“Bijtelling per kilometer voor privégebruik leaseauto”
Bovag pleit voor experiment met bijtelling
Brancheorganisatie Bovag pleit voor een experiment met een bijtelling per kilometer voor het privégebruik van een leaseauto. Volgens de organisatie kan en moet zakelijke mobiliteit namelijk een stuk slimmer.
Eerlijker
“De fiscale bijtelling voor privékilometers met de auto van de zaak is nu nog een vast bedrag, gebaseerd op de catalogusprijs van de auto. Het maakt voor de hoogte van de huidige bijtelling niet uit of je heel veel of juist weinig privé rijdt met je leaseauto. Door dat – lastenneutraal – om te zetten in een bijtelling per kilometer wordt het eerlijker: wie veel privé rijdt, betaalt meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder”, stelt de Bovag.
Voorbeeld
De organisatie noemt daar ook een voorbeeld bij. Stel, je hebt een middenklasse leaseauto van 25.000 euro en maakt betrekkelijk weinig privékilometers (4.000 kilometer), dan betaal je omgerekend 63 cent aan bijtelling per gereden privékilometer. Wie in diezelfde middenklasser veel privékilometers maakt (20.000 kilometer), betaalt slechts 13 cent per gereden privékilometer. Volgens de Bovag moet en kan dat anders.
“Het experiment kan helpen om te verkennen wat er mogelijk is en waar je tegenaan loopt als je vaste belastingen als MRB en BPM wil vervangen door betalen naar gebruik.”
Noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit
“Bijtellen per privékilometer is eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden”, zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van de Bovag. “Bijtelling per kilometer is eerlijker voor berijders van de auto van de zaak onderling – wie veel privé rijdt, betaalt meer dan wie weinig privé rijdt – maar ook ten opzichte van de particuliere automobilist. Die betaalt immers al (gedeeltelijk) per kilometer; denk aan brandstof, accijns, afschrijving en meer. De particuliere automobilist maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu.”
Er is meer
Eckhardt: “Ik geeft twee voorbeelden van de starheid van de fiscale regels rond auto van de zaak. Stel je hebt een ruime auto, maar telt niet bij. Maar je zou wel privé op vakantie naar Frankrijk willen met die auto. En dan zou je dus drie weken willen bijtellen. Dat kan nu niet. Dan ben je gelijk voor het hele jaar voor bijtelling aan de beurt. Met een bijtelling per kilometer kan dat wel. Een mix maken van diverse vormen van mobiliteit is ook zeer complex, terwijl het juist van deze tijd is om het vervoermiddel te kiezen dat bij de actuele behoefte past. Dat kan een grote auto zijn, een kleine auto, de motor of de fiets. Als de werkgever daarin wil voorzien, moet je een hele kerstboom aan overeenkomsten en regels optuigen en dan nog sta je voor dubbele kosten omdat de bijtelling van je ‘oorspronkelijke’ leaseauto sowieso doorloopt.”
MRB en BPM
Volgens de Bovag is bijtelling per kilometer een geschikte vorm om te experimenteren met betalen naar gebruik in plaats van aanschaf en bezit. De pilot kan helpen om te verkennen wat mogelijk is en waar je tegenaan loopt als je vaste belastingen als MRB en BPM wil vervangen door betalen naar gebruik. Over die BPM gesproken. Die wordt afgebouwd!