Brandstof in 2027 naar verwachting 11 tot 13 cent duurder door ETS-2
ETS-2 is nieuwe CO2-heffing in Europa
In 2027 treedt ETS-2 in werking, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport. Vanaf dan moeten ook brandstofleveranciers CO2-rechten kopen. Dit om de CO2-uitstoot van het wegvervoer terug te dringen. Door ETS-2 wordt brandstof naar verwachting 11 – 13 cent duurder aan de pomp.
Gaten in rijksbegroting dichten
Het kabinet wil de inkomsten van ETS-2 – een nieuwe Europese CO2-heffing voor onder meer autobrandstoffen – gebruiken om gaten in de rijksbegroting te dichten. Dat constateren ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA. Zij willen dit voorkomen en vragen de politiek dit geld te herinvesteren in schone mobiliteit.
Niet de bedoeling
Zo’n driekwart van de ETS-2-inkomsten gaat rechtstreeks de Nederlandse schatkist in. Het kabinet is van plan om hiermee de gaten in de begroting te dichten. Vanaf 2027 gaat het om 1 tot 1,5 miljard euro per jaar. Dat is echter tegen de bedoeling van deze ETS-2-regeling. Het geld moet gebruikt worden voor het stimuleren van schoon vervoer – zoals stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en het uitbreiden van goede laadinfrastructuur.
Gebruik inkomsten voor schoon vervoer
De ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de VNA maken zich hierover zorgen en roepen de politiek op om in actie te komen. “Het geld uit opbrengsten van deze CO2-heffing is niet bedoeld om de gaten in de begroting te dichten. Het zou goed zijn als kabinet én de Tweede Kamer de handen ineenslaan en dit alsnog goed regelen: betaal verdere verduurzaming van mobiliteit van het geld dat daarvoor bedoeld is. En zorg dat mensen met een krappere beurs – die volop meebetalen aan deze heffing – ook mee kunnen doen. Dat begint met een debat over de besteding van de ETS-2-gelden in de Tweede Kamer.”