Autotest – Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion
Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Je ziet ‘m geregeld: de legergroene Volkswagen Amarok van de Landmacht. In deze autotest vellen we een oordeel over zijn defensieve en offensieve talenten, maar dan in burgertenue. Dat misstaat hem trouwens niet…
‘Wie doet me wat’-gevoel
Echt, achter het stuur van deze Volkswagen Amarok voel je je onverslaanbaar. Hoog zittend en uitkijkend over een kloeke motorkap overheerst een ‘wie doet me wat’-gevoel. Gesterkt door de op achtergrond sonoor grommende V6-diesel. Op een smal weggetje zoekt tegemoetkomend verkeer op grote afstand al een inham op om de Amarok voorbij te laten. Zo’n machtige indruk maakt deze pick-up.
Defensietermen
Machtig groot is de Volkswagen Amarok ook. Bijna een tank en door het chroom en de blauwe kleur trekt hij de aandacht. Om in defensietermen te oordelen: in deze uitdossing is hij ongeschikt voor geheime patrouilles. De afmetingen bemoeilijken ook parkeren. Of komt dat doordat de vakken in ons land over het algemeen zo krap zijn dat alleen auto’s van formaat Volkswagen Up er soepel inpassen?
LEES OOK: Renault Koleos – Autotest
Schatkist spekken of niet?
Feit is wel dat de geteste Amarok buitenproportioneel lang is. De laadbak is bijna dertig centimeter verlengd. Zo voldoet deze versie met dubbele cabine namelijk aan de eisen van het grijs kenteken. Bedrijven kunnen hem dan zonder BPM kopen en de BTW terugvragen. Bij deze zeer compleet uitgeruste Highline-uitvoering is dat serieus veel geld, dat scheelt dik 30.000 euro aan belasting! Met heffingen zit hij op 85.002 euro, zonder komt de aanschafprijs uit op 54.142 euro.
Een alleskunner
Ook zonder fiscale lasten is deze Volkswagen Amarok V6 TDI dus een fikse investering. Maar hij is het waard, naar ons oordeel. Deze pick-up is een alleskunner. De 3.0 liter zescilinder diesel is ongekend krachtig. De acceleratie is indrukwekkend, ook bij hogere snelheid. Dus met volle bepakking en belading, er mag ongeveer 800 kilo in de laadbak, zal hij weinig moeite hebben. Evenmin met het trekken van een zware last. Hij mag aanhangers tot 3.500 kilo trekken!
8-traps automaat
Hij rijdt verder heel fijn. Een 8-traps automaat met dubbele koppeling is standaard bij deze motor evenals de elektronisch geregelde vierwielaandrijving 4Motion. De lange wielbasis bevordert de stabiliteit en het comfort. Alleen is de achteras wat stug geveerd en dat merk je op hobbelig wegdek. Er zijn twee oplossingen: gewicht in de laadbak of kiezen voor de optionele luchtvering.
En zeer compleet uitgerust
Tot slot is hij als Highline zeer compleet uitgerust. De lichtmetalen wielen zijn standaard, je hebt climate control en stoelverwarming. Ook de bekleding is van leer en de grille is met chroom afgewerkt evenals de achterbumper. En een achteruitrijcamera is een waardevolle hulp bij het parkeren en manoeuvreren samen met de parkeersensoren voor en achter.
Meer betaalbare versie in burgertrim
Eigenlijk heb je de uitrusting van een luxe personenauto. Zelfs 14-voudig verstelbare Ergoactiv Comfortstoelen zijn aan boord. Die zijn dan wel een optie. Het leger zal het met minder comfort moeten doen. Kan ook in burgertrim; kwestie van kiezen voor de basisversie. De Amarok is er vanaf 24.950 euro zonder belastingen en dan met een wat minder krachtige motor van 120 kW.
Conclusie
Pick-ups zijn een klasse apart. In Nederland waren die erg populair toen ook particulieren deze modellen BPM-vrij konden kopen. De overheid heeft daarvoor al weer dik tien jaar geleden een stokje voorgestoken. Sindsdien is de pick-up financieel alleen interessant voor bedrijven die een veelzijdige alleskunner willen met een vleugje personenautocomfort. Deze Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion Highline heeft het allemaal. En getooid met de chromen beugels kan het zomaar de droomauto zijn voor wie iets aparts zoekt. Die een dikke sportauto ook maar doorsnee vindt. Met deze Amarok is aandacht verzekerd. En je hebt er wat aan. Met vijf man op vakantie en alle bagage mee? Het kan. Of even naar de supermarkt en voor een hele maand inslaan? Gaat ook. Het terrein in, zware aanhangers door de modder sleuren en een vrachtje grind voor het tuinpad halen? Verzin het maar, de Amarok staat paraat. Alleen parkeren is niet zijn dingetje. En heel zuinig is hij ook niet.
Minpunten
– (Te) groot voor Nederlandse parkeerplaatsen.
– Wat zware, indirecte besturing.
– Stugge vering achter bij onbeladen gebruik.
Pluspunten
+ Veelzijdige gebruiksmogelijkheden.
+ Krachtige en fijne motor.
+ Hoge zitpositie.
+ Onderscheidend vermogen.