Fisker Ocean heeft een gigantische actieradius
Basisversie goedkoper dan Volkswagen ID.3
Als het goed is komt hij dit jaar nog naar Nederland: de Fisker Ocean. Een SUV met een rijbereik van 630 kilometer. Tenminste, dat was de actieradius die het merk vorig jaar beloofde. Nu zijn de officiële WLTP-cijfers bekend. Wat blijkt? Hij komt véél verder.
Fisker Ocean
Dát is verfrissend, een auto die veel verder komt dan de fabrikant ooit beloofde. De officiële WLTP-meetresultaten van de Fisker Ocean zijn bekend en vallen behoorlijk op. Het topmodel – de Fisker Ocean Extreme – beschikt namelijk over een reikwijdte van maar liefst 707 kilometer. Dat is 77 kilometer meer dan Fisker vorig jaar zelf communiceerde. De grote baas – Henrik Fisker – is zelf ook verbaasd. “Dit resultaat is een enorme mijlpaal voor iedereen bij Fisker en we zijn verheugd dat het rijbereik onze eerste berekeningen overtreft.”
Hyper Range
Specificaties van het accupakket heeft Fisker nog niet vrijgegeven. Het merk spreekt over een ‘Hyper Range’-accu en de Ocean heeft zonnepanelen op het dak. Wel is duidelijk dat er drie verschillende varianten komen. Aan de top van de voedselketen bevindt zich de krachtige Extreme, die wordt aangedreven door twee elektromotoren én dus beschikt over vierwielaandrijving. Deze machine is in staat om in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h te razen.
Goedkoper dan ID.3
Daaronder staat de Ultra. Deze is ook uitgerust met vierwielaandrijving en beschikt waarschijnlijk ook over een actieradius van zo’n 700 kilometer, aangezien hij dezelfde accu gebruikt. Onderaan vinden we de Sport, een meer betaalbare variant met voorwielaandrijving en een rijbereik van naar verwachting zo’n 500 km.
Prijzen Fisker Ocean
In Duitsland heeft de Fisker Ocean inmiddels een prijs gekregen. De Extreme heeft een prijskaartje van minstens 74.417 euro, de Ultra begint vanaf 63.947 euro en de Sport start vanaf 43.547 euro. De instapper is daarmee goedkoper dan een basis Volkswagen ID.3, die in Nederland 45.990 euro kost en een rijbereik van 426 kilometer heeft. Zoals gezegd komt de auto naar verwachting later dit jaar naar Nederland. Autobouwer Magna Steyr zet de auto’s in Oostenrijk in elkaar.
Waarom afremmen voor deze mysterieuze flitspalen niet nodig is