EV’s maken snelheidslimiet op Duitse Autobahn overbodig
Van transportminister Wissing hoeft het niet
Een snelheidslimiet op de Duitse Autobahn is al vaker besproken in de media. Want komt ie er nu wel of niet? Volgens de transportminister van het land, Volker Wissing, hoeven we er voorlopig niet op de rekenen. Dat komt deels door de opkomst van EV’s.
Discussie over snelheidslimiet Autobahn
Over de maximumsnelheid op de Duitse Autobahn voert men al jaren een discussie, maar echt concrete plannen voor invoering van een maximumsnelheid zijn er nooit gekomen. Politieke partijen stonden wel open voor gesprekken over het onderwerp, maar een knoop werd nooit doorgehakt.
Volker Wissing
De transportminister van het land, Volker Wissing, deed nu opvallende uitspraken waaruit we kunnen opmaken dat een wetsvoorstel voor een snelheidslimiet op de Autobahn voorlopig niet in de maak is.
We rijden al langzamer
“De rijsnelheid is de persoonlijke verantwoordelijkheid van de burgers, zolang anderen niet in gevaar worden gebracht. De staat moet zich hier inhouden”, vertelde Wissing tegen Duitse media. “De hoge energieprijzen zorgen er nu al voor dat veel mensen langzamer gaan rijden. En met elektrische auto’s gaan mensen niet zo snel rijden omdat ze hun batterijen willen sparen.”
Lagere topsnelheid voor EV’s
Wissing maakt deel uit van een coalitieregering die in oktober 2021 is gekozen. Volgens hem maken EV’s een snelheidslimiet op Autobahn dus overbodig, ook omdat de topsnelheid van EV’s al beduidend lager ligt ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar in het algemeen rijdt een EV niet harder dan 180 km/u. Die snelheden rijdt bovendien niemand graag in een EV omdat het rijbereik dan drastisch afneemt.
Uitbreiden en verbreden van de Autobahn
Wissing is eerder voorstander van het uitbreiden en verbreden van de snelwegen. Niet iedereen in de politiek is het daarmee eens, want het uitbreiden van het wegennet druist in tegen de milieudoelstellingen van de andere partijen in het land. Maar Wissing is er vrij duidelijk over: “Ook al vindt niet iedereen het leuk: er komt meer verkeer op de Duitse wegen en daar moeten we het mee doen. Anders valt de economie straks stil en raken we banen kwijt.”