Nieuw record: benzineprijs E10 tikt 2,15 euro per liter aan
Nog nooit is benzine zo duur geweest
De benzineprijzen in Nederland blijven stijgen. Op 11 november 2021 vragen diverse pomphouders langs snelwegen een stevige 2,15 euro (2,14.9) per liter E10 (euro95), een nieuw record. Het duurdere E5 (euro98) overstijgt zelfs de 2,22 euro per liter.
Stevige prijsverschillen
De prijs voor een liter benzine staat al wekenlang boven de 2 euro per liter. De afgelopen weken is er weer sprake van een stijging van de literprijs. In januari 2021 kon je in Nederland nog voor ongeveer 1,59 euro een liter E10-benzine tanken. Bij verschillende pomphouders langs de snelwegen betaal je nu al 0,56 euro per liter meer.
Impact op portemonnee
Om aan te geven welke impact dat heeft op je portemonnee, gebruiken we even een eenvoudig rekenvoorbeeld. We pakken een Kia Picanto van modeljaar 2020 als voorbeeld, een van de populairste auto’s in Nederland. De tankinhoud van dit model bedraagt 35 liter.
1,59 x 35 liter = 55,65 euro
2,15 x 35 liter = 75,25 euro
Torenhoge brandstofprijzen
Dit komt neer op een prijsverschil van 19,60 euro per tankbeurt! De prijs per gereden kilometer is daardoor aanzienlijk gestegen. Voorlopig blijft de literprijs van benzine boven de 2 euro per liter, al kunnen de torenhoge brandstofprijzen niet voor eeuwig duren. Op het gegeven moment moeten de prijzen weer zakken, zoals de brandstofprijzen al jarenlang fluctueren. Nederlanders die in het grensgebied met Duitsland of België wonen, tanken nu meer dan ooit over de grens omdat de prijzen daar nog relatief gunstig zijn, maar ook daar is sprake van een prijsstijging.
Hogere accijnzen
Hoe kan het dan dat we in Nederland nog meer betalen voor brandstof ten opzichte van andere landen? De productiekosten en marges voor pomphouders zijn min of meer gelijk met andere landen, dus daar ligt het niet aan. De reden ligt vrij voor de hand: de Nederlandse overheid heft aanzienlijk meer belasting op brandstof in de vorm van accijnzen en BTW. Ook eist de overheid ‘groene’ toevoegingen aan de brandstof en dat drijft de prijs verder op. Vandaar een hogere literprijs in Nederland.
Mobiliteit zwaar belast in Nederland
Mobiliteit wordt in Nederland zeer zwaar belast ten opzichte van andere Europese landen. We hebben BPM (boete gebaseerd op CO2-uitstoot auto), wegenbelasting (elektrische auto’s uitgezonderd) en zeer hoge accijnzen op brandstof. In Luxemburg liggen de prijzen bijvoorbeeld al 25 procent lager ten opzichte van Nederland.