BPM in 2024: de bedragen per schijf op een rij
De BPM-tarieven in 2024
Ook in 2024 betalen we weer Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) als je een nieuwe personenauto koopt, of een jong gebruikte occasion importeert. Voor volledig elektrische voertuigen betaal je ook in 2024 geen BPM. Voor auto’s met een verbrandingsmotor wel. Dit zijn de BPM-tarieven voor personenauto’s in 2024.
BPM Personenauto’s in 2024
Het BPM-bedrag wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Maar hoe weet je nu wat je aan BPM moet betalen? Onderstaand schema geeft duidelijkheid.
BPM Personenauto’s 2024
BENZINE & DIESEL | € PER GRAM | |
Vrijgesteld | 0 | 0 |
1e schijf | 1-80 g/km | 2 |
2e schijf | 81-104 g/km | 76 |
3e schijf | 105-145 g/km | 167 |
4e schijf | 146-161 g/km | 274 |
5e schijf | >162 g/km | 549 |
Vast BPM-bedrag
Voor personenauto’s met een dieselmotor is een extra dieseltoeslag verschuldigd van 106,07 euro per gram vanaf 71 gram uitstoot. Naast het BPM-bedrag op basis van de CO2-uitstoot moet voor elke personenauto met een CO2-uitstoot > 0 gram een vast BPM-bedrag van 440 euro worden betaald. Voor elektrische personenauto’s geldt een volledige vrijstelling van BPM. Dit houdt in dat bij aanschaf van een elektrische personenauto de bovengenoemde belastingen niet van toepassing zijn.
BPM in 2025
Het kabinet wil vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm verhogen met ongeveer 200 euro. Afhankelijk van de inflatie past het kabinet dit bedrag nog aan. Het variabele deel van de bpm verandert niet. Dit is het deel dat afhangt van de CO2-uitstoot van de personenauto.
Afschaffen vrijstelling bpm voor lichte bedrijfswagens voor ondernemers per 2025
Vanaf 2025 betaal je voor lichte bedrijfswagens dezelfde belastingheffing als voor personenauto’s. Ondernemers moeten dan ook belasting (BPM) betalen wanneer zij een lichte bedrijfswagen kopen. Hoeveel dat is hangt af van de CO2-uitstoot van het voertuig.
BPM waardeverliespercentage
Als een auto minder waarde heeft door schade, kan de BPM lager worden vastgesteld. Een taxateur moet dan bepalen wat de kosten zijn om de schade te herstellen. Voor de BPM geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto’s met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percentage worden aangehouden.