Fiat gaat voor minder mainstream
Fiat gaat zich in de toekomst meer richten op modellen die zich onderscheiden en minder op ‘traditionele’ carrosserievarianten. Het merk streeft ook naar een jaarafzet van 1,9 miljoen auto’s in 2018.
- Meer focus op onderscheid
- Opvolger Punto komt in 2016
- 1,9 miljoen Fiats in 2018
Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft voor alle merken een ambitieus vijfjarenplan gepresenteerd, zo ook voor Fiat. Het Italiaanse merk lanceert de komende jaren maar liefst 24 nieuwe modellen. Deze zijn niet allemaal bedoeld voor West-Europa, want Fiat bouwt ook modellen voor Zuid-Amerika en Oost-Europa. Een veelbelovende nieuwkomer voor onze markt is de Fiat 500X. Dit is een compacte SUV op basis van de Jeep Renegade. Opvallend is dat de tweezits roadster –die momenteel in samenwerking met Mazda wordt ontwikkeld– volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid als Fiat 125 Spider op de markt komt. Het tweelingbroertje van de Mazda MX-5 was in eerste instantie bedoeld voor Alfa Romeo. Verder komt er definitief geen opvolger van de Fiat Bravo, maar wél van de Punto. Net als de Fiat 500 en 500L zal deze zich nadrukkelijk onderscheiden van zijn concurrenten. Het nieuwe model moet voldoen aan hoge kwaliteitsstandaarden en Fiat plant een jaarproductie van 180.000. De Punto-fabriek in Polen wordt helemaal klaargestoomd en krijgt een kapitaalinjectie van 784 miljoen euro. Fiat heeft zich ten doel gesteld om in 2018 wereldwijd circa 1,9 miljoen auto’s per jaar verkopen. Dat zijn er 400.000 meer dan in 2013.