Fiat Scudo en Fiat Ulysse komen bekend voor
Begin 2022 op de markt
Nu Fiat onderdeel is van autoconcern Stellantis, kan het van technologie van Peugeot, Citroën en Opel gebruikmaken. En dat doet Fiat maar al te graag. De nieuwe Fiat Ulysse minivan is bijvoorbeeld een broertje van de Opel Zafira Life, Peugeot Traveller en Citroën Spacetourer. De nieuwe Fiat Scudo is in technisch opzicht weer gelijk aan modellen als de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Beide Fiat-modellen komen ook met een 100% elektrische aandrijflijn.
Turbodiesel of elektrisch
De twee nieuwe Fiat-modellen zijn straks beschikbaar met een turbodieselmotor (automaat of handbak) of met een 100% elektrische aandrijflijn. Afhankelijk van de markt wordt de Fiat Scudo lichte bedrijfsvoertuig geleverd in vier configuraties: Van, Combi, Crewcab en Platform Cabine. Naar verwachting zijn de Fiat Scudo en Fiat Ulysse begin 2022 te bestellen.
EMP2-platform
Beide voertuigen staan op het EMP2-platform. Ditzelfde platform wordt dus ook gebruikt voor de Peugeot Expert en Traveller, de Citroën Jumpy en SpaceTourer, èn voor de Opel/Vauxhall Vivaro en Zafira Life. Fiat bouwt beide modellen in de historische Noord Franse Stellantis-fabriek in Hordain.
Terugkeer van Fiat naar Franse fabriek
Als resultaat van de historische joint venture in 1978 tussen de toenmalige Fiat- en PSA-groepen, werd in 1992 de fabriek geopend. Nu wordt het complex opnieuw de ‘bakermat’ de twee nieuwe Fiat- en Fiat Professional-modellen. Voor Fiat betekent dit een terugkeer naar de Franse fabriek waar enkele van haar succesvolle modellen werden gemaakt. Tussen 1994 en 2002 werd daar Fiat’s MPV, de Ulysse geproduceerd en van 1996 tot 2016 de Fiat Scudo bedrijfswagen.
Antwoord op emissievrije mobiliteit
De nieuwe generatie Fiats is een antwoord op de transitie naar emissievrije mobiliteit. Vooral op het toenemende gebruik van lichte bedrijfsvoertuigen in stedelijke gebieden, mede door de groeiende vraag naar online bezorgdiensten. Waterstoftechnologie staat ook nog op stapel. De verwachting is dat in 2030 emissiearme voertuigen van Stellantis goed zijn voor 70% van de verkoop in Europa en meer dan 40% in de VS. Dit mede dankzij investeringen van ruim €30 miljard in elektrificatie en softwareontwikkeling tegen 2025.