Elektrische Jeep Avenger: Peugeot-techniek, vanafprijs en meer!
Alles wat je moet weten over de eerste elektrische Jeep
Ook het Amerikaanse Jeep gaat aan de stekker. De Avenger is het allereerste volledig elektrische model van het merk en bijt het spits af in het B-segment. Hoewel de Jeep Avenger een voorwielaandrijver is en een groot deel van zijn genenpakket ontleent aan het Franse deel van Stellantis, moet hij in het terrein wel zijn mannetje kunnen staan.
Jeep Avenger specifiek voor Europa
Het adagium bigger is better is niet iets wat van toepassing is op de Europese automarkt. Daarom begint Jeep klein als het gaat om zijn volledig elektrische modellenlijn. De Jeep Avenger landt namelijk in het B-segment en gaat daarmee in dezelfde vijver vissen als de Peugeot e-2008, Renault Mégane E-Tech Electric en Hyundai Kona EV.
B-segment is booming!
Momenteel biedt Jeep in dit segment de Renegade aan, de Avenger komt in de rangorde net onder de Renegade terecht. Overigens kiest Jeep dit segment niet zonder reden: men verwacht dat dit segment volgend jaar al goed is voor een totale verkoop van 2,2 miljoen auto’s. Dit is dus wel de vijver waar je in moet vissen. De Avenger is 4,08 meter lang en daarmee 16 cm korter dan de Renegade. De korte overhang aan de voor- en achterzijde zorgen voor krachtige proporties.
Jeep wil voor 2025 vier volledig nieuwe en elektrische modellen in Europa introduceren. Na de Avenger komen er dus meer EV-modellen onze kant op.
Specificaties Jeep Avenger, met Peugeot-techniek
De specificaties van de Jeep Avenger zijn eigenlijk nauwelijks verrassend voor de mensen die bekend zijn met de elektrische aandrijflijnen van het PSA-gedeelte van het huidige Stellantis. De Avenger krijgt een elektrische aandrijflijn met een elektromotor op de vooras en een vermogen van 156 pk en 260 Nm koppel. Dat zijn exact dezelfde cijfers als de vernieuwde Peugeot e-208 en de nieuwe e-308.
Actieradius Jeep Avenger
In de bodem van de Jeep Avenger ligt een accupakket van 54 kWh, waarmee op papier een WLTP-actieradius van 400 kilometer mogelijk moet zijn. In de WLTP-stadscyclus spreekt Jeep zelfs over 550 kilometer. De batterij is opgebouwd uit 17 modules en 102 cellen. De NMC 811 lithium-ionbatterij – zoals de batterij op papier heet – bestaat uit 80 procent uit 80 procent nikkel, 10 procent uit mangaan en 10 procent kobalt.
Batterij opladen
Is de accu leeg, dan kun je snelladen met een laadsnelheid van maximaal 100 kW. Concreet betekent dat dat je de accu in 24 minuten van 20 procent naar 80 procent moet kunnen opladen. Aan een openbare laadpaal kun je laden met maximaal 11 kW, wat betekent dat je de accu in 5,5 uur van 0 procent tot de maximale capaciteit kunt laden.
Terreincapaciteiten Jeep Avenger
Jeep zegt in het persbericht van de Avenger niets over diens acceleratiecijfers en de topsnelheid. In plaats daarvan vindt men het belangrijker om de nadruk te leggen op de offroadcapaciteiten van de compacte stekkeraar. Hoewel de Jeep Avenger geen vierwielaandrijving heeft, moet hij volgens Jeep buiten de gebaande paden een aardig eind kunnen komen.
Rijmodi Avenger
De Avenger is de eerste voorwielaangedreven Jeep die standaard is uitgerust met Selec Terrain en Hill Descent Control. Het Selec Terrain-systeem biedt zes instellingen: ‘Normal’ voor de gewone dagelijkse ritten, ‘Eco’ om de actieradius zo groot mogelijk te maken, ‘Sport’ voor extra rijplezier, ‘Snow’ voor grip op gladde wegen, ‘Mud’ voor rijden in onverhard, modderig terrein en ‘Sand’ om het risico om vast te raken in het zand te beperken.
Interieur
In het interieur van de Jeep Avenger valt vooral het bovenste deel van het dashboard op, dat met de horizontale ‘balk’ direct de aandacht trekt. Daarin zijn de ventilatieopeningen, de interieurverlichting en een centraal geplaatste 10,25-inch touchscreen geplaatst, dat door zowel de bestuurder als alle passagiers is te zien. Eronder biedt het dashboard een grote, brede open bergruimte. Jeep levert optioneel met leder beklede stoelen die elektrisch verstelbaar zijn en een massagefunctie hebben.
De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter. De breedte van de opening van de bagageruimte bedraagt ruim een meter. De achterklep opent naar wens elektrisch, dat is best bijzonder in het segment van de Avenger.
Infotainmentsysteem
Elke Jeep Avenger is uitgerust met een 10,25-inch Uconnect Infotainmentsysteem met een volledig digitaal instrumentencluster in twee schermformaten: 7- en 10,25-inch. Android Auto en Apple CarPlay zijn uiteraard beschikbaar. Ook TomTom-navigatie met verbeterde stemherkenningsfunctie en over-the-air-updates zijn beschikbaar in deze compacte Jeep.
Rijhulpsystemen
De Jeep Avenger is leverbaar met diverse rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruise control, een rijstrookassistent en een file-assistent. Ook verkeersbordenherkenning, een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, vermoeidheidsherkenning, dodehoekdetectie en een parkeerassistent zijn leverbaar.
Jeep Avenger 1st Edition
Nu wil je natuurlijk weten wat de Avenger kost. Eigenlijk kunnen we alleen nog maar de prijs van het introductiemodel noemen: de Jeep Avenger 1st Edition. Vanaf vandaag tot en met 30 november 2022 kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor de Jeep Avenger 1st Edition via de website www.jeep.nl. Zij kunnen dan hun contactgegevens achterlaten. Deze mensen worden dan geïnformeerd wanneer zij hun bestelling kunnen plaatsen. Weet in ieder geval dat de Avenger 1st Edition 40.500 euro kost in Nederland.
Uitrusting Avenger 1st Edition
De opvallende Jeep Avenger 1st Edition is leverbaar in drie kleurencombinaties – Sun (geel) met het dak in Volcano (zwart) en Granite (grijs) met het dak in Volcano – of volledig Volcano. Deze uitvoering is voorzien van privacy glass, lichtmetalen 18-inchwielen en led-verlichting voor en achter. In het interieur is meerkleurige sfeerverlichting standaard, evenals een geel paneel op het dashboard, verwarmbare stoelen met gele accenten, een verwarmbare voorruit, een kussen op de middenconsole, een in hoogte verstelbare vloer in de bagageruimte en een handsfree te bedienen achterklep.
Verder is de ‘Launch Edition’ voorzien van het Uconnect 10-inch infotainmentsysteem met een 10,25-inch scherm, een 10,25-inch digitaal instrumentencluster, draadloos Apple CarPlay/Android Auto en draadloos opladen van de smartphone batterij met een draadloze oplader.
Personaliseren
De Jeep Avenger is uitgebreid te personaliseren. Dat blijkt wel uit het model dat debuteert op de Autosalon van Parijs. Dat is een Avenger in de kleur Granite Grey met een Volcano dak. Die is voorzien van een sticker met X-Camo-patroon op de motorkap, blauwe accenten en Avenger-logo. Deze versie staat op 18-inch wielen in de kleur Gloss Black met blauwe accenten, die verwijzen naar de elektrische aandrijving.
In het interieur is de klep van de middenconsole voorzien van een ‘e’-logo op de buitenkant en X-Camo-patroon aan de binnenkant. Ook de rubber matjes in het handschoenenvak op het dashboard en in het vak in de middentunnel zijn voorzien van het X-Camo-patroon en de hoogwaardige vloermatten worden gesierd door logo’s in de vorm van het silhouet van de Avenger.
Productie in de Stellantis-fabriek in Tychy, Polen
Jeep produceert de Avenger in de Stellantis-fabriek in Tychy (Polen). In de fabriek in Tychy zijn alle vier stappen van de productie gebundeld: persen van carrosseriedelen (sinds 1998 uitgevoerd door een externe partij), laswerk (dat voor 99,5 procent geautomatiseerd is dankzij 921 lasrobots), lakken en spuiten (ook voor meer dan 90 procent geautomatiseerd) en assemblage op twee productielijnen. De fabriek in Tychy heeft sinds 1975 tot en met september 2022 een indrukwekkende 12,5 miljoen auto’s geproduceerd. Stellantis heeft op grote schaal geïnvesteerd in de lancering van het B-SUV-platform in Tychy.