100 procent BPM-verhoging: 20 prijsvoorbeelden op een rij
Omstreden BPM-plan Jetten: dit zijn de gevolgen
D66-politicus Rob Jetten (minister voor Klimaat en Energie) ziet brood in 100% BPM-verhoging op auto’s met een verbrandingsmotor om de schatkist verder te spekken. Ook wil hij de prijzen van benzine en diesel sterk verhogen. De gevolgen voor de Nederlandse autoprijzen zijn met name door de BPM-verhoging gigantisch. We zetten twintig voorbeelden op een rij van volstrekt normale auto’s.
BPM Jetten: brandstofprijzen in 2024 fors duurder
Rijden in een auto met benzine- of dieselmotor wordt naar verwachting stukken duurder in 2024. Want de accijns op benzine en diesel moet volgens Minister Jetten voor Klimaat en Energie flink omhoog om op die manier elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor het grote publiek. Niet alleen denkt Jetten aan stevige verhogingen van de brandstofprijzen, maar ook aan verdubbeling van de BPM-boete. De reacties op sociale media zijn niet mals. ‘BPM Jetten’ is in een keer een populaire zoekterm op Google geworden, in de negatieve zin van het woord.
100% BPM-verhoging
Die 100% BPM-verhoging zou desastreuze gevolgen hebben voor de Nederlandse automarkt. Nederland is nu al beroemd vanwege torenhoge autoprijzen. Een BPM-verdubbeling op auto’s met een benzine- of dieselmotor maakt nieuwe auto’s helemaal onbetaalbaar. Wat gebeurt er dan? Simpel: mensen gaan buiten Nederlandse grenzen auto’s importeren. Het gevolg: de Nederlandse economie krijgt een stevige klap.
Particuliere autokoper buitenspel
Een gelukje: sommige partijen in het kabinet vinden de plannen van Jetten veel te ver gaan en eisen dat ze worden afgezwakt. Jetten stelt wel dat er in ruil voor de BPM-verhoging een lastenverlichting komt voor kopers van tweedehands elektrische auto’s. Bovendien moeten zakelijke leaseauto’s vanaf 2025 volledig elektrisch zijn. Maar ook dan zet Jetten de particuliere autokoper in Nederland direct buitenspel. Nog niet iedereen kan een elektrische auto betalen. Voor heel veel mensen is een normale auto in het A- of B-segment het maximaal haalbare. Een verdubbeling van het BPM-bedrag maakt ook deze normale modellen nog meer onbetaalbaar.
BPM: al jaren problematisch
Vanaf 2030 wil het kabinet de nieuwverkoop van brandstofauto’s al verbieden (vooroplopend op het Europese verbod in 2035). Maar voor die tijd probeert het kabinet ook al bepaalde maatregelen te nemen om elektrisch rijden te stimuleren. Verhoging van het BPM-bedrag gaat echter veel te ver. De BPM is al jaren een groot probleem voor de Nederlandse automarkt. Want de verkoop op nieuwe personenauto’s is al jaren niet meer op het gewenste niveau, terwijl gebruikte auto’s niet aan te slepen zijn. Dat heeft een averechts effect op de vergroening van het Nederlandse wagenpark, want een nieuwe auto is doorgaans schoner. Als je die nieuwe auto’s onbetaalbaar maakt, komt de vergroening haast tot stilstand.
Twintig prijsvoorbeelden van BPM-verdubbeling
Om duidelijk te maken wat de effecten van BPM-verdubbeling zijn op de prijzen van nieuwe Nederlandse personenauto’s zetten we twintig volstrekt willekeurige en normale auto’s op een rij. De prijsverhogingen zijn simpelweg schokkend. Een voorbeeld lichten we graag nu al even uit. De Mitsubishi Space Star – in 2023 de goedkoopste nieuwe auto van Nederland – heeft nu een vanafprijs van 16.490 euro, waarvan 3.239 euro aan BPM. Dat BPM-bedrag neemt volgens het plan van Jetten toe naar 6.478 euro. De vanafprijs stijgt daardoor naar 19.729 euro. Dan krijg je een autootje zonder radio of airco. Nee, dat is geen grap. Hieronder het complete overzicht van twintig prijsvoorbeelden als de BPM-verdubbeling werkelijkheid wordt:
1. Mitsubishi Space Star 1.2 Mivec
- Van 16.490 euro naar 19.729 euro
- BPM van 3.239 euro naar 6.478 euro
2. Kia Picanto 1.0 DPi
- Van 17.245 euro naar 20.037 euro
- BPM van 2.792 euro naar 5.584 euro
3. Peugeot 208 PureTech 75
- Van 24.050 euro naar 28.034 euro
- BPM van 3.984 euro naar 7.968 euro
4. Volkswagen T-Cross 1.0 TSI
- Van 29.490 euro naar 35.113 euro
- BPM van 5.623 euro naar 11.246 euro
5. Subaru XV 2.0i Mild-Hybrid
- Van 54.700 euro naar 74.622 euro
- BPM van 19.922 euro naar 39.844 euro
6. Toyota Aygo X 1.0 VVT-i MT
- Van 18.595 euro naar 21.089 euro
- BPM van 2.494 euro naar 4.988 euro
7. BMW X1 sDrive18iA
- Van 50.721 euro naar 58.430 euro
- BPM van 7.709 euro naar 15.418 euro
8. Mercedes-Benz A 180 Hatchback mild-hybrid
- Van 42.893 euro naar 49.112 euro
- BPM van 6.219 euro naar 12.438 euro
9. Lexus NX 350h 2WD
- Van 73.995 euro naar 79.618 euro
- BPM van 5.623 euro naar 11.246 euro
10. MINI 3-deurs
- Van 31.230 euro naar 36.406 euro
- BPM van 5.176 euro naar 10.352 euro
11. SEAT Ibiza 1.0 MPI
- Van 21.950 euro naar 26.232 euro
- BPM van 4.282 naar 8.564 euro
12. Dacia Jogger Hybrid 140
- Van 29.650 euro naar 32.591 euro
- BPM van 2.941 euro naar 5.882 euro
13. Nissan Qashqai E-Power
- Van 45.340 euro naar 49.175 euro
- BPM van 3.835 euro naar 7.670 euro
14. Renault Captur TCe 90
- Van 28.325 euro naar 34.097 euro
- BPM van 5.772 euro naar 11.544 euro
15. Honda Jazz 1.5 e:HEV Hybrid
- Van 31.660 euro naar 33.584 euro
- BPM van 1.924 euro naar 3.848 euro
16. Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid
- Van 30.195 euro naar 34.477 euro
- BPM van 4.282 euro naar 8.564 euro
17. Volvo XC40 B3 Mild-Hybrid
- Van 50.995 euro naar 59.937 euro
- BPM van 8.942 euro naar 17.884 euro
18. Dacia Sandero TCe 100 ECO-G (5-bak)
- Van 16.700 euro naar 19.194 euro
- BPM van 2.494 euro naar 4.988 euro
19. Mazda CX-30 e-Skyactiv G 122 M Hybrid
- Van 32.990 euro naar 39.358 euro
- BPM van 6.368 euro naar 12.736 euro
20. Opel Mokka 1.2 Turbo
- Van 30.349 euro naar 35.227 euro
- BPM van 4.878 euro naar 9.756 euro