
Caterham-modellen nu ook WLTP-proof
Seven 275 en Seven 485 van update voorzien
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Goed nieuws voor de liefhebbers van het merk Caterham die buiten het Verenigd Koninkrijk wonen. Dankzij updates voldoen de Seven 275 en Seven 485 aan alle WLTP-eisen.
Nieuwste emissienormen
Voor een kleine sportautobouwer als Caterham is het altijd lastig om te voldoen aan de nieuwste emissienormen. Zo zorgde de invoering van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure meetnorm er in Europa voor dat de Seven 165 en Seven 355 van de prijslijst verdwenen. De Seven 275 en de Seven 485 bleven als enige over.
Update
Gelukkig is er nu goed nieuws voor deze twee modellen maar ook voor alle andere uitvoeringen die Caterham in het Verenigd Koninkrijk verkoopt. Allemaal kregen ze een update. De Seven 275 en Seven 485 voldoen daardoor aan de striktere WLTP-eisen en dat betekent dat ze verkocht mogen blijven worden buiten het Verenigd Koninkrijk.
Export belangrijk
Export is belangrijk voor Caterham, want bijna zestig procent van de totale productie van Seven-modellen vindt buiten het Verenigd Koninkrijk een koper.
Individual Vehicle Approval
Door de beperkte productie van Caterham valt het merk in het Verenigd Koninkrijk onder de zogeheten Individual Vehicle Approval (IVA) wetgeving. Hierdoor blijven modellen als de Seven 270, Seven 310, Seven 360, Seven 420 en Seven 620 buiten schot van de WLTP-regelgeving. Voor exportproducten als de Seven 275 en Seven 485 is dat een ander verhaal.
WLTP
De WLTP-meetmethode wordt gebruikt voor het vaststellen van de verbruiks- en emissiecijfers van een auto. De WLTP heeft de New European Driving Cycle (NEDC) in 2017 vervangen. De NEDC werd al sinds de jaren ’80 gebruikt en was sterk verouderd.