Eerste kennismaking met de Toyota GR Yaris
WRC-auto voor de massa
Door Ruben Jason Penders. |
Een pure performance-auto die geïnspireerd is op de Yaris WRC die in 2018 het wereldkampioenschap rally won. Dát is de GR Yaris in een notendop. Volgens Toyota kun je met deze Yaris direct mee doen aan een rallykampioenschap. Het model werd in Amsterdam onthuld, en AutoRAI.nl was erbij.
Amsterdam
Na de GR Supra is het nu tijd voor de GR Yaris. Hij is ontworpen met maar één doel: performance. En dat heeft hij: 261 pk onder de motorkap en leeggewicht van nog geen 1300 kilo. Nog geen week na de officiële onthulling heeft Toyota deze rallyauto op kenteken al in Amsterdam staan.
Homologatiespecial
De GR Supra is ontwikkeld aan de hand van de race-ervaring op het circuit en de GR Yaris is tot stand gekomen dankzij de ervaring in de rallysport. De GR Yaris dient als homologatiemodel voor de ontwikkeling van de volgende generatie Yaris WRC. Toyota moet ongeveer 25.000 exemplaren produceren om deel te nemen aan het WRC.
Knowhow
Toyota GAZOO Racing President Shigeki Tomoyama: “We gebruiken de autosport om de knowhow van Toyota GAZOO Racing verder te verrijken om op die manier productiesportauto’s van wereldklasse te kunnen introduceren. Terwijl de GR Supra is ontwikkeld aan de hand van onze race-ervaring op het circuit, is de GR Yaris juist tot stand gekomen dankzij onze ervaring met rally-rijden, iets waarop veel van onze fans zaten te wachten.”
Gazoo Racing
GR staat voor Gazoo Racing: de performance-afdeling van Toyota. Gazoo Racing heeft voor de GR Yaris de hulp ingeroepen viervoudig WRC-wereldkampioen Tommi Mäkinen. De voormalig Finse rallyrijder heeft zich met name bezig gehouden met de aerodynamica, gewichtsverdeling en het lichter maken van de GR Yaris.
Drie cilinders
Onder de motorkap komen we een bijzondere motor tegen. Wie een 2,0-liter viercilinder of meer verwacht, komt voor een verassing te staan. Toyota rust de GR Yaris namelijk uit met een nieuwe 1,6-liter 3-cilindermotor met turbo. Het aantal cilinders mag dan wellicht niet indrukwekkend zijn, het resultaat wel. Toyota perst namelijk 261 pk uit het blok en maar liefst 360 Nm aan koppel.
GR-FOUR 4×4-systeem
De pk’s worden verdeeld over vier wielen. De Toyota GR Yaris is namelijk standaard voorzien van het GR-FOUR 4×4-systeem. Schakelen gaat via een handbak met zes versnellingen. De versnellingsbak is speciaal ontwikkeld om hoge toerentallen aan te kunnen.
Rijmodi
De GR Yaris heeft meerdere rijstanden. Met de speciale 4WD-keuzeschakelaar is er keuze uit normal, sport en track. In de normale stand is de koppelverdeling 60:40 (voor/achter). In de sportstand verschuift de balans naar achteren (30:70) voor extra rijplezier op bochtige wegen en circuits. In de zogeheten Track-modus is de verdeling 50:50 voor snel, competitief rijden op circuits en tijdens speciale rallyetappes.
Geen doorsnee Yaris
Als we de GR Yaris zien staan, is het vrij duidelijk: dit is geen normale Yaris. De wielkasten zijn maximaal uitgeklopt en zowel de vóór- als achterbumper zijn gigantisch breed. De GR Yaris staat daarnaast op opvallende 18-inch lichtmetalen wielen.
GA-B en GA-C
De traditionele Yaris staat op het GA-B platform. De GR Yaris staat slechts voor de helft op dit platform, namelijk de voorkant. De achterkant staat op het GA-C platform, bekend van de Toyota C-HR. Daarnaast heeft Toyota de daklijn ruim negen centimeter verlaagd en ontbreken de raamstijlen in de portieren. De GR Yaris is alleen verkrijgbaar als driedeurs, daar waar de reguliere Yaris alleen als vijfdeurs hatchback verkrijgbaar is.
Carrosserie
Het dak van de GR Yaris heeft een hippe carbon look. Of toch niet? Wanneer we voorzichtig op het dakje kloppen, horen en voelen we het meteen: dit is echt koolstofvezel! Dit heeft Toyota gedaan om het zwaartepunt van de auto te verlagen. Maar het dak is niet het enige waar Toyota het gewicht laag heeft proberen te houden. De deuren en de motorkap zijn vervaardigd uit aluminium. De auto weegt in totaal 1280 kilo. De pk-gewichtsverhouding komt uit op 4,9 kg per pk.
Gewichtsverdeling
Toch kun je niet alles in de auto oneindig lichter maken. Een motor en accu blijven nou eenmaal zwaar. Je kunt ze wel een andere positie geven, zodat het gewicht beter verdeeld is. Toyota heeft de 1.6 turbomotor daarom verder naar achteren geplaatst. De accu is verplaatst naar de bagageruimte. De auto krijgt zo betere rijeigenschappen en een gunstige gewichtsverdeling.
De prestaties van de GR Yaris zijn niet mals. De straatlegale rallyauto schiet in minder dan 5.5 seconden schiet van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/u.
Motomachi
Toyota bouwt speciaal voor de GR Yaris een nieuwe productielijn in de bekende Motomachi-fabriek in Japan. In deze fabriek bouwen de Japanners ook de waterstofauto Mirai, en voorheen de Lexus LFA. De GR Yaris komt in loop van 2020 naar Nederland. De prijzen maakt Toyota nog niet bekend, reken op dik 50.000 euro door de hogere CO2-uitstoot.
Toyota GR Yaris specificaties
Motorisering
Type 3-cilinder in lijn, benzine
Kleppen DOHC 12-kleppen met VVTi
Brandstofsysteem D4S – directe en indirecte injectie
Drukvulling Turbo
Inhoud (cm3) 1.618
Boring x slag (mm) 87.5 x 89.7
Compressieverhouding (:1) 10.5:1
Max. vermogen (kW/pk) 192/261
Max. koppel (Nm) 360
Emissie Euro 6d Temp
Transmissie GR-FOUR 4WD systeem
Type Manueel 6
Prestaties
Pk-gewichtsverhouding (kg/kW – kg/pk) 6,7 – 4,9
Topsnelheid (km/uur) 230 (elektronisch begrensd)
Chassis
Voorwielophanging MacPherson
Achterwielophanging Double wishbone
Besturing Tandheugelbesturing, elektrisch bekrachtigd
Draaicirkel (m) 10,8
Remmen
Voor (diameter mm) Geventileerde remschijven (356); 4-potige remklauw
Achter (diameter mm) Geventileerde remschijven (297); 2-potige remklauw
Banden Dunlop SP Sport MAXX050 / Michelin Pilot Sport 4s
Bandenmaat 225/40R18
Afmetingen (mm)
Lengte 3,995
Breedte 1.805
Hoogte 1,46
Wielbasis 2,558
Spoorbreedte voor 2
Spoorbreedte achter 1.560
Gewicht (kg)
Leeggewicht (zonder bestuurder) 1.280 kg
Lees ook: Autotest – Is de Toyota Supra (2019) een voltreffer?