Eindverslag: Duurtest Nissan Micra
Nieuwe Nissan Micra getest door meer dan vijftien mensen
Het zit erop: de duurtest van onze Nissan Micra. Nou ja, onze Micra, de auto is zo vertrouwd geworden dat we hem haast als de ‘onze’ zijn gaan zien. In totaal reden er meer dan vijftien mensen met de Micra. Wat vinden zij van de auto? We zetten alle beoordelingen op een rij in dit eindverslag.
Leve de verschillen!
Als vakman en liefhebber ben je in staat een goed oordeel te vellen over de kwaliteiten van een auto. Maar de echte test vindt natuurlijk plaats in de praktijk: gebruikers bepalen uiteindelijk zelf wat ze vinden. En dat hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als de specialist. Auto’s roepen emoties op, juist die emoties bepalen het verschil. En iedereen oordeelt anders. Daarom vinden wij het leuk om de nieuwe Nissan Micra eens op een geheel andere wijze te beoordelen: we hebben ongeveer 15 collega’s gevraagd de auto gedurende een midweek of een weekeinde mee te nemen. En de ervaringen te noteren. Dat levert een keur aan praktische ervaringen en verschillende inzichten op, die wellicht een goede handreiking bieden bij de afweging welke auto aangeschaft gaat worden. Veel lees- en kijkplezier!
Henri Stolwijk, hoofdredacteur AutoRAI.nl
“Auto’s roepen emoties op, juist die emoties bepalen het verschil. En iedereen oordeelt anders.”
Over de geteste Nissan Micra
De Nissan Micra is te koop voor prijzen vanaf 15.190 euro voor de Micra met atmosferische 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 54 kW (74 pk) vermogen. De 0,9-liter driecilinder turbobenzinemotor met 66 kW (90 pk) en 140 Nm met handgeschakelde vijfbak is er voor prijzen vanaf 17.390 euro. En die versie rijden wij. Dieselen kan ook, daarvoor is er de 1,5-liter dCi-vierpitter met eveneens 66 kW (90 pk). Die is leverbaar voor prijzen vanaf 19.390 euro. Nissan levert de nieuwe Micra als Visia, Visia+, Acenta, N-Connecta en Tekna. De door ons geteste uitvoering is de Tekna.
NAAM: Anouk
BEROEP: Administratief medewerkster
DIT VIND IK ER VAN:
“Ik vind de Micra een leuk en stoer autootje. Persoonlijk hou ik niet zo van oranje maar de Micra kan het zeker hebben. De auto geeft me een veilig gevoel door de goede verlichting die de auto heeft. Ook heeft de auto lange zonnekleppen dus ook als je je zonnebril vergeten bent, heb je geen last van de zon in je ogen. De achterbak is groot genoeg voor de boodschapjes en zelfs plinten van 2,40 meter kon ik in de auto kwijt. Dit ging super makkelijk door de linkerachterbank naar voren te klappen. Op het dashboard kun je zien hoeveel de auto verbruikt per rit. Dit vind ik persoonlijk erg leuk. Er ontstond zelfs een grote wedstrijd tussen mijn vriend en ik. Het record zuinig rijden staat aan het eind van mijn testrit natuurlijk op mijn naam, haha!”
NAAM: Paul
BEROEP: Eindredacteur
DIT VIND IK ER VAN:
“Ik vergeleek de Micra eerst een beetje met mijn vroegere auto, een Peugeot 107. Maar hij is een halve meter langer en 14 centimeter smáller. Er passen met gemak vier volle boodschappentassen achter in de Micra. De Micra rijdt goed, op provinciale wegen heb ik me best vermaakt. De motor houdt echter wat in als je weinig gas geeft. Vervolgens komt de acceleratie met een sprongetje op gang. We hebben onder meer een rondje IJsselmeer gereden. Het interieur oogt leuk met die delen in carrosseriekleur.”
NAAM: Carmen
BEROEP: Accountmanager
DIT VIND IK ER VAN:
“Met mijn vriend ging ik tussen Kerst en Oud & Nieuw een weekendje naar de Veluwe. Tijd om de Micra te testen! Cruise control aan, Top 2000 door de speakers en gaan. Aan de kleur moest ik wat wennen, maar zeg nu zelf: past perfect bij de kleuren van de heide, toch? Het is een goede, comfortabele lange afstandsauto en de stoelen zitten superfijn; ze zijn in hoogte verstelbaar. Vanwege het metertje op het dasboard werkte het voor ons allebei verslavend om zo zuinig mogelijk te rijden. Terug in Rotterdam merkte ik dat de Micra me beter bevalt in de natuur dan in de stad; hij rijdt in versnelling 1 en 2 ietwat schokkerig. Wel is het qua formaat een prima stadsauto en de unieke kleur heeft het voordeel dat je ‘m snel terugvindt als je even vergeet waar in de Witte de With je ‘m precies geparkeerd hebt!”
NAAM: Bart
BEROEP: Autojournalist
DIT VIND IK ER VAN:
“Onderhuids deelt de nieuwe Micra natuurlijk heel veel technologie met de Renault Clio. Ook de motoren komen overeen. Toch is de aanwezigheid van Renault-DNA bijna onmerkbaar, omdat Nissan voor een andere, meer sportievere onderstelset-up kiest. Dat bevalt je of niet. Ik vind een direct sturende auto prettig. De versnellingsbak voelt wat slapjes aan en de zittingen van de stoelen zijn wat kort, zoals bij zoveel B-segment hatchbacks, maar toch is de nieuwe Micra een comfortabel autootje. De afwerking van het interieur geeft zelfs een premium indruk. Dat is knap. Een zeer nette auto, niet perfect, maar wel gewoon goed.”
NAAM: Tessa
BEROEP: Databasespecialist
DIT VIND IK ER VAN:
“Eerste indruk? Oranje! Vooral erg oranje. Maar hé, zo’n leuk autootje mag best opvallen natuurlijk. Tweede indruk? Daarvoor ben ik even in de auto gaan zitten. Al snel viel mij op dat de afwerking aan de binnenkant ontzettend netjes is. Leuk, met die oranje leren details en stiksels! Via de stuurbediening is de auto gemakkelijk te bedienen: veilig en praktisch. Het viel mij ook op dat voor een auto die er zó compact uit ziet, er best nog wat ruimte is. Voorin de auto kan je prima zitten, echter toen ik (met mijn 1m 76) achterin de auto plaats nam, werd het toch wat krapjes. Snel weer voorin gestapt dus. Mijn eerste lange rit met de Micra (en tevens de laatste, kom ik later op terug) was erg comfortabel. Natuurlijk heb ik direct mijn iPhone aangesloten via Apple CarPlay. Wat is dát een prettig systeem! Met mijn favoriete playlist en de duidelijke navigatie aan was ik zó op locatie. Ja, en dan inparkeren… Mede door de kleine ramen achterin de auto vond ik het zicht met inparkeren slecht, maar door het compacte formaat was het toch prima te doen. Op de tweede dag sneeuw! Helaas hebben we deze dag niet kunnen rijden door de barre weersomstandigheden, ondanks de plannen voor een leuk ritje. Ik heb de Micra dus veilig op z’n plek laten staan! Tijdens de derde dag moest ik alweer afscheid nemen van de Micra. ’s Ochtends vroeg de laatste sneeuwresten van de voorruit geveegd, Apple Carplay aan en gaan!”
NAAM: Kris
BEROEP: Grafisch vormgever
DIT VIND IK ER VAN:
“De nieuwe Nissan Micra is totaal anders dan zijn, wat mij betreft, minder goed gelukte voorgangers. Het is echt een leuke, vlotte auto geworden. De geteste versie was van binnen zeer luxe uitgerust met mooie lederen accenten op de middenconsole en het overzichtelijke dashboard. Wat opvalt is het grote scherm van het infotainmentsysteem. Alleen jammer dat je hier alleen maar op kan zien welke zender er op staat, navigatie kon er helaas niet vanaf. Je telefoon kun je wel koppelen waardoor je handsfree kan bellen. Het met leder beklede stuur ligt lekker in de hand. Via het stuur kun je naast het audiosysteem en rijopties ook de cruise control en je telefoon bedienen. De stoelen zitten prima en bieden goede zijdelingse steun. Achterin is het iets minder ruim maar zelfs een volwassen persoon kan hier redelijk goed zitten. De auto accelereert redelijk vlot en ook op de snelweg komt hij goed mee. Ondanks dat hij niet over een al te lange wielbasis beschikt is hij behoorlijk comfortabel. Al met al een heerlijke auto, echt een geslaagd model.”
NAAM: Silvia
BEROEP: HR-manager
DIT VIND IK ER VAN:
“Oude liefde roest niet: mijn eerste autootje was een Nissan Micra Jive. Inmiddels zijn we allebei een beetje volwassener geworden. Maar de liefde bloeit nog steeds. Een weekendje Belgie voor een judotoernooi staat op de agenda. Spannend of dat gaat lukken met al die bagage. De nieuwe Micra stelt niet teleur. Er passen met gemak een boodschappenkrat, 3 volle weekendtassen en een joekel van een judotas in. Omdat de bagageruimte lekker diep is, gaat de klep soepel dicht en houden we het normale uitzicht door de achterruit. Mijn tieners hebben voldoende ruimte op de achterbank. Radio aan en daar gaan we. De bestuurdersstoel zit heerlijk, geeft goede ondersteuning voor de lange rit. Alleen een beetje jammer dat op deze uitvoering geen navigatie zit, maar met de bluetoothverbinding op mijn telefoon vinden de weg ook. In eerste instantie dacht ik nog, wat een opvallende oranje kleur! Maar ontdekte al snel het voordeel. Op de parkeerplaats hoef je niet te zoeken naar je auto tussen alle andere kleurloze auto’s. De vrolijke kleur komt ook terug in de mooi afgewerkte details op het dashboard. Het is daardoor geen saaie auto.Een weekend lang weer ouderwets genoten van de Micra!”
NAAM: Mijke
BEROEP: Grafisch vormgeefster
DIT VIND IK ER VAN:
“‘Mam; hij is wel erg oranje’; zeggen ze bijna alle drie in koor. Annebel (12) vindt hem veel lekkerder zitten dan onze skere Skoda. En dat terwijl ze met z’n drieën achterin zitten. Dat zegt heel veel. Lola (10) vindt hem ook fijn rijden als ik haar met twee vriendinnen naar atletiek breng. Alleen wel een beetje kleine ramen en heel donker. Kijk dan missen we toch ineens iets van de Skoda, het panoramadak! Kick (7) vindt hem wel cool, juist door de kleur en het opvallende oranje dashboard en hoe de Nissan er uit ziet. Stoer! En wat vind ik eigenlijk? Hij rijdt lekker, soms een beetje hakkelig in zijn tweede versnelling maar als je dan gas geeft rijdt hij prima en zijn we al snel bij Museum Voorlinden in Wassenaar. Verder een mooi vormgegeven auto, strakke lijnen, opvallende kleur. Minpuntje vind ik de kleine ramen achterin en de brede stijlen voorin bij het raam. Daar moet ik echt aan wennen. Maar het was zeker de moeite waard om in de Nissan gereden te hebben.”
NAAM: Marc
BEROEP: Strategisch specialist
DIT VIND IK ER VAN:
“Ha lekker, voorjaar! Daar doet de frisse, oranje kleur van de Micra meteen aan denken. Zon, warmte, lekker op pad. Weg met de winterdip, we hebben er zin in. Die ongeremde vrolijkheid zien we ook aan de binnenkant van de Nissan. Verder worden we blij van de lekkere stoelen en de prima zitpositie. Voor vlotte rijprestaties moet de motor wat toeren maken, dan voel je de driecilinderdadendrang van de Nissan het meest. Hij rijdt verder lekker stil en voor een compacte auto ligt het rijcomfort op een volwassen niveau. Of je nou 10 minuten of 10 uur rijdt, je wordt voorjaarsvrolijk van de Micra.”
NAAM: Lisanne
BEROEP: Mediamaker
DIT VIND IK ER VAN:
“Op het eerste oog is het een sportief model, vooral vanwege de kleur en de wielen. De stoelen zitten heerlijk comfortabel, prima dus als je een lang stuk moet rijden. Ik ben ermee naar het Heijderbos gereden voor een weekendje weg. Alles paste makkelijk in de achterbak. Het is ook onwijs fijn dat ik mijn telefoon (iPhone) aan kon sluiten op het infotainmentsysteem (ik dacht eerst namelijk dat ik geen navigatie had…). Op de snelweg is de auto lekker stil waardoor je de muziek via je telefoon niet harder hoeft te zetten. Via stuurwielbediening kan je het audiosysteem bedienen, zo kun je het geluid harder zetten of naar het volgende nummer gaan. Dat laatste is vooral handig als je een bijrijder naast je hebt zitten die een nummer aanzet wat hij/zij erg leuk vindt, maar jij zelf niks aan vindt (haha) tot frustratie van de bijrijder… Voor de sporters onder ons, de kofferbak is groot genoeg om vier(!) tennistassen naast elkaar te plaatsen. Dit zijn geen kleine tennistassen, in elke tas passen 3 tot 5 rackets in. Je hoeft de tassen dus niet op te stapelen. Ideaal dus als je competitie moet spelen en jij degene bent die moet rijden! Het enige nadeel van de Micra is dat de auto vlot aangeeft dat je moet schakelen terwijl ik zelf dan dacht; nu nog niet! De lampen van de Micra zijn wel echt onwijs fijn, je ziet zoveel meer dan met gewoon licht. Al met al vind ik het een prettige auto om in te rijden, je hebt veel ruimte in de kofferbak, de stoelen zitten heerlijk, je kan via Apple CarPlay lekker Spotify luisteren én via stuurwielbediening het geluid harder zetten en naar het volgende nummer gaan. Ook de cruise control is erg fijn op de snelweg, zeker wanneer je een lang stuk op dezelfde weg moet rijden.“
NAAM: Stefan
BEROEP: Art Director en soms fotograaf
DIT VIND IK ER VAN:
“Klein, rond en fluffy. Dat waren mijn eerste ingevingen bij de Nissan Micra. Maar deze nieuwe Micra heeft daar verandering in gebracht. Opeens is de kleine Micra volwassen geworden. Zijn scherpe lijnen en hoeken laten zien dat ie zelfvertouwen heeft gekregen. Hij is gegroeid, letterlijk ook. Ook achter het stuur krijg ik het gevoel dat ik in een volwassen auto zit. Leder op het dashboard, Apple CarPlay en bediening vanaf het stuur. De zijdelingse steun van de stoelen zijn goed maar de afstellingsmogelijkheden van het zitvlak kunnen beter. Ik merk dat ik al snel last begin te krijgen van mijn benen doordat de zitting te kort en te laag is. Ik mis hier wat steun.
Mijn testkilometers spelen zich voornamelijk af op de snelweg tussen werk en huis. Ook op hogere snelheid stuurt de Micra strak en ligt stabiel op de weg. Fijn! Vanuit stilstand houdt hij bij een toerental van 2.000 redelijk in wat resulteert in een vervelende bokkesprong. Minder fijn. Op een avond spot ik een lege parkeerplek voor een Aziatisch restaurant bij mij in de straat. Vlug loop ik naar huis om de Micra en camera op te halen. Perfecte fotolocatie want die rode Chinese lantarens matchen goed met de oranje lak van de Nissan! Zo geparkeerd tussen allemaal Duitse merken valt ie toch best wel op. En volgens mij ligt dat niet alleen aan de opvallende kleur.“
NAAM: Roy
BEROEP: Webdesigner
DIT VIND IK ER VAN:
“Eind februari stond er – samen met mijn vader – een bezoek aan de Zeelandhallen in Goes op de planning. Vanuit onze woonplaats een rit van circa 260 kilometer: een mooi moment om de Nissan Micra te testen! De auto ziet er stoer en sportief uit, rijdt eenvoudig en reageert met name in de lagere versnellingen lekker fel. In de hogere versnellingen komt deze versie van de Micra duidelijk wat power te kort, van 100 km/u naar 130 km/u gaat het niet heel rap meer. Onderweg werden we aangenaam verrast door de aanwezigheid van Apple CarPlay, waardoor we eenvoudig gebruik konden maken van het navigatiesysteem van mijn iPhone en (misschien nog wel belangrijker) naar een nieuwe liveset op SoundCloud konden luisteren. Als house-liefhebbers vinden we muziek onderweg erg prettig, maar wat ons betreft schiet de Micra hier echt te kort.
Het geluidssysteem viel ons tegen en op de snelweg zijn de autobanden boven de muziek uit te horen. Dit kan natuurlijk ondervangen worden door de muziek harder te zetten, maar dat komt de geluidskwaliteit niet bepaald ten goede. Het interieur heeft een chique lederlook en ook de stoelen zitten erg lekker. Deze zijn – evenals het stuur – in vele richtingen te verstellen. Het was echter maar goed dat we samen naar Zeeland vertrokken, door de lengte van mijn vader (circa. 1.90 m.) moest de passagiersstoel flink naar achter gezet worden en bleef er achterin weinig ruimte over. Dat is natuurlijk logisch, de Nissan Micra is geen grote auto. Maar wel een auto die simpelweg erg lekker rijdt, je een veilig gevoel geeft en van alle gemakken is voorzien. Met een upgrade van het audiosysteem een fijne auto voor woon-werkverkeer, bijvoorbeeld!”
NAAM: Nile
BEROEP: Autojournalist
DIT VIND IK ER VAN:
“Op de eerste plaats had ik hem een andere naam gegeven. Als ik denk aan een Nissan Micra, denk ik aan een klein bol autootje. Niet aan zo’n strak gelijnde, booskijkende middenklasser die met een lengte van vier meter niet meer klein te noemen is. Maar goed, dat terzijde. Ik vind de Micra wel een mooie aanwinst in deze klasse. Het design spreekt mij erg aan. De Micra oogt lekker stoer en volwassen. En onderscheidend, want er is geen enkele concurrent die er ook maar een beetje op lijkt.
Dankzij het geheel eigen ontwerp, óók binnenin, is het nauwelijks te zien dat de Micra technisch hetzelfde is als de Renault Clio van Nissans trouwe alliantiepartner. En ook qua rijden zijn er weinig overeenkomsten te bespeuren. Nissan heeft de Micra een steviger onderstel meegegeven. Hij veert iets minder soepel, maar de wegligging is top en ook de onmiddellijke reactie van de besturing bevalt mij uitstekend. Verder past de driecilinder turbomotor perfecte bij deze auto. De benzinemotor is goed bij de les en trekt lekker vlot op, maar niet te overdreven, met weinig geluid en met een redelijk bescheiden verbruik. Met mijn enigszins sportieve rijstijl is een verbruik van 1 op 18 zeker haalbaar. Prima dus.
Valt er dan ook nog wat te zeuren? Ja, want ik vind het zicht rond de auto vrij slecht, met name naar achteren. Bij mij in de straat is het altijd krap parkeren. En in deze testauto zonder parkeersensoren is het lastig inschatten hoe ver je nog kunt. Het is ook extra opletten voor fietsers in de dode hoek.”
NAAM: Bas
BEROEP: IT’er
DIT VIND IK ER VAN:
“De nieuwe Nissan Micra is een echte aandachtstrekker. Waar zijn voorganger bestond uit ronde vormen is er bij deze versie gekozen voor strakke hoekige lijnen en opvallende grille die zorgen voor een hip, stoer en sportief uiterlijk. Ik merkte dan ook meteen bij het rijden dat de auto behoorlijk wat bekijks trok. Er keken bijvoorbeeld twee jongetjes vanuit de achterruit van een stadsbus naar ‘onze’ Micra. De auto is behoorlijk groot. Er is genoeg ruimte achterin om comfortabel te zitten en in de achterbak passen met gemak twee kratten vol weekendboodschappen. Hiermee beweegt Nissan goed mee met de concurrenten in de compacte klasse die stuk voor stuk allemaal wat groter worden.
De eigenschap waar ik het meest aan moest wennen was de turbo, die ineens aanslaat als je de 2.000 toeren bereikt. Deze zorgt vooral binnen de bebouwde kom soms voor een plotselinge en ietwat onaangename versnelling. Aan de andere kant betekent dit wel dat hij in staat is vlot te accelereren op momenten dat dit nodig is, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg. Het is een kwestie van wennen en ik merkte dat ik er na een paar dagen al prima mee om kon gaan. Hij stuurt licht, reageert snel en schakelt soepel waardoor hij makkelijk door het verkeer te manoeuvreren is en een sportieve rijstijl wel een beetje bij hem past.
Eén klein minpuntje was het design van de Cruise Control, dat waarschijnlijk alleen geldt voor de rijders die het actief gebruiken. De optie tot het uitschakelen van deze functie bevindt zich tussen de knoppen voor het verlagen en verhogen van de snelheid en dit resulteerde een aantal keren tot het per ongeluk uitschakelen in plaats van het aanpassen. Al met al heb ik zeer genoten van deze testperiode en heeft de Micra een prima indruk op mij achtergelaten.”
NAAM: Jaimy
BEROEP: IT’er
DIT VIND IK ER VAN:
“Eind januari heb ik kennis mogen maken met de Nissan Micra. Om ‘m eens goed uit te proberen ben ik ermee van Gouda naar het drielandenpunt in Vaals gereden. De auto ligt erg stabiel op de weg, het uiterlijk is stoer en opvallend door de kleur oranje. Het dashboard ziet er gelikt uit. Echter vond ik het infotainmentsysteem niet zo gebruiksvriendelijk. Ook het intelligent emergency braking reageerde te snel in smalle straatjes. Voor zowel lange ritten als boodschappen doen is deze auto zeer geschikt.”
NAAM: Wim
BEROEP: Autojournalist
DIT VIND IK ER VAN:
“Het was voor mij een korte en heftige kennismaking met de nieuwe Micra. Kort, omdat ik er mee naar huis en het werk ben gereden. Heftig, omdat het bitterkoud weer was. Drie dingen hebben daarbij een onuitwisbare indruk gemaakt. Dat is in de eerste plaats de prima kachel die het interieur vlot opwarmt en ruiten snel ontwasemt. Een aankleding en afwerking van het interieur waarvan je vrolijk wordt. En de motor reageert behoorlijk frivool op het gaspedaal. Daaraan moet je trouwens eerst wel even wennen. Bij het vanuit stilstand wegrijden schiet de driecilinder hoger in de toeren dan je wil, voordat je de koppeling laat opkomen. Het is kortom wat zoeken naar samenspel tussen gas en koppeling, voordat het echt soepel gaat. Op dat punt moet je dus even werken aan de relatie, maar met uiterlijk, ruimte en gebruiksgemak zit het wel snor.”
NAAM: Janet
BEROEP: Journalist
DIT VIND IK ER VAN:
“Noem het oppervlakkig: maar als het om auto’s gaat, kijk ik vooral naar het uiterlijk. Bij de nieuwe Nissan Micra is dat geen straf. De auto is stoer. Veel stoerder dan ik van een Nissan Micra gewend ben. Strakke lijnen en een opvallende kleur vanbuiten en een interieur dat echt helemaal van nu is. Helemaal fan ben ik van het Apple CarPlay systeem: mijn iPhone is in het dagelijks leven echt mijn rechterhand en met dit systeem kan ik mijn telefoon veilig in het verkeer gebruiken. Ideaal om te navigeren en bellen en – tot groot vermaak van mijn kinderen – vragen te stellen aan Siri. Naast het uiterlijk is gebruiksgemak een belangrijk punt. Als moeder van kleine kinderen heb ik dagelijks heel wat vervoeren. De achterbank is wat compact, maar voor mijn kinderen prima en de buggy en luiertas kunnen met gemak achterin. Ik heb de Micra vooral gebruikt voor korte ritjes in de bebouwde kom: naar school, werk, sportclubs en winkelcentrum. De Micra is daar perfect voor. Lekker behendig en vlot.”