-teams met de hand wordt afgebouwd. De Mustang GTD is eind 2024/begin 2025 verkrijgbaar.