Autotest – Toyota RAV4 (2019)
Stoere SUV met efficiënte aandrijflijn
Je zou het niet verwachten, maar de Toyota RAV4 gaat al vijfentwintig jaar mee. De Japanse SUV maakte zijn debuut in 1994 en sindsdien evolueerde het model van een guitige funcruiser tot een volwassen SUV. Nu is het tijd voor de vijfde generatie waarbij Toyota het ingetogen uiterlijk vaarwel zegt en kiest voor een hoekige, robuuste auto met een compleet nieuwe hybride aandrijflijn en dik 200 pk. Maakt de auto zijn sportieve ambities waar?
SUV-segment is booming
Sinds de introductie van de RAV4 is er hoop veranderd in het SUV-segment. Steeds meer mensen verkiezen een stoere SUV boven een ruime MPV en de autofabrikanten spelen hier gretig op in. Het SUV-segment is nu eenmaal booming business en de RAV4 moet het dan ook opnemen tegen SUV’s als de Skoda Kodiaq, Seat Tarraco, Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar en Citroën C5 Aircross.
Onderscheiden
Toyota weet zich in dit segment te onderscheiden door de RAV4 met een conventionele en hybride aandrijflijn aan te bieden. Maar liefst 85 procent van de West-Europese kopers koos in het verleden voor de hybrideversie van de Toyota RAV4. De nieuwe RAV4 komt nu met een nieuw ontwikkelde 2,5-liter benzinemotor en een elektromotor op de vooras, samen goed voor 218 pk (160 kW). Het betekent niet dat de auto gelijk vierwielaandrijving heeft, daar moet je voor bijbetalen. Die AWD-versie heeft een extra elektromotor op de achteras. Het systeemvermogen van de AWD-versie bedraagt 222 pk.
Geremd trekgewicht Toyota RAV4
Niet onbelangrijk bij een SUV als de Toyota RAV4 is het geremd trekvermogen. Veel mensen kopen een RAV4 namelijk als caravantrekker, iets waar deze SUV zeer geschikt voor is. Weet in ieder geval dat de verschillen tussen de motorvarianten groot zijn. De instapper met conventionele 2,0-liter benzinemotor met 175 pk én handgeschakelde zesbak heeft het hoogste geremde trekvermogen, namelijk 2.000 kilogram. De 2,0-liter met CVT levert alweer 500 kilogram geremd trekvermogen in (1.500 kilogram). De 2.5 Hybride CVT met voorwielaandrijving heeft 800 kilogram geremd trekvermogen. De 2.5 Hybrid CVT AWD mag dan weer 1.650 kilogram geremd trekken.
Robuuste uitstraling
Bij de eerste aanblik van de RAV4 valt gelijk de hoekige, eigenzinnige uitstraling op. Ten opzichte van het vorige model heeft Toyota het conventionele uiterlijk laten varen en gekozen voor uitgeklopte wielkasten, een prominente voorbumper en veel lijnen die je met een geodriehoek kan natekenen. De auto weet zich duidelijk te onderscheiden in het modellengamma van Toyota en hij doet ons sterk denken aan de Amerikaanse 4Runner en Hilux. Twee modellen die – net als de RAV4 – al jaren goed verkopen in de Verenigde Staten. Het hoekige design brengt ook wat voordelen met zich mee. Dankzij de strakke lijnen heb je namelijk een makkelijke instap en wie de bagageklep opengooit, kan rekenen op een laaddiepte van 1,8 meter en een literinhoud van 580 liter. De ruimte op de achterbank is uitstekend, ook als je 1,85 meter of langer bent. De achterbank is niet verschuifbaar.
Strak en rustig dashboard
Bij het plaatsnemen achter het stuur valt gelijk op dat Toyota het hoekige design ook in het interieur doorvoert. Het dashboard is strak en vrij rustig van opzet en beschikt geheel volgens de laatste trends over een rechtopstaand touchscreen. Dat 7-inch touchscreen is standaard aanwezig, maar voor navigatie moet je bijbetalen of een luxere uitrusting kiezen. Naast het touchscreen heeft de RAV4 standaard een uitgebreid veiligheidspakket genaamd Toyota Safety Sense 2 aan boord. In dat pakket zit: adaptieve cruise control, een pre-collision system met fietsers(dag) en voetgangers (dag+nacht) detectie, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Keep Assist, Lane Trace Assist en vermoeidheidsherkenning. Airconditioning is uiteraard ook aanwezig, maar wie de hybride versie neemt, krijgt climate control.
Software niet heel modern
Toyota rust de RAV4 uit met goede stoelen. Bovendien is de zitpositie goed. De bediening van de climate control of stoelverwarming zit op een logische plek en het optionele 8-inch touchscreen zit mooi in je blikveld. De software en beeldkwaliteit zijn niet helemaal van deze tijd. De aanwijzingen van de navigatie zijn niet altijd duidelijk en inzoomen of wisselen naar een ander menu werkt omslachtig. Op dat gebied kan Toyota nog punten pakken.
Handig: Smart View Mirror
De digitale binnenspiegel Smart View Mirror is even wennen, maar werkt perfect, vooral als er passagiers op de achterbank zitten. Dankzij een camera in de achterklep heb je altijd perfect zicht op wat er zich achter de auto afspeelt. Met één druk op de knop is de Smart View Mirror te veranderen in een normale achteruitkijkspiegel.
Sportief onderstel
Het onderstel van de nieuwe RAV4 is erg goed. Hij is mooi in balans, reageert alert op stuurbewegingen en volgt netjes het gekozen pad. De nieuwe hybride aandrijflijn schakelt naadloos tussen de benzine- en elektromotor en je hebt tijdens het rijden geen idee welke motor je gebruikt. Zelfs in het terrein – waar weinig RAV4’s komen – staat de auto, dankzij de geringe overhang en het koppel van de elektromotor zijn mannetje. De CVT-automaat doet wat afbreuk aan het sportieve karakter van de aandrijflijn. De motor maakt veel toeren en het duurt lang voordat het planetair tandwielstelsel naar de ‘volgende versnelling’ schakelt. Wij weten tijdens het testen van de RAV4 Hybrid AWD een verbruik van 1 op 16,6 te halen. En ja, dat is best netjes voor dit type auto met een gewicht van dik 1.700 kilogram.
Conclusie
De nieuwe Toyota RAV4 is een verfrissend model in het SUV-segment. De hoekige, robuuste uitstraling moet je smaak zijn, maar zeker in de bi-tone uitvoering is het echt een stoere auto. Het rijgedrag is prettig sportief, maar verwacht dankzij de CVT-transmissie geen flitsende acceleratie. Zoek je echter een ruime SUV met goede rijeigenschappen, een laag verbruik en een mooi interieur? Dan is de nieuwe RAV4 misschien wel de SUV die je zoekt. De nieuwe Toyota RAV4 is er met de 175 pk sterke 2,0-liter benzinemotor vanaf 34.995 euro. Wil je liever de hybrideversie? Dan ben je minimaal 39.995 euro kwijt. Reken voor de hybride met AWD op 45 mille.