Ford Focus opgefrist: nieuw front en nieuwe systemen
Levering start in eerste kwartaal 2022
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de vernieuwde Ford Focus. Hij is van A tot Z bijgepunt. Wat er precies nieuw is, leggen we uit in dit bericht. De levering van de Ford Focus start in het eerste kwartaal van 2022.
Nieuw front voor Focus
Onder meer het front van de vernieuwde Ford Focus valt op. Het blauwe Ford-ovaal is verhuisd van de motorkaprand naar een centrale positie in de forse bovenste grille. De designovereenkomsten met de vernieuwde Ford Fiesta zijn groter dan ooit.
De uitvoeringen Connected en Titanium hebben een brede bovenste grille met hoogglans chromen omlijsting, aangevuld door krachtige horizontale spijlen en oplopende luchtinlaten vanaf de onderste grille. Bovendien heeft de bovenste grille bij de Titanium een heet gestempeld chromen afwerking voor de spijlen.
LED-koplampen
Ford installeert slankere LED-koplampen met geïntegreerde mistverlichting. Bij de versies Titanium en hoger gebruikt Ford een donkere koplampbehuizing. De LED-achterlichten van deze versies hebben eveneens een nieuw design met een donker middendeel en een opvallend lichtpatroon.
Focus ST-Line
De Focus ST-Line heeft een bovenste grille in trapeziumvorm met hoogglans zwarte honingraadafwerking, bredere luchtinlaten aan de zijkant en een diepere onderste grille. De ST-Line is ook voorzien van sideskirts, een achterdiffuser en een discrete achterspoiler.
Ford Focus Active
De avontuurlijke Active heeft een bovenste grille die breder is en bovendien verticale lamellen heeft. Een diepere onderste grille en grotere zijopeningen vormen een aanvulling op de toegenomen rijhoogte en de zwarte beschermingsdelen voor de carrosserie.
Vignale-pakket
Naast het X-pakket is het Vignale-pakket nu leverbaar voor meer modellen, zodat de Titanium, ST-Line en Active van ultieme luxe kunnen worden voorzien. Buiten een rijkere uitrusting en verbeterde interieurafwerking biedt de Vignale ook zijdeglans afwerking voor de bovenste grille en de zijopeningen, in plaats van afwerking in carrosseriekleur. Exclusieve lichtmetalen wielen maken de uitrusting compleet. In totaal is de nieuwe Focus leverbaar met vijf nieuwe lichtmetalen wieldesigns.
Mild-hybride benzinemotor
De nieuwe 1,0-liter EcoBoost Hybrid 48-volt mild hybride driecilinder – verkrijgbaar met 92 kW (125 pk) en 114 kW (155 pk) – is leverbaar met een handgeschakelde zesbak, of met een zeventraps Powershift-automaat met dubbele koppeling. Ford levert ook een conventionele 1,0-liter EcoBoost benzinemotor met 73 kW (100 pk) en 92 kW (125 pk) in combinatie met een handgeschakelde zesbak.
BISG
De mild hybride-aandrijflijn heeft geen reguliere dynamo, maar een Belt-driven Integrated Starter/Generator (BISG). Daarmee wordt remenergie, die normaal gesproken verloren gaat, omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een speciale lithium-ion-batterij. De BISG doet ook dienst als motor en ondersteunt de verbrandingsmotor bij het wegrijden.
Ook een diesel
Voor kilometervreters levert Ford in Nederland een 1,5-liter EcoBlue-dieselmotor met een vermogen van 88 kW (120 pk), leverbaar met automaat of handgeschakelde zesbak. Ook is er een 2,0-liter EcoBlue dieselmotor met 110 kW (150 pk) met automaat.
Rijmodi
De nieuwe Ford Focus heeft standaard diverse rijmodi: Normal, Sport en Eco. Elke modus past de reactie op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en het karakter van de automatische transmissie aan op het gewenste rijscenario. Active-modellen beschikken daarnaast nog over een extra Slippery-modus voor extra zekerheid op gladde ondergrond en over een Trail-modus die helpt bij rijden op zachte ondergrond.
Yes, ook weer als Ford Focus ST!
De Focus ST heeft een 2,3-liter EcoBoost benzinemotor met een vermogen van 206 kW (280 pk) en 420 Nm aan koppel, mede te danken aan een twin-scroll turbocharger met anti-lag-technologie. Ford levert standaard een handgeschakelde zesbak, die in combinatie met het optionele X-pakket is voorzien van rev-matching-technologie die vloeiender terugschakelen mogelijk maakt.
Sperdifferentieel voor Focus ST
Een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel verbetert het weggedrag in bochten en de grip bij het accelereren. Optioneel levert Ford Continuously Controlled Damping. Dit systeem houdt 500 keer per seconde een oogje op de stuur- en reminput, de demping en carrosseriebewegingen en past hier de demping op aan voor een optimaal rijcomfort en perfecte controle in bochten. ST-modellen met het optionele X-pakket zijn verder nog voorzien van Dynamic Matrix LED-koplampen, 19-inch lichtmetalen wielen en een extra Track-modus. De Track-modus optimaliseert de EPAS-feedback, zorgt voor een fellere reactie op het gaspedaal en voor meer speelruimte van het ESC-systeem.
Nieuwe Performance-stoelen
In het interieur is de Focus ST uitgerust met volledig nieuwe Performance-stoelen, die zelf door Ford Performance zijn ontwikkeld. De stoelen hebben veertienvoudige elektrische stoelverstellingen, inclusief viervoudig verstelbare lendensteun. Stoelverwarming voor is standaard.
Interieur vernieuwde Ford Focus
En nu we toch in het interieur van de Focus zitten. Een van de noviteiten is de installatie van het nieuwe SYNC 4-infotainmentsysteem, dat gebruikmaakt van een machine-learning algoritme dat leert van het gedrag van de bestuurder. Op basis daarvan doet het systeem in de loop van de tijd nog nauwkeuriger suggesties en geeft het steeds nauwkeuriger zoekresultaten.
Spraaksturing
Dankzij geavanceerde spraakherkenning kunnen inzittenden natuurlijke commando’s gebruiken in vijftien Europese talen, waarbij onboard-data wordt gecombineerd met internetgegevens. Dit wordt mogelijk gemaakt door het ingebouwde FordPass Connect-modem. Het systeem reageert snel en nauwkeurig op spraakcommando’s voor bijvoorbeeld entertainment, telefoongesprekken en sms-berichten, klimaatregeling en weersinformatie.
Connected navigatie
Connected navigatie zorgt voor actuele en voorspellende verkeersinformatie via TomTom, waarbij Garmin in het voertuig en in de cloud routes levert om de meest efficiënte routes te berekenen. Live weersinformatie houdt de bestuurder op de hoogte van de weersomstandigheden op de route en waarschuwt indien nodig als die de rit kunnen beïnvloeden4. 3D-kaarten van grote steden en parkeerinformatie helpen de bestuurder met navigeren op onbekende locaties.
13,2-inch centraal touchscreen
De bediening van het SYNC 4-systeem verloopt via een nieuw 13,2-inch centraal touchscreen met intuïtieve interface. De bestuurder is nooit meer dan een of twee aanrakingen verwijderd van een bepaalde app, informatie of functie. Het nieuwe touchscreen omvat ook de bediening van bijvoorbeeld de verwarming en ventilatie, zaken die voorheen nog met fysieke knoppen werden bediend. Het resultaat is een heldere en opgeruimde middenconsole.
Ford Power-Up software-updates
Het systeem maakt ook draadloze Ford Power-Up software-updates mogelijk. Daarmee kan de Focus in de loop der tijd op afstand worden verbeterd. Het systeem kan veel van de nieuwe software op de achtergrond of op vooraf geplande tijden installeren, waarbij de meeste updates weinig tot geen actie van klanten vereisen.
FordPass-app
Met de FordPass-app zijn verschillende verbonden diensten te gebruiken via een smartphone. Zo is de klant met zijn auto verbonden op iedere plek met internetsignaal. Functies als Vehicle Status – voor het op afstand controleren van brandstofniveau, oliekwaliteit en meer – en Remote Start en het Ford SecuriAlert-systeem zorgen voor extra gemoedsrust. Alle pogingen om de auto te betreden – ook als dat met de sleutel gebeurt – worden geregistreerd en de bestuurder ontvangt een pushbericht op zijn smartphone.
Rijhulpsystemen
Het aanbod rijhulpsystemen is verder uitgebreid. Blind Sport Assist vormt een aanvulling op het Blind Sport Information System. Het controleert de dodehoek op voertuigen die van achteren naderen en kan indien nodig terugsturen om de bestuurder te waarschuwen en een mogelijke aanrijding te voorkomen. Het systeem scant twintig keer per seconde de aangrenzende rijstroken tot 28 meter achter de auto en werkt bij snelheden van 65 tot 200 km/u.
Blind Sport Information System met Trailer Coverage
Ook nieuw voor de Focus is het Blind Sport Information System met Trailer Coverage. De bestuurder voert de afmetingen van de trailer in via het SYNC 4-touchscreen. Het systeem past zijn werking hier vervolgens op aan en waarschuwt ook voor voertuigen in de dodehoek van de trailer.
Intersection Assist
Het nieuwe Intersection Assist maakt gebruik van de camera aan de voorzijde en radar om de weg voor de auto te controleren op mogelijke aanrijdingen met tegemoetkomende voertuigen in parallelle rijstroken. Bij snelheden tot 30 km/u kan het systeem zelf remmen om ongevallen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem werkt bij afslaan op kruispunten of kleine rotondes, ook zonder wegmarkeringen en in het donker (mits de koplampen zijn ingeschakeld).
Local Hazard Information
Local Hazard Information informeert de bestuurder voor een gevaarlijke situatie op de weg, zelfs als die situatie vanwege een bocht of andere voertuigen nog niet zichtbaar is. Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring1 maken het rijden in fileverkeer gemakkelijker.
Pre-Collision Assist met Active Braking
Pre-Collision Assist met Active Braking helpt om aanrijdingen met voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Active Park Assist neemt het schakelen, accelereren en remmen over om zo met één druk op een knop volledig automatisch te parkeren.
Ford Focus Wagon
Ford levert de vernieuwde Focus als vijfdeurs hatchback of als stationwagon, die heet dan Ford Focus Wagon. Op basis van feedback van klanten zijn een aantal innovatieve zaken toegevoegd aan de bagageruimte van de nieuwe Focus Wagon.
Bagageruimtemat
De bagageruimte is nu voorzien van een hoogwaardige mat, gemaakt van de bekleding die tot nu toe alleen te vinden was bij de vloermatten in het interieur van de Vignale-uitvoering. De nieuwe bagageruimtemat heeft korte vezels waardoor hij gemakkelijk te reinigen is. Een extra bagagenet aan de zijkant is ideaal voor het opbergen van kleine spullen die anders los in de bagageruimte zouden liggen. Twee LED-lampen zorgen voor een betere verlichting van de bagageruimte in het donker.
Instelbare laadvloer
De instelbare laadvloer heeft nu een centraal scharnierpunt, waardoor hij als centrale scheidingswand opklapbaar is in een hoek van negentig graden. Zo wordt de bagageruimte opgedeeld in twee afzonderlijke delen, zodat spullen beter op hun plaats worden gehouden.
‘Natte zone’
Ook heeft de bagageruimte voortaan een ‘natte zone’ met speciaal gecoat oppervlak, in de ruimte onder de laadvloer. Deze ruimte is geschikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld natte kleding of paraplu’s. De waterbestendige voering van deze ruimte is uitneembaar zodat deze beter droogt of schoongemaakt kan worden. Met de bagageruimtevloer neergeklapt is deze ‘natte zone’ afgesloten van de rest van de bagageruimte en met de verticale scheidingswand is de bagageruimte opgedeeld in een droog en nat deel.
“Dat wist ik helemaal niet?”
De bagageruimte van de Focus Wagon is ook voorzien van een instructielabel. Aan de hand van eenvoudige afbeeldingen worden daarin de verschillende functies uitgelegd. Uit onderzoek van Ford bleek namelijk dat 98 procent van de huidige Ford Focus-eigenaren zich niet bewust was van alle functies. Bijvoorbeeld de werking van de afdekhoes en de instelbare laadvloer, de ontgrendeling van de achterbank en het scheidingssysteem voor de laadvloer. Het label maakt de verschillende functies op eenvoudige en heldere wijze duidelijk, zodat de gebruiker niet uitgebreid hoeft te zoeken in de gebruikershandleiding van de auto.