Autotest – Subaru Outback (2020)
Van rallykanon tot stoere gezinsauto
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Outback is een van de populairste Subaru-modellen. In de VS is er sinds kort een volledig nieuwe generatie, maar voor Europa krijgt het huidige model voor 2020 een modeljaarupdate. Bevalt de auto nog steeds, of zijn wij ook al aan de opvolger toe?
Rallykanonnen
Ik behoor nog net tot de generatie die opgroeide met Subaru’s als rallykanonnen. Bij het horen van de naam ‘Subaru’ hoor ik direct de lekkere, donkere roffel van de boxermotor. Dé Subaru is voor mij een donkerblauwe Impreza WRX STi van de tweede generatie, met goudkleurige velgen. Met Colin McRae achter het stuur en op vol tempo over stoffige achterafweggetjes knallend, is het plaatje helemaal af.
Hoewel de naam Impreza is komen te vervallen, levert Subaru nog altijd een WRX STi. Ook de BRZ past wel in dit plaatje, al worden beide modellen helaas niet meer in Nederland geleverd. Naast de rallygeschiedenis is Subaru inmiddels ook al jarenlang leverancier van betrouwbare, stoere gezinsauto’s. Vooral in de VS is Subaru hierom een populair merk en binnen Europa doet het merk vooral in de landen rondom de Alpen goede zaken.
Populair
De Forester is een van de populairste modellen, maar ook de Outback vindt gretig aftrek. In de VS heeft men voor 2020 een volledig nieuwe, zesde generatie geïntroduceerd. Die komt ook wel naar Europa, maar later pas. Voor het Europese modeljaar 2020 is het uitgaande model op een aantal punten bijgewerkt, de auto kreeg een zogenaamde modeljaarupdate.
Highlights Subaru Outback (2020) – AutoRAI TV
Modeljaarupdate
Deze vijfde generatie Outback kwam in 2014 op de markt. Het model kreeg in 2018 een subtiele facelift en krijgt nu ook voor zijn (waarschijnlijk) laatste modeljaar 2020 nog een update. Voor modeljaar 2020 wordt de offroadrijmodus X-Mode uitgebreid met een nog ‘zwaardere’ stand, waardoor de auto nog lastiger terrein aan moet kunnen. Voor de rest bleef alles ongewijzigd. Eens kijken of dat uitgaande model nog een beetje bevalt.
Analoog
Tijd om met de auto op pad te gaan en eigenlijk zijn we al snel om. Dit is weer eens zo’n auto die uitnodigt om te rijden, het liefst gelijk een lange reis. Hoewel alle digitale hulpmiddelen gewoon aanwezig zijn, voelt de Outback nog altijd heerlijk analoog aan. Een groot pluspunt wat ons betreft.
Het stuur biedt bijvoorbeeld precies de juiste weerstand. Niet te zwaar, niet te licht. Bovendien: geen elektronica die aan het stuur duwt of trekt. Met Lane Departure Control ingeschakeld gebeurt dat indien nodig natuurlijk wel, maar op een natuurlijke, vloeiende wijze. Geen ruwe ingrepen dus en dat zien we nog wel eens anders. Hetzelfde geldt voor de adaptieve cruise control: die rijdt net zo vloeiend als dat je zelf zou doen.
De Subaru reageert vlot op het gaspedaal en bij gas los kan je bij wijze van spreken eindeloos uitrollen. Pas je daar je rijstijl op aan, dan kan je bijvoorbeeld een behoorlijke afstand zonder verbruik op een rotonde, kruispunt of bocht af rollen. Zonder dat de auto dus meteen zodanig afremt dat je achterliggers hindert. Verder is de auto heel eenvoudig op een constante snelheid te houden. De genoemde cruise control heb je dus eigenlijk niet eens nodig.
X-Mode
De Outback is ook voorzien van X-Mode. In deze rijmodus wordt alles nog beter afgesteld op maximale grip. Er is een ‘lichte’ stand voor onverharde ondergrond of sneeuw, maar zoals gezegd is er ook een nieuwe ‘zware’ stand. Die is bedoeld voor nog lastigere ondergronden als ijs en modder. De gemiddelde Nederlander zal X-Mode waarschijnlijk hooguit op wintersport nodig hebben, maar we hebben het wel even buiten de gebaande paden uitgeprobeerd.
Al snel blijkt dat de Outback bijzonder weinig moeite heeft met rijden door mul zand, zelfs als dat een beetje tegen een helling op is. Daarbij is het verschil tussen beide standen merkbaar. In de ‘lichte’ stand kost het soms nog enige moeite om door de diepe zandsporen vooruit te komen, terwijl de Outback in de ‘zware’ X-Mode moeiteloos de zandheuvel over komt. Toch handig om te weten als je in de duinen of de bossen woont.
Boxermotor
De Subaru Outback wordt in Nederland altijd geleverd met een 2.5-liter viercilinder boxermotor, die via een CVT-automaat met zeven ingebouwde trappen is verbonden met de permanente vierwielaandrijving. De motor levert een vermogen van 129 kW (175 pk) en een koppel van 235 Nm. Dat is goed voor een 0-100-tijd van 10,2 seconden en een trekgewicht van een stevige 2.000 kg. Het is niet voor niets dat Subaru ook al lange tijd erg populair is bij bijvoorbeeld caravanbezitters.
Praktijkverbruik
Uiteindelijk hebben we een gemiddeld verbruik weten te bereiken van 1 op 13,7. Netjes, dat is precies de fabrieksopgave. Op een rit met alleen B-wegen haalden we zelfs een gemiddeld verbruik van 1 op 14,3. Dat is dus zelfs beter dan de fabrieksopgave en dat zien we maar zelden. Goed, deze verbruikswaarden zijn misschien niet bijzonder zuinig voor een hedendaagse stationcar, maar voor een forse auto met permanente vierwielaandrijving zijn het nog steeds keurige cijfers.
Comfort
Bij het optrekken laat de leuk roffelende boxermotor wat van zich horen, eenmaal op snelheid blijft hij keurig op de achtergrond. Ook op de snelweg blijft het rustig aan boord: wat windgeruis is het enige dat je hoort. Zo komt het mooie geluid van het Harman Kardon audiosysteem (standaard op de Premium-uitvoering) nog beter tot zijn recht.
Ook het overige comfort is dik in orde. Oneffenheden in het wegdek worden door het onderstel keurig afgevlakt. Ook vinden we al snel een goede zitpositie op de 10-voudig verstelbare bestuurdersstoel. Links en rechts, op portier en middenconsole, zitten armsteunen op de ideale hoogte.
EyeSight
Alle Subaru’s zijn standaard voorzien van het EyeSight-veiligheidssysteem. Dat blijft een fijn systeem. We hebben tijdens de testweek nauwelijks gemerkt dat het aanwezig is en dat is positief. Dat betekent namelijk dat het systeem geen moment onnodig heeft ingegrepen. Zelfs bij duurdere merken zien we dat nog altijd wel eens anders.
Verder zit er nog een andere goede gedachte achter het EyeSight-systeem. Het werkt namelijk met twee camera’s, die hoog achter de voorruit zijn geplaatst. Zo hoeft er geen kostbare en kwetsbare radar in de voorbumper verwerkt te worden. Dat staat niet alleen veel mooier, het scheelt ook aanzienlijk in de reparatiekosten bij eventuele aanrijdingen. Bovendien raakt het blikveld van het systeem nooit verstoord, doordat de ruitenwissers ook meteen het beeld voor de camera’s schoon houden. Je vraagt je af waarom niet meer merken dit principe toepassen.
Prijzen
De Outback is in Nederland leverbaar vanaf € 50.195. Dat is mede dankzij de bpm een fors bedrag, maar daar krijg je wel een hoop voor terug. Zo is de standaard Comfort-uitvoering uitgerust met een uitgebreid infotainment met DAB+-radio en (gedeeltelijke) spraakbediening, adaptieve cruise control, stoel- en buitenspiegelverwarming en uitgebreide veiligheids-/assistentiesystemen. Allemaal zaken die bij veel merken als optie aangevinkt moeten worden.
Het enige andere uitrustingsniveau Premium voegt daar voor € 4.200 nog zaken als grotere velgen, een schuif-/kanteldak, navigatie, een Harman Kardon-audiosysteem en nog enkele comfortzaken aan toe.
De lijst met nog los toe te voegen opties is daardoor nog maar kort. Die beperkt zich eigenlijk tot de velgen, carrosseriekleuren, bekledingen en accessoires als dakdragers, beschermdelen en bagagenetten. Op die manier bekeken zit de Outback op hetzelfde prijsniveau als zijn concurrenten, of daar zelfs nog onder. Vink je bij de concurrentie al die opties los aan, dan zit je ook al snel in de 50 mille.
Conclusie
De Outback mag wat de vanafprijs betreft dan wat duurder zijn dan de meest directe concurrentie, veel uitrusting is al standaard en je krijgt er een hele fijne auto voor terug. Wij snappen wel dat Subaru’s in de VS en de Alpen zo populair zijn. Bovendien doet dit uitgaande model zeker nog niet verouderd aan. In dat opzicht is de aflossing door een nieuwe generatie eigenlijk nog helemaal niet nodig.
Laat je niet afschrikken door de wat hogere basisprijs, want daar hoort ook een erg rijke standaarduitrusting bij. Zoek je een stoere, praktische en betrouwbare stationcar? Denk dan ook eens aan de Outback. En bestel hem in het donkerblauw. Met goudkleurige velgen. En verander je naam in Colin.