Ferrari 812 Competizione ook als exclusieve Targa-versie
Met atmosferische V12-motor!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ferrari presenteert niet een maar zelfs twee limited edition modellen op basis van de 812 Superfast. Het gaat om de Ferrari 812 Competizione en de 812 Competizione A, een exclusieve Targa-versie.
De krachtbron
De 812 Competizione en 812 Competizione A zijn uitgerust met een atmosferische 830 pk en 695 Nm sterke 6,5-liter V12 krachtbron met een maximum toerental van liefst 9.500 toeren per minuut. Dat moet al reden genoeg zijn om een van deze Italiaanse supercars aan te schaffen.
Technisch vernuft
In zowel de 812 Competizione als de 812 Competizione A is de V12 gekoppeld aan een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die volgens Ferrari nog eens 5 procent sneller schakelt ten opzichte van de 812 Superfast. Onafhankelijke vierwielbesturing en Side Slip Control 7.0 – dat een scala aan elektronische systemen aanstuurt, uiteenlopend van het elektronische differentieel (E-Diff), traction control, remdruk en de Virtual Short Wheelbase 3.0 vierwielbesturing – moeten alle 830 pk in bedwang weten te houden.
Geen achterruit
Dat de 812 Competizione gebaseerd is op de Ferrari 812 Superfast is direct zichtbaar, maar toch zijn er diverse aanpassingen doorgevoerd. De motorkap is bijvoorbeeld sterk aangepast en een achterruit ontbreekt. Die plaats heeft gemaakt voor een opvallende aluminium cover met aerodynamische luchtgeleiders. De targaversie – de 812 Competizione A – heeft op zijn beurt weer een eigen uitstraling.
Ferrari 812 Competizione – Technische specificaties
Motortype: V12 – 65°
Motorinhoud: 6.496 cc
Boring x slag: 94 mm x 78 mm
Maximum vermogen: 610 kW (830 pk) bij 9.250 tpm
Maximum koppel: 692 Nm bij 7.000 tpm
Maximum toerental: 9.500 tpm
Compressieverhouding: 13,5:1
Lengte: 4.696 mm
Breedte: 1.971 mm
Hoogte: 1.276 mm
Wielbasis: 2.720 mm
Spoorbreedte voor: 1.672 mm
Spoorbreedte achter: 1.645 mm
Droog gewicht: 1.487 kilogram
Pk/gewichtsverhouding: 1 pk per 1,79 kilogram
Gewichtsverdeling: 49% voor, 51% achter
Brandstoftank: 92 liter
Banden voor: 275/35 ZR20
Banden achter: 315/35 ZR20
Remmen voor: 398 mm x 223 x 38 mm
Remmen achter: 360 mm x 233 x 32 mm
Transmissie: 7-traps F1 DCT
Electronica: PCV 3.0 (Passo Corto Virtuale – Virtual Short Wheelbase) met vierwiel onafhankelijke besturing, ESC, high-performance ABS/EBD, F1-Trac, E-Diff3, dual-coil SCM-E, SSC (Side Slip Control) 7.0
Topsnelheid: 340+ km/u
0-100 km/u: 2,85 seconden
0-100 km/u 7,5 seconden
Rondetijd Fiorano: 1 minuut 20 seconden