Ford Fiesta viert feest: al 40 jaar in productie
Ford Fiesta: de belangrijkste mijlpalen
Ford staat stil bij veertig jaar Fiesta-productie. In 1976 liep de eerste Fiesta van de productieband in het Spaanse Valencia. De verkoopteller in Europa bereikt eind dit jaar meer dan 18 miljoen stuks. Jawel, de Fiesta is een succesnummer. We zetten de belangrijkste mijlpalen op een rij.
1975: De motorenproductie start in Valencia. De naam Fiesta is persoonlijk gekozen door Henry Ford II om de levendigheid van Ford te accentueren en de productie van Ford in Spanje te benadrukken.
1976: In mei start de productie van de Fiesta in Valencia. Ford levert de Fiesta om te beginnen met een 1,0-liter en 1,1-liter (alleen Ghia) benzinemotor.
1977: De export van de Fiesta naar Noord-Amerika gaat van start.
1979: De miljoenste Fiesta wordt gebouwd.
1981: Ford introduceert de Fiesta XR2 met een krachtige 1,6-liter vier-in-lijn benzinemotor, stijvere wielophanging en speciale wielen. Het is de eerste Fiesta met een topsnelheid van 160 km/u.
1982: De Fiesta is al zes jaar op rij de best verkopende auto in zijn segment in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
1983: Ford introduceert de gefacelifte Fiesta MkII, die met een nieuwe neus iets langer is. Ford levert hem met een 1,0-liter en 1,1-liter benzinemotor. Ook volgt een 1,3-literversie met vijf versnellingen. De 1,6-liter diesel volgt eveneens in 1983.
1984: Ford presenteert de Fiesta XR2 MkII en levert hem met een 1.6 benzinemotor, een handgeschakelde vijfversnellingsbak en sportievere wielophanging en remmen.
1989: Ford introduceert de Fiesta MkIII met ABS en efficiëntere benzinemotoren. Ook de wielbasis van de MkIII is groter. Voor het eerst brengt Ford ook een vijfdeursversie van de Fiesta op de markt. Later in het jaar introduceert Ford de sportieve Fiesta XR2i met een 1,6-litermotor met dubbele bovenliggende nokkenas en een handgeschakelde vijfbak.
1990: Op de autoshow van Turijn onthult Ford de Fiesta RS Turbo, met de krachtbron van de XR2i plus een dikke Garrett-turbo voor een nog snellere acceleratie.
1992: Het kan nog gekker, want Ford presenteert de Fiesta RS 1800, aangedreven door een 1,8-liter 16v vierpitter. In hetzelfde jaar volgt de introductie van de 1,8-liter 16v Zetec-motor.
1993: Een bestuurdersairbag wordt standaard.
1996: Ford lanceert de nieuwe Fiesta MkIV met een meer aerodynamische vormgeving en een ovale grille. Hij is leverbaar met een 1.25, 1.4 of 1.6 benzinemotor en een 1.8 diesel.
2001: Op de internationale autoshow IAA in Frankfurt presenteert Ford de Fiesta MkV. De productie vindt plaats in Keulen (Duitsland) en Valencia (Spanje).
2002: Ford lanceert van de Fiesta MkV een vijfdeursversie plus een nieuw gamma Duratec-motoren (1.3 en 1.6). Ook volgt er een 1.4 Duratorq TDCi common-raildieselmotor. Ford introduceert eveneens de automatische Durashift-transmissie voor de Fiesta.
2005: Introductie van de Fiesta ST met 110 kW (150 pk). Het is op dat moment de krachtigste Fiesta ooit gebouwd.
2006: De Fiesta wordt leverbaar met stemherkenning en Bluetooth-telefoonvoorbereiding.
2008: Op de Autosalon van Genève presenteert Ford de Fiesta MkVI. Ford bouwt dit model in Keulen, Valencia en Nanjing (China). Hij is leverbaar met nieuwe Duratec Ti-VCT benzine- en Duratec-dieselmotoren.
2012: De Fiesta MkVII verschijnt op het toneel met voor het eerst een driecilinder 1,0-liter EcoBoost benzinemotor. De motor is zo klein, dat hij op een vel A4-papier past.
2013: Een leuk jaar voor de liefhebbers, want Ford introduceert de Fiesta ST met een 1.6 EcoBoost turbomotor met 134 kW (182 pk).
2014: Meer vermogen per liter dan een Bugatti Veyron? Jazeker. In de Fiesta Red Edition en Black Edition levert de 1,0-liter EcoBoost driepitter maar liefst 103 kW (140 pk). Ford introduceert dit jaar ook de Powershift-automaat.
2016: De krachtigste Fiesta ooit: de ST200 verschijnt. Met 147 kW (200 pk) – en zelfs 158 kW (215 pk) met overboost – is het een absolute hot hatch. Helaas levert Ford dit model niet in Nederland. De vraag is volgens de importeur te klein.
[gallerij-1]