Bijna 500.000 auto’s op winterbanden tijdens hittegolf
Het is lastig voor te stellen, maar ook tijdens deze aanhoudende hittegolf rijden nog steeds bijna 500.000 autobezitters rond met winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van BOVAG.
Controles
Het onderzoek van BOVAG vond plaats op donderdag 30 en vrijdag 31 juli, toen de thermometers in het hele land de 30 graden Celsius passeerden. Controleurs van BOVAG bekeken 1.658 auto’s op grote parkeerplaatsen in Breda, Roosendaal, Arnhem/Duiven, Amsterdam en Utrecht. In totaal bleken 88 voertuigen uitgerust met winterbanden. Dat komt volgens BOVAG omgerekend neer op ongeveer 500.000 auto’s in Nederland.
Winterbanden
Opvallend in dit onderzoek was dat in Utrecht en Amsterdam bijna 7 procent van alle gecontroleerde auto’s op winterbanden bleek te rijden, terwijl dat in Breda en Roosendaal 4 procent was. Verder viel op dat veel oude, kleine auto’s van winterbanden waren voorzien en dat veel auto’s niet alleen verschillende merken, maar ook afwijkende types banden gemonteerd hebben. Bijvoorbeeld zomerbanden op de vooras en winterbanden op de achteras.
Speciale groefjes
Het rubber van een winterband is veel zachter en het profiel heeft speciale groefjes, zodat de band goede grip heeft bij koude omstandigheden en op een besneeuwd wegdek. Bij hoge temperaturen zorgt de winterband juist voor een langere remweg, minder grip, meer slijtage, meer afrolgeluid en een hoger brandstofverbruik. Onverstandig dus om op winterbanden door te rijden.
Rolweerstand
BOVAG: “De rolweerstand van het zachte rubber op het warme wegdek is hoger en het is dan ook ronduit onverstandig om bij hoge temperaturen met winterbanden onder de auto te blijven rijden.”
All-season banden
De controleurs van BOVAG namen ook veel vierseizoenenbanden (all-season banden) waar en dat is voor de gemiddelde Nederlandse automobilist waarschijnlijk een ideale oplossing. Met een hoogwaardige vierseizoenenband is het mogelijk om veilig (genoeg) te rijden in de zomer én in de winter, zonder dat daarvoor elk halfjaar de banden gewisseld moeten worden. Voor veelrijders is de aparte zomer- en winterband nog steeds het beste alternatief.