Cadillac Escalade IQ heeft 200 kWh grote accu!
Met 55-inch display in het interieur
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Aangezien Cadillac achter de schermen werkt aan een comeback op de Europese markt met batterij-elektrische auto’s, willen we jullie deze gloedjenieuwe Cadillac Escalade IQ niet onthouden. Jawel, een elektrische Escalade! Het is de allereerste full-size batterij-elektrische SUV van Cadillac.
Gebouwd op Ultium Platform
De prijs in de Verenigde Staten: 130.000 dollar. Dan mag je in Europa toch rekenen op een vanafprijs die onder de 140.000 euro ligt. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Wat je in ieder geval krijgt is een ultra-luxe familie-SUV die van alle gemakken is voorzien. Dat is mede mogelijk gemaakt voor de innovatieve en modulaire EV-architectuur Ultium Platform. Dit platform maakt toepassing van GM’s Ultifi-softwareplatform mogelijk. Om die reden beschikt deze Cadillac Escalade IQ over diverse rijhulpsystemen en een infotainmentsysteem dat volledig in verbinding staat met internet.
Eigenschappen Cadillac Escalade IQ
Wat heeft deze Cadillac Escalade IQ allemaal te bieden? Denk aan 24-inch wielen en Adaptive Air Ride Suspension waarmee de rijhoogte met 50 mm kan zakken en met 25 mm kan worden verhoogd. De auto heeft ook vierwielbesturing, door Cadillac Four-Wheel Steer genoemd. De draaicirkel bedraagt daardoor slechts 12 meter. Cadillac Arrival Mode is een unieke Four-Wheel Steer-functie waarmee de Escalade IQ diagonaal kan bewegen, wat het gemakkelijker maakt om in of uit krappe ruimtes te rijden.
Bizar grote batterij: 200 kWh
De nieuwe Cadillac Escalade IQ beschikt over een Ultium-batterij bestaande uit 24 modules. Daarmee is meer dan 200 kWh aan energie voorhanden (lithium-ion NCMA-kathode, anode van gemengd grafiet). Het accupakket ondersteunt 800-volt DC-snelladen. Daarmee hark je in 10 minuten alweer 160 kilometer aan rijbereik binnen. De totale actieradius komt uit op 720 kilometer. De auto ondersteunt ook Vehicle-to-Home (V2H) zodat deze Cadillac ook als powerbank voor je huis kan dienen. Vehicle-to-Load (V2L) is ook mogelijk. In dat geval kan deze SUV andere auto’s of apparatuur van stroom voorzien.
Tot wel 750 pk
De eAWD-aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren, samen goed voor tot wel 750 pk en 1.064 Nm aan trekkracht. De 0-96-tijd bedraagt minder dan 5 seconden. De Escalade IQ heeft ook functies als One-Pedal Driving en Variable Regen on Demand. Je kunt dus zelf de intensiteit van recupereren instellen. Daarnaast zorgt Ultium Energy Recovery – een thermisch warmtepompsysteem – ervoor dat energie kan worden overgedragen tussen de accu/vermogenselektronica en de cabine. Volgens Cadillac wordt zodoende elke Watt efficiënt gebruikt om het rijbereik te optimaliseren.
Super Cruise, wat is dat?
Deze elektrische SUV heeft verder Super Cruise. Wat is het? Super Cruise is volgens Cadillac het eerste echte handsfree rijhulpsysteem in de branche waarmee chauffeurs handsfree kunnen reizen op meer dan 400.000 mijl aan wegen in de Verenigde Staten en Canada. Wanneer Super Cruise is ingeschakeld, zorgen de LiDAR-kaartgegevens van het voertuig, real-time camera’s, radars en GPS ervoor dat het voertuig op de rijstrook blijft voor een handsfree rijervaring. Deze systemen werken samen door middel van ‘sensorfusie’ om een sensorisch veld rond het voertuig te creëren dat helpt om de auto in het midden van de rijstrook te houden en tegelijkertijd het comfort en gemak van de bestuurder te verhogen. Super Cruise versnelt of remt het voertuig af om een geselecteerde volgafstand ten opzichte van een voorligger te behouden en stuurt bij om de rijstrookpositie te behouden. Bovendien kan Super Cruise zowel door de bestuurder als door het systeem geïnitieerde rijstrookwisselingen uitvoeren om langzamer verkeer te passeren en van een rijstrook te gaan die mogelijk ophoudt. Tijdens die handelingen wordt de positie van het hoofd en/of de ogen van de bestuurder ten opzichte van de weg gecontroleerd om de aandacht van de bestuurder te trekken.
Handig!
De Cadillac Escalade IQ krijgt verder een achterklep die automatisch opent en sluit. Alle vier de deuren gaan elektrisch open en dicht met een druk op de knop. Indien geactiveerd, opent zelfs het bestuurdersportier automatisch wanneer de bestuurder nadert met de sleutel op zak. De auto heeft ook een forse frunk voor extra opbergruimte.
Interieur Cadillac Escalade IQ
Het interieur oogt modern en luxueus. We bespeuren allereerst een 55-inch diagonaal led-display. Voor de rekenkracht zorgt het Snapdragon Cockpit Platform van Qualcomm Technologies. Diensten van Google zijn ingebouwd. Achterin krijgt je Caddy twee 12,6-inch displays, indien je voor het optionele Executive Second-Row Seating pakket kiest. Verder is deze Amerikaanse full-size SUV van alle gemakken voorzien: stoelmassage, een uitgebreide audio-installatie, een fors panoramadak, USB-C-oplaadpunten, HDMI-poorten, mogelijkheden om een telefoon draadloos op te laden en sfeerverlichting met 126 kleuren.
Gewicht?
Kortom: een traktatie voor jezelf. We hebben wel onze twijfels bij een accupakket van 200 kWh. Dat betekent dat deze Cadillac wel heel zwaar moet zijn. Maar daarover doet de Amerikaanse fabrikant nog geen uitspraken over. De reguliere productie van de Escalade IQ begint in de zomer van 2024 in GM’s Factory ZERO Detroit-Hamtramck Assembly Center in Michigan. Vanaf 2030 produceert Cadillac uitsluitend batterij-elektrische voertuigen.
Cadillac Escalade IQ: de belangrijkste technische specificaties op een rij
- Systeemvermogen in Normal Mode: 680 pk (505 kW)
- Systeemvermogen in Velocity Max: 750 pk (560 kW)
- Systeemkoppel in Normal Mode: 834 Nm
- Systeemkoppel in Velocity Max: 1.064 Nm
- Opladen met 7,7 kW: 24 km per uur
- 19,2 kW AC: 59 km per uur
- DC snellader: 160 km in 10 minuten
- Wielbasis: 3.460 mm
- Lengte: 5.697 mm
- Breedte: 2.167 mm (exclusief zijspiegels)
- Hoogte: 1.934 mm
- Spoorbreedte voor/achter: 1.745 mm
- Bodemvrijheid: 175 mm
- Bagageruimte: 670 liter achter derde zitrij, 1.958 liter met derde zitrij neergeklapt, 3.374 liter met tweede en derde zitrij neergeklapt
- Frunk (eTrunk): 345,4 liter