Dit is officieel de snelste elektrische auto aller tijden op de Nürburgring
Nieuw ‘Ringrecord voor EV’s
De Taycan Turbo S heeft het ronderecord van de Nürburgring Nordschleife verbroken voor elektrische auto’s. De 761 pk sterke Porsche deed 7 minuten en 33 seconden over een ronde.
Snelste auto op de Nürburgring
Porsche heeft momenteel twee records op de Nürburgring Nordschleife in handen. Het ronderecord voor ‘traditionele’ productieauto’s staat namelijk op naam van Porsche-testcoureur Lars Kern. Hij zette op 14 juni 2021 in een Porsche 911 GT2 RS een rondetijd van 6:47.30 neer. De Duitse autobouwer heeft nu ook het record te pakken voor elektrische productieauto’s. Wederom zat Lars Kern achter het stuur.
De groene hel
Met een Taycan Turbo S bedwong de Porsche-testcoureur de ‘groene hel’ in 7 minuten en 33 seconden. De Taycan waarin hij achter het stuur zat was volledig standaard. Voor zijn veiligheid waren er wel een roolkooi en racekuipstoelen in gemonteerd. De sportsedan beschikte daarnaast over de nieuwe Tequipment Performance-kit en Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC).
4D Chassis Control
De Performance-kit is nieuw voor de Taycan en bestaat uit 21-inch RS-Spyder-design velgen met Pirelli P Zero Corsa-banden. Hoewel de rubbersamenstelling gelijk is aan die van de raceband, zijn de banden goedgekeurd voor straatgebruik. Bij de Performance-kit hoort ook een software-update voor Porsche 4D Chassis Control. Voor een perfecte balans analyseert en synchroniseert het systeem alle onderstelfuncties van de Taycan in real-time.
Alleen in Duitsland verkrijgbaar
De Performance-kit is momenteel alleen in Duitsland verkrijgbaar op de Taycan Turbo S modeljaar 2023, waarvan de productie in juli 2022 is gestart. De Performance-kit wordt naar verwachting eind 2022 ook leverbaar in andere markten. Het is ook mogelijk om hem achteraf in te laten bouwen, zonder dat de fabrieksgarantie vervalt.
“In het verleden kwamen alleen supersportwagens in de buurt van 7:33 minuten”, aldus Lars Kern, de testcoureur van Porsche die de nieuwe recordtijd op de klokken bracht. “Dankzij de nieuwe Performance-kit kon ik nog verder pushen, omdat de auto nog nauwkeuriger en levendiger op mijn input reageerde.”
Lees ook: