![Suzuki Across Plug-in Hybrid 2020 - Autotest](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-058-640x480.jpg)
Autotest – Suzuki Across Plug-in Hybrid (2021)
Solide basis
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De Suzuki Across Plug-in Hybrid lijkt in eerste instantie een auto die niet in een showroom van Suzuki thuishoort. Want Suzuki bouwt toch alleen maar compacte hatchbacks en SUV’s? En nu komt Suzuki met een 306 pk sterke SUV, pardon? Toch is de komst van deze Suzuki Across vrij logisch. Daarnaast is het ook nog een auto die op meerdere fronten weet te overtuigen.
Alliantie tussen Suzuki en Toyota
Toyota en Suzuki werken met elkaar samen, ze hebben een alliantie. Het doel van die samenwerking is om technologie en grondstoffen te delen. Ze delen bijvoorbeeld kennis op het gebied van autonome technologieën en maken ook gebruik van elkaars productiefaciliteiten en motoren.
Toyota-modellen
Suzuki heeft ook toegang tot het modellen-aanbod van Toyota. En daar maakt Suzuki graag gebruik van. De Swace is een voorbeeld: een hybride estate op basis van de Toyota Corolla Touring Sports. Deze Across Plug-in Hybrid is een ander voorbeeld.
Across is een plug-in hybride
Deze Suzuki Across Plug-in Hybrid is namelijk gewoon een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met een andere neus. De neus van deze Across is afkomstig van de Toyota Wildlander Hybrid die alleen in China wordt verkocht. In Europa kennen we die niet en dus vond Suzuki het een goed idee om de neuspartij van die Wildlander te gebruiken voor de Across in Europa. Buiten Europa wordt deze Across PHEV namelijk niet verkocht.
Logische keuze
Waarom Suzuki deze Across uitbrengt is vrij logisch. Met dit model kan Suzuki zijn CO2-gemiddelde sterk verlagen. Op papier heeft de Across een CO2-uitstoot van slechts 22 gram per kilometer, flink lager dan menig A-segment hatchback. Dus hoe meer exemplaren van deze Across verkoopt, hoe beter dat gemiddelde. Op deze Suzuki zit overigens slechts 528 euro BPM.
SUV’s in trek
Toch zijn er nog meer redenen waarom Suzuki deze stap maakt. SUV’s zijn enorm in trek. Daar speelt Suzuki nu mooi en snel op in. Want op de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is het wachten tot begin 2022. Toyota heeft dus niet de primeur, maar Suzuki.
Zwaar ding, die Suzuki Across
Groot is die Across, zwaar ook. Want dit vlaggenschip van Suzuki weegt een stevige 2.015 kilogram. Dat komt natuurlijk omdat dit een plug-in hybride is en dat betekent dat er een compact accupakket aan boord. Nou ja, echt compact is die batterij ook weer niet. De lithium-ion accu – geplaatst op de achteras – heeft een capaciteit van 18,1 kWh. Daardoor kan deze Suzuki op papier 75 kilometer afleggen op een volle acculading.
Elektrisch rijden
Maak daar maar direct een praktijkwaarde van: want je haalt zonder al te veel moeite die 75 kilometer. Soms wat meer zelfs, soms wat minder. Een en ander is afhankelijk van de gereden snelheid en waar je precies elektrisch rijdt. Wie alleen maar in de stad rijdt en maximaal energie terugwint, kan zelfs 100 kilometer elektrisch rijden. Met een snelheid van ongeveer 100 km/u is dik 60 kilometer elektrisch rijden haalbaar.
Auto van extremen
Op papier is die Suzuki Across een auto van extremen. Niet alleen dankzij de lage CO2-uitstoot, maar ook door de volgende feiten: drie motoren, dik 300 pk, een 0-100-tijd van zes seconden, een geremd trekvermogen van 1.500 kilogram. Het is nogal een extreme Suzuki dus. De snelste Suzuki ooit zelfs. Ook de duurste.
LEES OOK: Autotest – Suzuki Swift Sport Mild-Hybrid
Suzuki Across Plug-in Hybrid (2020) – SUZUKI MET 306 PK – REVIEW – AutoRAI TV
Stukje goedkoper
De Across verscheen in beginsel in de prijslijst voor 65.000 euro, maar door prijsharmonisatie in Europa is die prijs gecorrigeerd naar 55.900 euro. Vroege Nederlandse kopers die 65 mille hebben afgerekend, zijn gecompenseerd in dat prijsverschil. Maar dan nog: 56 mille voor een Suzuki blijft wellicht voor velen veel geld. Je betaalt dan wel voor een hele fijne Suzuki overigens.
Geen navigatiesysteem
Naast andere bumpers en koplampen, heeft Suzuki ook nog het stuurwiel aangepast. Softwarematig heeft Suzuki het navigatiesysteem verwijderd. In het navigatiesysteem van Toyota zijn namelijk alle Toyota-dealers te vinden en dat kan in een Suzuki natuurlijk niet te bedoeling zijn. Toch meldt Suzuki ook dat intern onderzoek heeft uitgewezen dat kopers helemaal niet zitten te wachten op een navigatiesysteem. Via Apple CarPlay en Android Auto – beide aanwezig in deze Across – kun je navigeren via Google Maps en die is altijd up to date. ‘Probleem’ opgelost.
Kracht in overvloed
De Suzuki Across is een indrukwekkende auto om in te rijden. Hij heeft namelijk kracht in overvloed. De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 185 pk en 227 Nm, een voorin geplaatste elektromotor met 182 pk en 270 Nm en een elektromotor op de achteras met 54 pk en 121 Nm. Zodoende ontstaat ook vierwielaandrijving, zonder dat er een conventionele cardanas nodig is om de achterwielen van energie te voorzien. Dat gebeurt nu gewoon elektrisch.
Technische specificaties Suzuki Across Plug-in Hybrid
Benzinemotor: 2.487 cc vier-in-lijn, 185 pk en 227 Nm
Elektromotor voor: 182 pk en 270 Nm
Elektromotor achter: 54 pk en 121 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
0-100: 6,0 seconden
Accu: 18,1 kWh lithium-ion
Elektrische range: 75 kilometer
Een paar concurrenten
Concurrenten heeft de Suzuki Across Plug-in Hybrid genoeg. Om het eerlijk te houden pakken we van alle versies de topversie, aangezien Suzuki de Across standaard al helemaal compleet levert. Dat levert het volgende vergelijk op.
- Opel Grandland X Hybrid4 Business Elegance – 50 km EV-range – 300 pk – 48.049 euro
- Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition – 45 km EV-range – 239 pk – 52.490 euro
- Suzuki Across Plug-in Hybrid – 75 km EV-range – 306 pk – 55.900 euro
De Suzuki is in deze kwestie de duurste auto, maar heeft ook een aanzienlijk groter EV-bereik.
LEES OOK: Autotest – Suzuki Ignis Mild Hybrid (2020)
Conclusie
Suzuki levert de Across helemaal compleet. Je kunt alleen nog een ander kleurtje bestellen. De tinten Silver Metallic, Gray Metallic, Attitude Black Mica en Dark Blue Mica hebben geen meerprijs. Voor White Pearl Crystal Shine en Sensual Red Mica betaal je 995 euro extra. Voor een afneembare trekhaakset (13-polig) ben je 999 euro kwijt. En dat was het wel. Kortom: je koopt altijd een fully loaded SUV die kwalitatief uitstekend in elkaar zit, voldoende ruim is en ook nog heel comfortabel is. Suzuki gooit dus op meerdere fronten bulls-eye, ook al is de dartpijl in kwestie geleend van Toyota.
![Een grijze Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV staat op een bewolkte dag geparkeerd op een asfaltoppervlak, met gebouwen en een boom op de achtergrond. Op het kenteken van het voertuig staat "J-375-RX.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-056-640x480.jpg)
![Een Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV, geparkeerd op straat op een bewolkte dag, met een modern ontwerp met zwarte bekleding en lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-055-360x270.jpg)
![Close-up van een Suzuki Across Plug-in Hybrid-autogrille met een zeshoekig patroon en een Europees kenteken, focus op de voorgrond met een onscherpe achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-053-360x270.jpg)
![Close-up van de grille van een witte Suzuki Across Plug-in Hybrid met een opvallend logo, met de nadruk op scherpe details en een reflecterend oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-052-640x480.jpg)
![Een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV geparkeerd op een natte asfaltweg, met bomen en een heg op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-050-360x270.jpg)
![Een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid geparkeerd op een grindoprit, vooraanzicht, met een bladerloze boom en een heg op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-049-360x270.jpg)
![Close-up van het verlichte achterlicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid, met een wazig Brits kenteken op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-048-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een grijze Suzuki Across Plug-in Hybrid met de merknaam in verhoogde zilveren letters op de carrosserie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-047-360x270.jpg)
![Close-up van het grijze achterpaneel van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met de modelnaam "across" in verhoogde zilveren letters.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-046-360x270.jpg)
![Close-up van een 'Suzuki Across Plug-in Hybrid'-badge op de achterkant van een grijze auto, die de hybridetechnologie van het voertuig aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-045-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van een grijze Suzuki Across Plug-in Hybrid met de nadruk op het achterlicht en het modelbadge, geparkeerd bij een stoeprand.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-044-360x270.jpg)
![Een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV geparkeerd op een grindpad naast een hoge stenen muur, vanuit een lage hoek bekeken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-043-360x270.jpg)
![Een moderne Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV geparkeerd op een verhard terrein, naar links gericht met zichtbaar achteraanzicht en kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-041-640x480.jpg)
![Een zilverkleurige Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV geparkeerd op een geplaveide oprit met gevallen bladeren, naast een lage grijze muur, gezien vanuit de rechter achterhoek.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-040-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met de nadruk op het stuur, het dashboard en dubbele digitale displays.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-037-360x270.jpg)
![Close-up van de luidsprekergrille van een autodeur met geometrisch patroon en het opschrift 'Suzuki Across Plug-in Hybrid' op het zijpaneel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-036-640x480.jpg)
![Zilverkleurige Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV geparkeerd op een nat asfaltoppervlak omgeven door gevallen bladeren, met een modern en robuust ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-035-360x270.jpg)
![Close-up van het klimaatcontrolesysteem van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met dubbele temperatuurinstellingen, digitale displays en zilveren knoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-033-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met een automatische versnellingspook, bekerhouders en klimaatregelingsknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-032-640x480.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met een versnellingspook, keuzeknop voor de rijmodus en extra bedieningsknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-031-360x270.jpg)
![Close-up van het glanzend witte dak van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met een panoramisch zonnedak, met strakke lijnen en gereflecteerde bomen op het glanzende oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-030-360x270.jpg)
![Close-up van de led-koplamp van een moderne Suzuki Across Plug-in Hybrid en een deel van de grijze grille.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-029-640x480.jpg)
![Een Suzuki Across Plug-in Hybrid geparkeerd op een grindoppervlak met een lage muur en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-028-360x270.jpg)
![Een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid geparkeerd op een grindpad met bomen op de achtergrond. De SUV heeft een gedurfd grille-ontwerp en wordt weergegeven in een driekwart vooraanzicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-026-360x270.jpg)
![Close-up van een open tankdop op een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid, met het mondstuk van de benzinepomp erin, met gedetailleerde labels en texturen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-024-640x480.jpg)
![Open de tankdop van een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid, waarbij de brandstofinlaat zichtbaar is terwijl de dop is verwijderd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-023-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid vanaf de bestuurderszijde met een stuur met logo, dashboard en multimediasysteem.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-022-360x270.jpg)
![Een digitaal display in een Suzuki Across Plug-in Hybrid met een energiemonitor, met grafische weergaven van motor- en batterijfuncties, bekeken bij daglicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-021-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van de Suzuki Across Plug-in Hybrid, met het stuur, het dashboard en het infotainmentsysteem met twee schermen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-020-360x270.jpg)
![Interieur van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met de nadruk op het stuur, het dashboard en de middenconsole met een infotainmentscherm met voertuiginstellingen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-019-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid, waarbij de achterbank is bekleed met grijs en rood gestreepte stof, met zichtbare deur- en vloerdetails.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-016-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid-auto met een open deur, een gedetailleerd beeld van de achterbank bekleed met zwart met rode stiksels, en zijdeurpanelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-015-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een geparkeerde zwarte Suzuki Across Plug-in Hybrid tussen twee houten paaltjes op een grindpad met herfstbladeren, in een landelijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-014-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een zilveren auto met de badges 'Suzuki Across' en 'plug-in hybride' naast het achterlicht en de kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-011-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een grijze Suzuki Across Plug-in Hybrid, met de nadruk op het achterlicht en de kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-010-360x270.jpg)
![Close-up van de grille van een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid-auto met een zichtbaar merkembleem en gedeeltelijk zicht op de kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-09-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een Suzuki Across Plug-in Hybrid met een zichtbare kentekenplaat, buiten geparkeerd, met de achterlichten en een deel van de glanzende metalen carrosserie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-08-640x480.jpg)
![Close-up van een 'Suzuki Across Plug-in Hybrid'-badge op het spatbord van een witte auto, met de nadruk op de details en textuur van het metalen embleem.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-07-360x270.jpg)
![Close-up van de band en het wiel van een Suzuki Across Plug-in Hybrid, met een meerspaaks ontwerp en de merknaam 'yokohama', geparkeerd op een grindoppervlak met gevallen bladeren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-05-360x270.jpg)
![Zilverkleurige Suzuki Across Plug-in Hybrid SUV geparkeerd op een bospad, met de nadruk op het voorwiel en een deel van de grille, met gevallen bladeren op de grond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-04-640x480.jpg)
![Close-up van een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid met een zichtbaar kenteken, buiten geparkeerd in de buurt van gebladerte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-03-360x270.jpg)
![Een zilveren Suzuki Across Plug-in Hybrid geparkeerd op een grindpad in een lommerrijk bos, met bomen in herfstkleuren onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/11/Suzuki-Across-Plug-in-Hybrid-2020-Autotest-FOTO-01-360x270.jpg)