Autotest – Liefdesverdriet door Toyota Yaris GRMN (2018)
In de Yaris schuilt een heus rallywapen voor op straat
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een Toyota Yaris die rochelt en brult, dat moet haast een grapje zijn. Toch niet, want hoewel je de Yaris vooral kent als zuinige en degelijke hybride hatchback, schuilt er in de Yaris ook een heus rallywapen voor op straat. Maak kennis met de Toyota Yaris GRMN. Een auto waarop we verliefd zijn geworden.
Allesbehalve saai en ingetogen
Toyota is het zat dat het merk als saai en ingetogen wordt gezien. Om een flinke dosis sportiviteit in zijn DNA te injecteren, introduceert Toyota in Europa de labels Gazoo Racing en GRMN (staat voor GAZOO Racing Masters of Nürburgring), waarbij de laatste de overtreffende trap van de eerste is. In Japan zijn deze namen al jaren aan de orde van de dag, maar in Europa nog niet. Hoog tijd om dat te veranderen. Toyota investeert flink in Gazoo Racing en GRMN en introduceert in de toekomst nog veel meer GR(MN)-modellen. Deze Toyota Yaris GRMN is voor ons het eerste tastbare product. En direct een heel fijne.
“Het idee van de Toyota Yaris GMRN is ontstaan in de rallysport.”
622 exemplaren
Ben je na het zien van de foto’s ook verliefd op deze Yaris GRMN? Helaas, je hoeft je dealer niet te bellen, want deze hot hatchback is al lang en breed uitverkocht. In totaal zijn er zeshonderd exemplaren gemaakt én verkocht: vierhonderd Yaris GRMN’s in Europa en tweehonderd Vitz GRMN’s in Japan – de Yaris luistert in Japan naar de naam Vitz. Weet overigens dat Toyota in totaal 622 auto’s heeft gebouwd, want 22 prototypes waren er nodig om de Yaris GRMN klaar te stomen voor productie.
Valenciennes
De productie vond plaats in het Franse Valenciennes, in de TMMF-fabriek waar Toyota ook de brave huis-tuin-en-keuken-Yaris-modellen bouwt, zoals de Yaris Hybrid. Toyota produceerde deze Yaris GRMN tussen de reguliere Yarissen door. Dat was logistiek een flinke uitdaging. Toyota kon per dag ongeveer zeven Yaris GRMN’s bouwen om de productie van de normale Yaris niet te veel te ontregelen. Dat is gelukt, met wat hulp van een speciaal GRMN-productieteam dat tussen het normale Yaris-personeel alle werkzaamheden uitvoerde.
“De stuurkolom is beperkt verstelbaar. Dat maakt het zoeken van de juiste zitpositie wat lastig.”
Rallysport
Het idee van de Toyota Yaris GMRN is ontstaan in de rallysport. Toyota Gazoo Racing neemt met een driedeurs Yaris deel aan het wereldkampioenschap rally, het zogeheten WRC. Met succes overigens, want geregeld neemt Toyota een beker mee naar huis. De Yaris WRC heeft technisch uiteraard helemaal niets te maken met een reguliere driedeurs Yaris, maar vormde wel de inspiratiebron om op basis van de driedeurs Yaris een snelle hot hatchback voor op straat te ontwikkelen.
Handtekening
Een klein ontwikkelingsteam met ongeveer 25 knappe koppen – waaronder Stijn Peeters, manager van het R&D-programma van de Yaris GRMN in Europa én Senior European Technical Project Manager – ging aan de slag en creëerde de Yaris GRMN. In totaal zijn 22 prototypes gemaakt om de Yaris GRMN helemaal goed te krijgen. Het eindproduct ging naar Japan, waar Toyota-topman Akio Toyoda moest oordelen of het project zijn zegen (lees: financiële steun) kreeg. In plaats van een saaie powerpoint-presentatie te geven, nodigde het team Akio Toyoda uit om eerst maar even te rijden. Het resultaat? Akio drukte door zijn enthousiasme haast door het papier tijdens het zetten van de handtekening. Met een dikke handtekening van de Toyota-topman op zak keerde het trotse team terug naar Europa. Want nu kon de pret pas echt beginnen.
“Akio drukte tijdens het zetten van de handtekening bijna door het papier heen van enthousiasme.”
Absoluut geen Playstation-gevoel
Die handtekening heeft uiteindelijk geresulteerd in deze rijtest. Over het rijden kunnen we heel kort zijn: de Yaris GRMN rochelt, spuugt, is wild. Dit is wat je noemt een badass Yaris. Hij is ook goudeerlijk, scherp en vermakelijk. Absoluut geen Playstation-gevoel, maar old school rijden, alsof je plaatsneemt in een rallyauto voor op straat. Jij bent in control.
Magnusson Eaton
De motor heeft grote invloed op deze GRMN-party. Toyota lepelt voorin een 1,8-liter (1.798 cc) viercilinder VVT-iE benzinemotor met een forse supercharger van Magnusson Eaton. De krachtbron heeft een vermogen van 156 kW (212 pk) en een koppel van 249 Nm (vanaf 5.000 toeren per minuut). De sprint naar 100 km/u duurt slechts 6,3 seconden en de topsnelheid is – fantastisch om dit over een Yaris te melden – elektronisch begrensd op 230 km/u. Ge-wel-dig!
“We moeten niet alleen Toyota een compliment geven maar ook de Britse sportautobouwer Lotus.”
Volle maan
De vierpitter heeft een verslavend maar vooral opzwepend karakter. Gas geven betekent instant genieten. Als een wolf bij volle maan laat de supercharger van zich horen. Bij een snelheid van 150 km/u trappen we het gaspedaal nog even vol in. Hupsakee, alsof weerstand in het GRMN-woordenboek niet bestaat. Power in overvloed. Daar moeten we overigens niet alleen Toyota voor complementeren maar ook de Britse sportautobouwer Lotus. Dit merk heeft geholpen met het ontwikkelen van deze motor. Ook complimenten voor het uitlaatgeluid trouwens, want deze Yaris GRMN klinkt als een rallyauto. Bekijk de video hieronder en oordeel zelf.
AutoRAI TV: Toyota Yaris GRMN (2018)
Sportieve looks
Een hot hatchback zonder sportieve looks is niet compleet. Gelukkig is de 1.135 kilogram zware Toyota GRMN heel herkenbaar. De Yaris GRMN staat op 17-inch BBS-lichtmetaal met plakkerige Bridgestone Potenza-banden in de maat 205/45 R17. Zaken als geventileerde remschijven vóór, Sachs Performance-schokbrekers, Toyota GAZOO Racing-striping (optioneel), sportstoelen, aluminium sportpedalen, een GT86-sportstuur, een diffuser achter, een centraal geplaatste uitlaatpijp en een grote dakspoiler vormen andere kenmerken. Verder is de wielophanging met 24 millimeter verlaagd.
“Alsof deze Yaris onderweg continu fluistert ‘Doe dan, geef maar gas, je kan het, kom op’.”
Interieur
Toyota heeft zich bescheiden opgesteld tijdens het samenstellen van het interieur. Alles oogt heel erg Yaris. Beschaafd dus. Toch zijn er wel een paar echte eyecatchers. Kijk bijvoorbeeld naar de heerlijke kuipstoelen met GR-logo’s. De zitting is misschien net wat te kort, maar de zijdelingse steun is dik in orde. Ook fijn: het compacte stuurwiel van de GT86 met fraaie 12-uursmarkeing. De stuurkolom is beperkt verstelbaar. Dat maakt het zoeken van de juiste zitpositie wat lastig, vooral omdat de stoelen ook iets te hoog zijn geplaatst. Kwestie van even wennen overigens, want vertrouwen en feedback geeft deze Yaris GRMN volop als het tempo omhoog gaat.
Help! Waar is de cruisecontrol?
De grip is mede door die Potenza’s ge-wel-dig. Het sperdifferentieel zorgt voor een perfecte verdeling van het vermogen over de voorwielen en in het happige rempedaal zit veel gevoel. Groot gemis is cruisecontrol, want normaal rijden met een Yaris GRMN wordt lastig zónder zo’n systeem. Alsof deze Yaris onderweg continu fluistert ‘Doe dan, geef maar gas, je kan het, kom op.’ Toyota zou er verstandig aan hebben gedaan om cruisecontrol te installeren, om zo de bestuurder tegen zichzelf en de politie te beschermen. Kun je alle pk’s weerstaan, dan verbruikt de één-punt-acht ongeveer 1 op 14, maar dat verbruik neemt extreem toe als je gas geeft, dan haal je eerder 1:8. Gelukkig rijden er genoeg Yaris Hybrids rond om het verbruik van deze Yaris GRMN te compenseren.
“Ik denk dat niemand ooit realiseerde dat er in de Yaris zo’n beestachtig goede hot hatchback schuilde als deze Yaris GRMN.”
Beestachtig
Wat moet je nog meer melden over deze Yaris GRMN? Perfect is ie niet, maar wel puur, analoog en old school. Dat zijn tegenwoordig zeldzame eigenschappen. Het is een auto voor de stuurman, iemand die van ongefilterd rijden houdt. Schakel ESP uit en je bent op jezelf aangewezen. Heel belonend als je weet waar de grenzen liggen. Ik denk dat niemand ooit realiseerde dat er in de Yaris zo’n beestachtig goede hot hatchback schuilde als deze Yaris GRMN. Slechts vijf Nederlanders durfden het aan en maakten 46.500 euro over aan Toyota om een Yaris GRMN te kopen. Chapeau, maar vooral: geniet ervan. Want dit is een pure en eerlijke machine. Het inleveren van de sleutel voelde als iets onnatuurlijks, zo voelt liefdesverdriet dus…
“Hij rochelt, hij spuugt, hij is wild. Dit is wat je noemt een badass Yaris.”