Brandgevaar in parkeergarages: NIPV waarschuwt voor elektrische auto’s
Elektrisch rijden is hot! Maar dat kan ook tot problemen leiden. Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) luidt de noodklok: branden met elektrische auto’s in parkeergarages vormen een groeiend risico.
Bezwijken
Het komt niet dagelijks voor, maar het kan gebeuren: een elektrische auto die in brand vliegt. Zo’n brandende EV blus je niet zomaar en levert dus flink wat uitdagingen op. Zeker in een afgesloten ruimte zoals een parkeergarage. Het vuur is lastig bereikbaar voor de brandweer, er komen giftige dampen vrij en het risico dat het vuur overslaat naar andere auto’s is groot. Daar komt nog bij dat de constructie van de garage zelf kan bezwijken onder de hitte. Geen fraai vooruitzicht.
Steeds meer risico’s
Elektrische auto’s zijn in ons land inmiddels goed voor bijna 10% van het totale wagenpark. Vijf jaar geleden was dat nog 3,7 procent. Met het groeiend aantal EV’s stijgt ook het risico op EV-branden. Da’s logisch, zou Cruijff hebben gezegd. De cijfers bevestigen dit. In 2021 waren er nog 58 branden met EV’s. Afgelopen jaar vlogen 201 e-auto’s in de brand.
“Als over tien jaar 50 procent van ons wagenpark elektrisch is, is de manier waarop parkeergarages nu zijn ingericht niet meer uitvoerbaar”, zegt Nils Rosmuller, lector energie- en transportveiligheid bij het NIPV, tegen de NOS.
De oplossing: een dompelbak
Blussen blijkt een behoorlijke uitdaging. Sprinklerinstallaties zijn nutteloos bij brandende accu’s en auto’s strategisch bij de in- of uitgang parkeren voor een snelle evacuatie? Volgens experts helpt dat nauwelijks.
Een van de meest besproken oplossingen is de zogenoemde dompelbak: een grote bak water waarin een brandende elektrische auto volledig ondergedompeld kan worden. Maar eenvoudig is het niet. De auto moet vaak vijf dagen in het water blijven om er zeker van te zijn dat het vuur helemaal uit is. Een tijdrovend proces.
Oorzaken vaak onduidelijk
Brand in elektrische auto’s wordt niet altijd veroorzaakt door het opladen. Regelmatig blijft de precieze oorzaak onbekend. Zelfs een klein ongelukje kan later problemen geven met de accu, wat uiteindelijk kan leiden tot brand.
Tijd voor actie
Het NIPV benadrukt dat er snel nieuwe richtlijnen moeten komen voor de bouw en inrichting van parkeergarages. Gemeenten moeten strenger controleren en nadenken over aanpassingen om deze ruimtes beter te beveiligen. Want als de voorspelling uitkomt dat binnen een paar jaar de helft van alle auto’s elektrisch is, kan het een keer flink misgaan.
Lees ook: Deze brandweerwagen kan brandende elektrische auto’s blussen