Ferrari 488 GTB vernedert voorganger
Ferrari presenteert de 488 GTB. Het is de grondig vernieuwde versie van de 458 Italia, met een nieuwe naam, een aanzienlijk krachtigere V8-turbomotor en een gewijzigd uiterlijk.
De Ferrari 488 GTB is geen compleet nieuwe auto. Veel details van de 458 Italia zijn behouden gebleven. Ook qua formaat en gewicht is nauwelijks iets veranderd. De motor is echter van een heel ander niveau. Het nieuwe model heeft een 3,9-liter V8-motor met twee turbo’s. Die produceert 492 kW (670 pk) vermogen en 760 Nm koppel. Dat is maar liefst 74 kW (100 pk) en 220 Nm méér dan de atmosferische achtcilinder in de 458 Italia, terwijl de CO2-uitstoot 15 g/km daalde. De nieuwe 488 GTB is de snelste achtcilinder-Ferrari ooit. Hij accelereert in drie seconden van 0 naar 100 km/u en zit vijf seconden later al op de 200 km/u. De topsnelheid bedraagt ruim 330 km/u. Het design van de Ferrari 488 GTB is aangepast voor betere koeling en meer downforce. Hij heeft opvallend grote luchtopeningen op de flanken. De voorbumper en de motorkap zijn geheel nieuw en de achterzijde vertoont overeenkomsten met de 458 Speciale. Onderhuids zijn diverse kleppen geplaatst om de ideale luchtstroom te creëren. Volgens Ferrari resulteren alle aanpassingen in 50 procent meer downforce. De 488 GTB zou een rondje op Ferrari’s eigen Fiorano-circuit in 1 minuut 23 voltooien. Dat is 2 seconden sneller dan de 458 Italia en een halve seconde sneller dan de 458 Speciale. Ferrari ontkomt niet aan turbotechniek voor zijn achtcilindermotoren, omdat de CO2-uitstoot omlaag moet. Eerder kreeg de Ferrari California al een V8-turbomotor. De V12-motoren in de grotere modellen krijgen allemaal elektro-ondersteuning. De lancering van de Ferrari 488 GTB markeert de veertigste verjaardag van zijn illustere voorganger, de 308 GTB. Hij is begin maart voor het eerst te zien op de autosalon van Genève.