Dacia Bigster wordt een klappertje! – WALKAROUND
Ook verkrijgbaar als Bigster Hybrid 155
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Big, bigger, Bigster. De Dacia Bigster is geboren. Hij komt boven de Duster in de line-up. Het is een C-segment SUV met op het menu een bonte mix aan geëlektrificeerde aandrijflijnen. De verkoop start begin 2025. Voor de zomer van 2025 staat de Dacia Bigster bij de dealer.
C-segment is booming!
Dacia zet vol in op het C-segment. Met goede reden. Jaarlijks worden er ongeveer 2,8 miljoen exemplaren verkocht in het C-segment in Europa. Dat is 23 procent van de totale markt. Het C-segment is dus een megasegment. De Dacia Bigster wordt naar verwachting dus echt een klappertje. Reken op een vanafprijs van ongeveer 30.000 euro in Nederland.
Schoenmaker, blijf bij je leest
Schoenmaker, blijf bij je leest. Dacia is een van de weinige merken die daar keihard in gelooft. Geen fratsen, gewoon een ‘normale’ auto bouwen waar mensen wat aan hebben. Dat zie je ook terug in de line-up van Dacia. Neem de Spring, Sandero of Jogger, stuk voor stuk betaalbare no-nonsense auto’s voor jan en alleman. Vergeet ook niet de Duster. Die Duster krijgt nu een groter broertje, met de toepasselijke naam Bigster. Een C-segment SUV. Later brengt Dacia nog twee andere modellen uit.
De Dacia Bigster is gebaseerd op de Bigster Concept die in januari 2021 werd voorgesteld. Aangezien die auto zo positief werd ontvangen, heeft Dacia niet het lef gehad om heel veel aanpassingen door te voeren. De Bigster is gebouwd op het CMF-B-platform.
Afmetingen Dacia Bigster
De Dacia Bigster is 4,57 meter lang. Dat is 23 centimeter meer ten opzichte van de Duster, maar slechts twee centimeter meer dan de Dacia Jogger. Verder is de auto 1,81 meter breed en 1,71 meter hoog (+5 centimeter ten opzichte van Duster. De wielbasis is niet eens zo heel veel groter: 2,70 meter voor de Bigster en 2,66 meter voor de Duster. Een verschil van vier centimeter dus. De bagageruimte is met 667 liter wel een stevige 150 liter groter dan de Duster.
DACIA BIGSTER (2025) wordt een klappertje! – WALKAROUND – AutoRAI TV
Duurzaam randje
Aan de Bigster kleeft ook een duurzaam randje. De beschermpanelen rondom de carrosserie – aan de zijkanten, wielkasten en de onderkant van de bumpers – is gemaakt van Starkle. Dit materiaal is ontwikkeld door ingenieurs van Dacia en deels gemaakt van gerecyclede grondstoffen. Het wordt ook al gebruikt op de Duster. Starkle bevat tot 20% gerecycled polypropyleen en wordt ongeverfd en onbewerkt gebruikt, wat zorgt voor een kleinere ecologische voetafdruk tijdens de productie. De beschermpanelen aan de onderzijde van de carrosserie en de wielkasten, evenals delen van de voor- en achterbumpers, zijn gemaakt van Starkle, dat herkenbaar is aan het gespikkelde uiterlijk. In totaal bestaat de Bigster voor bijna 20% uit gerecycled plastic.
Wielen
De Bigster is standaard uitgerust met 17- of 18-inch lichtmetalen wielen, waarbij 19-inch wielen als optie beschikbaar zijn voor de topuitvoering Journey. Bij hogere uitvoeringen is te kiezen voor een contrasterend zwart dak. Ook nieuw is de carrosseriekleur Indigo Blue. Deze metallic lak is exclusief voor de Bigster.
Interieur Dacia Bigster
In het interieur van de Bigster is alles gericht op de essentie: ruimte, ergonomie en comfort. Alle rij-informatie is gegroepeerd op een 7-inch of 10-inch digitaal instrumentenpaneel (afhankelijk van de uitvoering), terwijl de informatie van het multimediasysteem wordt weergegeven op een 10,1-inch centraal touchscreen (standaard op alle Bigster-modellen). Een groene lijn loopt tussen de twee schermen door en integreert ze visueel in het dashboard.
Verschillende middenconsoles
Afhankelijk van de uitvoering is de Bigster uitgerust met drie verschillende soorten middenconsole voorin: normaal (zonder armsteun), normaal met armsteun of – voor het eerst bij Dacia – een hogere console met een armsteun (met koelvak), een inductielader en royale opbergruimte. Die krijg je als je kiest voor de Hybrid 155.
Goede afwerking
Goedkoop voelt de Bigster allesbehalve aan. De auto heeft een geluiddempende voorruit en dikker glas voor een betere akoestiek. Het model heeft ook hoogwaardige vloerbedekking en led-binnenverlichting met aanraakbediening. Aan een verstelbare lendensteun – ook voor de voorpassagier – is ook gedacht, evenals aan een verstelbare rugleuning achter. Dual-zone airco met ventilatierooster achterin is optioneel verkrijgbaar.
Praktische informatie Dacia Bigster
De auto heeft een bagageruimte van maximaal 667 liter VDA onder de bagageafdekking. De achterbank heeft een 40/20/40-indeling. Zo kan je ook grotere spullen nog goed vervoeren. Met alle rugleuningen neergeklapt biedt de Bigster een vlakke laadvloer met een maximale laadlengte van 2,7 meter.
De Easy Fold-functie maakt het eenvoudig om de achterbankleuningen neer te klappen vanuit de bagageruimte met behulp van twee hendels die links en rechts van de laadruimte zijn geplaatst. Een eenvoudig schoon te maken rubberen laadvloermat biedt bescherming voor de vloer van de laadruimte. Wanneer deze niet in gebruik is, kan de mat eenvoudig worden opgerold en opgeborgen. Deze mat is standaard bij de Extreme-uitvoering en optioneel verkrijgbaar voor de andere modeluitvoeringen.
Handig knopje voor ADAS
Rijhulpsystemen zijn er natuurlijk ook. Om het gemakkelijker te maken, heeft Dacia deze functies gecombineerd in een slim systeem genaamd My Safety. Hiermee kan de bestuurder bepaalde ADAS-systemen bij het starten direct naar de aangepaste modus laten schakelen, zodat ze niet telkens handmatig hoeven te worden ingesteld.
YouClip
De Bigster heeft ook YouClip, het accessoirebevestigingssysteem van Dacia. De Bigster wordt standaard geleverd met vijf YouClip-punten: op het dashboard, aan de zijkant van de middenconsole bij de voorpassagier, aan de achterkant van de middenconsole, in de bagageruimte en aan de zijwand van de bagageruimte. Optioneel zijn nog twee extra YouClip-bevestigingspunten beschikbaar voor de hoofdsteunen.
YouClip-bevestigingspunten kunnen worden gebruikt voor een tablethouder, opbergtas, telefoonhouder met of zonder inductielader, kledinghanger of een ingenieus 3-in-1-systeem dat een bekerhouder, tashaak en draagbare zaklamp combineert. Dit systeem is standaard op de Bigster Extreme. Alle YouClip-compatibele accessoires zijn verkrijgbaar via het Dacia-netwerk.
Dacia met panoramadak
Een primeur voor Dacia is het panoramische schuifdak. Deze is 120 cm lang en ontworpen om 35 cm te openen met een kantel- en draaifunctie. Het dak is standaard op de Extreme en optioneel op de Journey. De Bigster wordt ook geleverd met een elektrisch bediende achterklep. Die heeft maar een elektromotor om de kosten te drukken. Normaal heeft zo’n klep twee elektromotoren.
Uitvoeringen en uitrusting Dacia Bigster
De Dacia Bigster komt op de markt in vier verschillende uitvoeringen: Essential, Expression en twee topuitvoeringen. Dat is de Bigster Extreme, gebouwd voor outdoor-liefhebbers en die beschikt standaard over een panoramisch schuifdak, de modulaire dakrails, Hill Descent Control, rubberen matten en het 3-in-1 YouClip-systeem. De Bigster Journey richt zich op gebruikers die in stijl willen reizen en biedt onder andere standaard een tweekleurige carrosserie (zwart dak), een elektrisch bediende achterklep en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
Belangrijkste standaarduitrusting per uitvoering
Bigster Essential
17-inch lichtmetalen wielen, vaste dakrails, Media Display met 10,1-inch centraal touchscreen, 7-inch digitaal instrumentenpaneel, handmatig bediende airconditioning, parkeersensoren achter en achteruitrijcamera en elektrisch te bedienen ramen voor en achter.
Bigster Expression
Zoals Essential + dual-zone automatische airconditioning, elektrische handrem, regensensoren, elektrisch inklapbare spiegels en 40/20/40 neerklapbare modulaire achterbank met Easy Fold-functie.
Bigster Extreme
Zoals Expression + 18-inch lichtmetalen wielen, modulaire dakrails, Copper Brown exterieur- en interieurdetails, panoramisch schuifdak, handsfree sleutel, wasbare Microcloud synthetische TEP-bekleding, rubberen vloermatten en kofferbakmat, 10-inch digitaal instrumentenpaneel, Media Nav Live-systeem met 10,1-inch centraal touchscreen en navigatie, zes speaker Arkamys 3D Sound audiosysteem en Hill Descent Control.
Bigster Journey
Zoals Expression + 18-inch lichtmetalen wielen, tweekleurige carrosserie (zwart dak), elektrisch bediende achterklep, handsfree sleutel, hoge middenconsole met armsteun, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, 10-inch digitaal instrumentenpaneel, Media Nav Live-systeem met 10,1-inch centraal touchscreen en navigatie, zes speaker Arkamys 3D Sound audiosysteem, draadloze telefoonoplader en adaptive cruise control voor HYBRID 155.
Motoren Dacia Bigster
De Dacia Bigster komt op de markt met vier verschillende aandrijflijnen, te weten de Hybrid 155, TCe 140 en ECO-G 140. Tot slot is er nog een TCe 130 4×4. Alle aandrijflijnen hebben een vorm van elektrificatie. Een 100% elektrische Bigster zit er niet in. Het platform is ook geschikt voor PHEV, maar daar doet Dacia voorlopig niets mee.
Bigster Hybrid 155 full hybrid
- 79 kW (107 pk) en 170 Nm sterke 1,8-liter viercilinder benzinemotor
- Twee elektromotoren (één motor van 37 kW (50 pk) en 205 Nm) helpt met aandrijving van de wielen. Tweede elektromotor is 15 kW/20 pk en 50 Nm start de motor
- een hoogspanningsstartmotor/generator)
- een luchtgekoelde 1,4 kWh batterij (230V) – 68 cellen, weegt minder dan 45 kilogram. Geplaatst onder de bagagevloer
- automatische elektrische versnellingsbak die tot 450 Nm aan kan. Geen koppelingen en drie modi: EV only, ICE only en EV+ICE
- Regeneratief remmen
- Tot 80 procent EV rijden in urban area
- Euro7 ready
- Heeft GPF (partikelfilter)
- 4,9 l/100 km verbruik
- 110 g/km CO2-uitstoot
- 0-100 in 9,7 seconden
- 1.419 kilogram zwaar
- 1.000 kg geremd trekgewicht Hybrid 155
Bigster TCe 140 mild-hybrid
- nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor,
- een 48V mild hybrid-systeem
- een handgeschakelde zesversnellingsbak.
- Gemiddeld brandstofverbruik 5,6 l/100 km
- CO2-uitstoot (129 g/km) ongeveer 10% lager dan een vergelijkbare benzinemotor.
- Regeneratief remmen laadt de 0,8 kWh batterij op tijdens het rijden.
- 1.500 kg geremd trekgewicht
Bigster ECO-G 140 mild hybrid
- bi-fuel benzine/LPG-aandrijflijn
- 48V mild hybrid-systeem.
- 1,2-liter driecilinder turbomotor
- Regeneratief remmen laadt de 0,8 kWh batterij op tijdens het rijden.
- Met twee tanks met een totaal van 99 liter brandstof (50 liter benzine en 49 liter lpg) heeft hij een bereik van maximaal 1.450 km. De lpg-tank is onder de bagageruimte geplaatst en beperkt dus niet het laadvolume. Met een knop op het dashboard kan snel en naadloos worden overgeschakeld van de ene brandstof naar de andere.
- Belt starter generator van 12 kW (16 pk)
- 48V batterij onder stoel bijrijder voorin
- Tot 1.450 km rijden op papier
- 1.500 kg geremd trekgewicht
Bigster TCe 130 4×4 mild hybrid
- Vierwielaandrijvingssysteem
- Handgeschakelde zesversnellingsbak
- Een 48V mild hybrid-systeem
- 1,2-liter driecilinder turbomotor
- Regeneratief remmen laadt de 0,8 kWh batterij op tijdens het rijden.
- Alleen in modus Offroad 4×4 lock
- 1.500 kg geremd trekgewicht
Verdere uitleg vierwielaandrijving
De Dacia Bigster TCe 130 4×4 is uitgerust met een Terrain Control 4×4-aandrijfsysteem, met vijf rijmodi:
- AUTO: de aandrijflijn verdeelt automatisch het koppel tussen de voor- en achterassen, afhankelijk van de grip en snelheid.
- SNOW: optimaliseert de grip op gladde wegen met specifieke instellingen voor de ESC- en tractiecontrolefuncties.
- MUD/SAND: voor rijden op losse ondergrond zoals modderige of zanderige paden.
- OFF-ROAD: levert de beste offroad-capaciteiten op moeilijk terrein en tracks. Deze modus verdeelt het koppel automatisch en efficiënt tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van grip en snelheid.
- ECO: optimaliseert het brandstofverbruik door de airconditioning en voertuigprestaties aan te passen. Het verfijnt de verdeling van het motorkoppel tussen de voor- en achterassen om het brandstofverbruik te beperken, terwijl het zich aanpast aan de gripcondities.
Hill Descent Control is standaard op de Bigster Extreme. Dit systeem past de remmen continu aan voor een gecontroleerde afdaling met een geschikte snelheid (afhankelijk van de gekozen snelheid door de bestuurder) van tussen 0 en 30 km/u. Het systeem werkt in alle versnellingen, inclusief de achteruitversnelling. De bestuurder hoeft zich geen zorgen te maken over het gaspedaal of de rem, alleen over het sturen.
Dacia Bigster accessoires
- Sleep Pack: eenvoudig, draagbaar en betaalbaar. Het Sleep Pack past in de kofferbak van de Bigster. Het bevat drie hoofdonderdelen: een tweepersoonsbed (1,90 m lang en tot 1,30 m breed) dat door één persoon in minder dan twee minuten kan worden opgezet, een tablet en opbergruimte. Het Sleep Pack is speciaal ontworpen voor de afmetingen van het interieur van de Bigster.
- Dakdrager: ideaal voor buitenactiviteiten. De dakdrager wordt eenvoudig bevestigd aan de modulaire dakrails in de dwarsrichting of aan de dakrails die verkrijgbaar zijn via de aftersales (maximaal dynamisch gewicht op het dak: 80 kg).
- Tent: speciaal ontworpen om perfect aan te sluiten op de achterzijde van de geheel nieuwe Bigster en biedt ruime accommodatie tijdens het reizen.
- De nomad armsteun in het midden van de tweede zitrij is om te toveren tot een rugzak.
- De organizer verandert de achterkant van de voorstoelen in een ergonomische opbergruimte voor de passagiers achterin.
- De Cargo Box kan worden bevestigd aan de trekhaak van de nieuwe Bigster en biedt extra laadvolume zonder het dak te belasten.