Borgward breidt BX-familie uit met BX5
Ook studiemodel SUV-coupé Project BX6 TS
Borgward geeft gas. Na de onthulling van de BX7 presenteert de herboren autobouwer nu de nieuwe BX5; een compacte crossover. Daarnaast toont Borgward ook het studiemodel Project BX6 TS: een coupé-achtige SUV als tegenhanger van de BMW X4.
Laten we beginnen bij de BX5. Ten opzichte van de 4,7 meter lange BX7 is de BX5 iets kleiner. Hij is 4,48 meter lang en heeft een wielbasis van 2,68 meter. De BX5 is bedoeld voor het nog steeds populaire segment van compacte crossovers. Net als in de grotere BX7-broer installeert Borgward in de BX5 een plug-in hybride aandrijflijn bestaande uit een benzine- en elektromotor. De viercilinder benzinemotor levert 105 kW (143 pk) en de elektromotor is goed voor 85 kW (115 pk). Borgward installeert verder elektronisch aangestuurde permanente vierwielaandrijving.
[gallerij-1]
Project BX6 TS
De BX6 TS is het coupébroertje van de BX5 en betreft nog een studiemodel. Vandaar de toevoeging ‘Projekt’ aan de naamgeving dat in de toekomst voor alle conceptmodellen van het merk wordt gebruikt. Of er een productieversie van de Project BX6 TS volgt, kan Borgward op dit moment nog niet bevestigen. De SUV met coupéstyling heeft een krachtiger plug-in hybride systeem bestaande uit een turbobenzinemotor met 200 kW (272 pk) en een 110 kW (150 pk) sterke elektromotor.
[gallerij-2]
Ook naar Europa
Wanneer de BX5 op de Europese markt komt, is nog niet duidelijk. De Borgward BX7 komt in 2017, maar wordt vanaf dit jaar al verkocht in China. Borgward is van oorsprong een Duitse autofabrikant en bestond van 1919 tot 1961. In die periode produceerde het merk meer dan een miljoen auto’s in Bremen. Bekende modellen zijn de Hansa 1500 sedan en de Isabella TS coupé. Christian Borgward, de kleinzoon van merkoprichter Carl, vond het een gepast idee om Borgward te laten herleven. Hij sloot daarvoor een deal met een Chinese partner.