Deze merken verkochten in heel 2022 maar één auto in Nederland
Werk aan de winkel
Bij Kia, Peugeot en Skoda wordt deze week taart geserveerd bij de lunch. Kia is voor het eerst het bestverkochte merk van Nederland, Peugeot heeft met de 208 de bestverkochte auto in huis en de Skoda Enyaq was de populairste EV in 2022. Bij sommige merken was er minder reden tot feest. Deze autofabrikanten verkochten in 365 dagen tijd maar een handjevol auto’s. Twee merken hadden slechts één klant in 2022.
Nederlandse autoverkoop
De Bovag heeft weer de autoverkopen van 2022 in kaart gebracht. Wij zijn in de cijfers gedoken en zetten hier neer wat ons is opgevallen. Wat de bestverkochte merken en modellen zijn lees je hier. Welke merken het beroerd deden in 2022 lees je hieronder.
Lotus
Lage verkoopcijfers zeggen niet alles over de staat van een merk. Lotus verkocht in 2022 slechts één auto, terwijl het sportwagenmerk er in 2021 nog zeven verkocht. Maar de modellen die het toen verkocht – de Elise, Evora en Exige – zijn inmiddels uit productie genomen. De enkele auto die Lotus dit jaar nieuw verkocht in Nederland is een Emira. Het gaat hier niet om de gele persdemo die wij meekregen van de importeur. Die stond op groene platen. Waarom er maar één Emira verkocht is? De productie in thuisbasis Hethel moet nog op gang komen en de eerste modellen gaan bijna allemaal naar China. Nederland komt in 2023 pas echt aan de beurt. Niets aan de hand dus.
Aiways
Aiways had – net als veel Chinese fabrikanten – grote plannen voor Europa. De Aiways U5 is sinds eind 2020 leverbaar in Nederland. Het model heeft dankzij een 63 kWh-batterij een rijbereik van 410 kilometer. Vorig jaar kozen 11 mensen voor een U5, dit jaar is er slechts één verkocht. Van een doorbraak is dus nog absoluut geen sprake voor dit Chinese merk. Overigens zijn er in 2020 wel in korte tijd 313 op kenteken gezet. Met importexemplaren meegerekend rijden er nu 429 Aiways’ in Nederland.
Xpeng
Het Nederlandse avontuur voor Xpeng zit er alweer op óf het moet nog echt beginnen. Wie het weet mag het zeggen. We vrezen het eerste. Het merk verkocht in 2022 ruim twee keer zoveel auto’s dan in 2021, maar daar hebben ze weinig aan. In 2021 verkochten ze namelijk vijf auto’s en in in 2022 elf. Vijf Nederlanders kochten een P5 – een Tesla Model 3 concurrent – en slechts zes kozen de P7 (denk Tesla Model S). Werk aan de winkel dus.
Subaru
Kampeerliefhebbers die graag een caravan door een laag blubber een steile berg op willen trekken weten bij welk merk ze moeten shoppen: Subaru. Betrouwbaar, ijzersterk en lekker comfortabel. Alleen lusten de Japanse berggeiten wel een slokje benzine en dus heeft de Nederlandse overheid liever niet dat je er eentje koopt. Door een stevige belastingboete zijn de auto’s van Subaru akelig duur in ons land. De Nederlandse consument kiest daarom liever voor een zuinig, betaalbaar plug-in hybridemodel van een Subaru-concurrent. Het resultaat: Subaru verkocht in 2022 slechts 74 auto’s. In 2021 gingen nog 168 Subaru’s op kenteken. We houden ons hart vast voor de cijfers van 2023. Zou de elektrische Solterra de redding blijken? De merktrouwe fans kozen in 2022 voor deze modellen:
SUBARU | |
FORESTER | 17 |
OUTBACK | 20 |
XV | 9 |
SOLTERRA | 28 |
Totaal | 74 |
Het exclusieve spul
Exclusieve merken verkopen per definitie nooit duizenden auto’s in een land, toch is het leuk om even de Nederlandse verkoopcijfers van een paar dure merken op een rij te zetten:
FERRARI | |
296 | 7 |
812 | 19 |
F8 | 9 |
PORTOFINO | 8 |
ROMA | 13 |
SF90 | 13 |
Totaal | 69 |
ROLLS-ROYCE | |
ROLLS-ROYCE CULLINAN | 6 |
GHOST | 4 |
PHANTOM | 1 |
Totaal | 11 |
BENTLEY | |
BENTAYGA | 55 |
CONTINENTAL | 62 |
FLYING SPUR | 23 |
Totaal | 140 |
Alpine | |
A110 | 26 |
LAMBORGHINI | |
AVENTADOR | 4 |
HURACAN | 14 |
URUS | 23 |
Totaal | 41 |