Ferrari SF90 Spider: lekkers uit Italië
Eerste plug-in hybride met inklapbare hardtop in Ferrari-range
Ferrari heeft de SF90 Spider – de Spider-versie van de SF90 Stradale – onthuld. Het is de eerste plug-in hybride spider-productieauto van het merk.
Retractable Hard Top-constructie
De nieuwe convertible heeft dezelfde extreme supercarspecificaties als de SF90 Stradale, maar voegt daar een extra dosis rijbeleving en veelzijdigheid aan toe omdat het dak open kan. Ferrari gebruikt de bekende Retractable Hard Top-constructie die in 2011 voor het eerst zijn opwachting maakte op een berlinetta met midden-achter motor.
Lekker licht
De RHT is zo compact, eenvoudig en licht dat hij rijdend in slechts 14 seconden te openen of sluiten is. Bovendien vergt hij geopend slechts 100 liter aan opbergruimte, tegenover 150-200 liter voor een traditioneel systeem. Het gebruik van aluminium in de constructie betekent bovendien dat de RHT zo’n 40 kilogram lichter is dan een conventioneel inklapbare hardtop. Een elektrisch verstelbare achterruit waarborgt een perfect comfort voor de inzittenden, ook op hoge snelheden bij een geopende hardtop.
Plug-in hybride
De Ferrari SF90 Spider heeft een plug-in hybridesysteem. De 780 pk sterke V8-turbomotor wordt aangevuld door drie elektromotoren: een op de achteras en twee op de vooras. Daarmee heeft het model een indrukwekkende 1.000 pk. De bestuurder kan kiezen uit de rijmodi eDrive, Hybrid, Performance of Qualify. Net als de SF90 Stradale heeft ook de SF90 Spider AWD, waarmee Ferrari de lat voor een staande start op ongekend nieuwe hoogten legt: 0-100 km/u in 2,5 seconden, en 0-200 km/u in 7,0 seconden. Indrukwekkende cijfers.
Tonneau kap
Qua design is de SF90 Spider zo dicht mogelijk bij het design van de Stradale gebleven. Een eyecatcher is de tonneau kap die in het design van de auto is geïntegreerd. Daarbij is de V8-krachtbron nog steeds duidelijk zichtbaar onder de ‘motorkap’, ondanks de toevoeging van het inklapbare dak dat daar nu wordt opgeborgen.
Assetto Fiorano
Het Assetto Fiorano-pakket voorziet de supercar van onder meer Multimatic schokdempers die zijn afgeleid van de GT-racers van het merk alsook koolstofvezel en titanium componenten die samen 21 kilogram van het gewicht snoepen. Straat-gehomologeerde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden zijn ook onderdeel van dit pakket. Tot slot biedt de Assetto Fiorano-trim keuze uit een optionele tweekleurige livery.
Technische specificaties Ferrari SF90 Spider
Benieuwd naar de technische specificaties van de nieuwe Ferrari SF90 Spider? We zetten ze hieronder op een rij.
Motor en transmissie
Type: V8 – 90° – turbo – dry sump
Motorinhoud: 3.990 cc
Maximum vermogen met 98 octaan: 574 kW (780 pk) @ 7.500 toeren per minuut
Maximum koppel: 800 Nm @ 6.000 toeren per minuut
Maximum toerental: 8.000 toeren per minuut
Compressieverhouding: 9.5:1
Transmissie: 8-traps automaat met dubbele koppeling
Hybride systeem
Maximum vermogen elektromotoren: 162 kW (220 pk)
Batterijcapaciteit: 7,9 kWh
Elektrische range: 25 kilometer
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4.704 mm
Breedte: 1.973 mm
Wielbasis: 2.649 mm
Spoorbreedte vóór: 1.679 mm
Spoorbreedte achter: 1.652 mm
Leeggewicht: 1.670 kilogram
Gewichtsverdeling: 45% vóór, 55% achter
Brandstoftank: 68 liter
Banden
Vóór: 255/35 ZR 20 J9.5
Achter: 315/30 ZR 20 J11.5
Remmen:
Vóór: 398 x 223 x 38 mm
Achter: 360 x 233 x 32 mm
Prestaties:
Topsnelheid: 340+ km/u
0-100 km/u: 2,5 seconden
0-200 km/u : 7,0 seconden
100-0 km/u: 29,5 meter