CycleKart: is dit de ultieme hobby?
Ook nog eens heel betaalbaar
Nog geen hobby gevonden? Zoek niet verder! Je bent op zoek naar een CycleKart.
Heel oud concept
Het principe van een CycleKart is heel eenvoudig en ook al meer dan een eeuw oud. In 1913 vond bijvoorbeeld de eerste race met dergelijke voertuigen plaats in Frankrijk. In Le Mans was in 1920 zelfs sprake van een Cyclecar GP! De voertuigjes vulden het gat tussen de motorfietsen en grotere auto’s die voor de meeste mensen te duur waren.
“Het cyclecar-tijdperk leek lange tijd ten einde”
Bereikbaar
Een cyclecar was compact, simpel gebouwd en ook nog eens betaalbaar. En daardoor bereikbaar voor de massa. De Eerste Wereldoorlog maakte een eind aan het cyclecar-tijdperk doordat cyclecars net zo duur waren als grotere auto’s als de Citröen Type C en Austin 7.
Geen verleden tijd
Het principe van de cyclecar leek dus lange tijd tot het verleden te behoren. Tot nu, want over de hele wereld zijn hobbyisten te vinden die de cyclecar nieuw leven in hebben geblazen. Zodoende is ook de Association of MotoCycleKartistes ontstaan.
Ultieme hobby
Het is volgens leden van de club de ultieme hobby, omdat het laagdrempelig is en bakken plezier oplevert. De meeste nieuwe CycleKarts zijn voorzien van een luchtgekoelde 200 cc Honda GV200 viertakt benzinemotor met 4 kW (5,5 pk) en 12 Nm, gekoppeld aan een enkel achterwiel. Door het lage gewicht van ongeveer 110 kilogram halen de autootjes snelheden tot 60 km/u.
Niet kopen, maar zelf bouwen
De belangrijkste vraag is natuurlijk wat zo’n CycleKart moet kosten. De prijs bepaalt immers of het daadwerkelijk een hobby wordt. Welnu: de prijs bedraagt ongeveer 1.500 dollar. Omgerekend een kleine 1.100 euro. Best betaalbaar dus. En je krijgt er bijzonder veel plezier voor terug. Eén ding: je kunt ze niet nieuw kopen. Je moet dus zelf aan de slag in de garage en je eigen ultieme CycleKart bouwen. Het design bepaal je helemaal zelf!