AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
V

Autotest – Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion

Niet omdat het moet, maar omdat het kan

 •  Autotests, Nieuws

Je ziet ‘m geregeld: de legergroene Volkswagen Amarok van de Landmacht. In deze autotest vellen we een oordeel over zijn defensieve en offensieve talenten, maar dan in burgertenue. Dat misstaat hem trouwens niet…

‘Wie doet me wat’-gevoel

Echt, achter het stuur van deze Volkswagen Amarok voel je je onverslaanbaar. Hoog zittend en uitkijkend over een kloeke motorkap overheerst een ‘wie doet me wat’-gevoel. Gesterkt door de op achtergrond sonoor grommende V6-diesel. Op een smal weggetje zoekt tegemoetkomend verkeer op grote afstand al een inham op om de Amarok voorbij te laten. Zo’n machtige indruk maakt deze pick-up.

Volkswagen Amarok V6 TDI

Defensietermen

Machtig groot is de Volkswagen Amarok ook. Bijna een tank en door het chroom en de blauwe kleur trekt hij de aandacht. Om in defensietermen te oordelen: in deze uitdossing is hij ongeschikt voor geheime patrouilles. De afmetingen bemoeilijken ook parkeren. Of komt dat doordat de vakken in ons land over het algemeen zo krap zijn dat alleen auto’s van formaat Volkswagen Up er soepel inpassen?

LEES OOK: Renault Koleos – Autotest

Schatkist spekken of niet?

Feit is wel dat de geteste Amarok buitenproportioneel lang is. De laadbak is bijna dertig centimeter verlengd. Zo voldoet deze versie met dubbele cabine namelijk aan de eisen van het grijs kenteken. Bedrijven kunnen hem dan zonder BPM kopen en de BTW terugvragen. Bij deze zeer compleet uitgeruste Highline-uitvoering is dat serieus veel geld, dat scheelt dik 30.000 euro aan belasting! Met heffingen zit hij op 85.002 euro, zonder komt de aanschafprijs uit op 54.142 euro.

Volkswagen Amarok V6 TDI

Een alleskunner

Ook zonder fiscale lasten is deze Volkswagen Amarok V6 TDI dus een fikse investering. Maar hij is het waard, naar ons oordeel. Deze pick-up is een alleskunner. De 3.0 liter zescilinder diesel is ongekend krachtig. De acceleratie is indrukwekkend, ook bij hogere snelheid. Dus met volle bepakking en belading, er mag ongeveer 800 kilo in de laadbak, zal hij weinig moeite hebben. Evenmin met het trekken van een zware last. Hij mag aanhangers tot 3.500 kilo trekken!

8-traps automaat

Hij rijdt verder heel fijn. Een 8-traps automaat met dubbele koppeling is standaard bij deze motor evenals de elektronisch geregelde vierwielaandrijving 4Motion. De lange wielbasis bevordert de stabiliteit en het comfort. Alleen is de achteras wat stug geveerd en dat merk je op hobbelig wegdek. Er zijn twee oplossingen: gewicht in de laadbak of kiezen voor de optionele luchtvering.

Volkswagen Amarok V6 TDI

En zeer compleet uitgerust

Tot slot is hij als Highline zeer compleet uitgerust. De lichtmetalen wielen zijn standaard, je hebt climate control en stoelverwarming. Ook de bekleding is van leer en de grille is met chroom afgewerkt evenals de achterbumper. En een achteruitrijcamera is een waardevolle hulp bij het parkeren en manoeuvreren samen met de parkeersensoren voor en achter.

Meer betaalbare versie in burgertrim

Eigenlijk heb je de uitrusting van een luxe personenauto. Zelfs 14-voudig verstelbare Ergoactiv Comfortstoelen zijn aan boord. Die zijn dan wel een optie. Het leger zal het met minder comfort moeten doen. Kan ook in burgertrim; kwestie van kiezen voor de basisversie. De Amarok is er vanaf 24.950 euro zonder belastingen en dan met een wat minder krachtige motor van 120 kW.

Conclusie

Pick-ups zijn een klasse apart. In Nederland waren die erg populair toen ook particulieren deze modellen BPM-vrij konden kopen. De overheid heeft daarvoor al weer dik tien jaar geleden een stokje voorgestoken. Sindsdien is de pick-up financieel alleen interessant voor bedrijven die een veelzijdige alleskunner willen met een vleugje personenautocomfort. Deze Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion Highline heeft het allemaal. En getooid met de chromen beugels kan het zomaar de droomauto zijn voor wie iets aparts zoekt. Die een dikke sportauto ook maar doorsnee vindt. Met deze Amarok is aandacht verzekerd. En je hebt er wat aan. Met vijf man op vakantie en alle bagage mee? Het kan. Of even naar de supermarkt en voor een hele maand inslaan? Gaat ook. Het terrein in, zware aanhangers door de modder sleuren en een vrachtje grind voor het tuinpad halen? Verzin het maar, de Amarok staat paraat. Alleen parkeren is niet zijn dingetje. En heel zuinig is hij ook niet.

Minpunten

 (Te) groot voor Nederlandse parkeerplaatsen.
 Wat zware, indirecte besturing.
 Stugge vering achter bij onbeladen gebruik.

Pluspunten

+ Veelzijdige gebruiksmogelijkheden.
+ Krachtige en fijne motor.
+ Hoge zitpositie.
+ Onderscheidend vermogen.

Volkswagen Amarok V6 TDI

Alle technische specificaties staan hieronder.

SPECIFICATIES

VW Amarok V6 TDI 4Motion Highline
Lengte: 5.321 mm
Breedte: 1.954 mm
Hoogte: 1.834 mm
Wielbasis: 3.097 mm
Motor: zescilinder turbodieselmotor
Motorinhoud: 2.970 cc
Motorvermogen: 165 kW (225 pk) bij 3.000 tpm
Trekkracht: 550 Nm bij 1.400 tpm
Transmissie: 8-traps automaat
Aandrijving: 4WD
0-100 km/u: 8,0 seconden
Topsnelheid: 193 km/u
Gemiddeld verbruik (NEDC): 7,8 l/100 km
Gemiddeld testverbruik: 8,9 l/100 km
CO2-emissie: 204 g/km
Laadoppervlakte: 3.02 m2
Trekgewicht, geremd: 3.500 kilogram
Gewicht: 1.995 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 454 euro per kwartaal (Noord-Holland)
Vanafprijs: 24.950 euro excl BTW/BPM
Prijs testauto: 54.142 euro excl BTW/BPM

Reageer

Video's

AutoRAI.nl maakt gebruikt van cookies.

AutoRAI.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat AutoRAI.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten