
Deze Chinese Evoque is nu (pas) verboden
Land Rover wint na vijf jaar rechtszaak van Jiangling

De kogel is door de kerk. De Chinese fabrikant Jiangling Motors Corp. moet per direct stoppen met het produceren van de Landwind X7. Dit is uiteraard geen besluit van deze fabrikant zelf, maar van de rechter. Het is de uitkomst van een vijf jaar lange strijd met Jaguar Land Rover.
Regelrechte kopie
Wij weten natuurlijk allang dat de Landwind X7 een regelrechte kopie is van Land Rover’s hippe Range Rover Evoque. Het klakkeloos overnemen van andermans ontwerpen zou in Europa – of elders in de wereld – al afgestraft zijn voordat het eerste plaatwerk de pers zou bereiken.
Zo niet in China, waar het copyright anders in elkaar steekt. Al sinds 2014 kan Jiangling de Landwind X7 zonder problemen produceren voor de Chinese markt.



Copyright?
Inderdaad, al sinds 2014. Soms lijkt het wel alsof copyrightwetgeving in China geheel ontbreekt. De wonderlijkste creaties zijn de revue gepasseerd. Klonen van Porsche Cayennes, Macans, Mercedes Benz-modellen, het kon allemaal en geen enkele Chinese fabrikant is daarvoor op zijn vingers getikt. Daar komt nu voor het eerst verandering in, wat opzienbarend genoemd kan worden.
Landwind direct gestopt
De Chinese rechter heeft besloten dat de Jiangling Landwind X7 toch echt inbreuk maakt op vijf unieke stijlkenmerken van de Land Rover Range Rover Evoque. Daarom moet de productie van de X7 per direct worden gestopt. Ook zou Jiangling een schadevergoeding moeten betalen, maar over enig bedrag wordt niet gerept.
LEES OOK: Autotest – Range Rover Evoque (2019)



13.000 euro
Of Land Rover ook financieel veel schade heeft geleden aan de Landwind X7 is niet bekend. Ons lijkt deze X7 voor veel Chinezen wel degelijk een interessant alternatief voor de ‘echte’ Evoque, tenminste voor wie de auto koopt vanwege het design. Voor de copycat verlangt de Landwind-dealer daar namelijk maar zo’n 13.000 euro, terwijl de echte Evoque ongeveer drie keer zoveel kost.
Weinig woorden
Jaguar Land Rover maakt weinig woorden vuil aan de overwinning. Wel noemt het merk dit ‘de eerste zaak die een buitenlands bedrijf in de auto-industrie steunt’. Deze uitkomst vergroot het vertrouwen van het merk om toekomstige investeringen in China te doen.
LEES OOK: 20 schaamteloze en mislukte kopieën uit China