Autotest: Skoda Fabia (2018)
Ja, echt, hij is gloedjenieuw
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Skoda heeft z’n Fabia vernieuwd. Tussen alle slimmigheidjes van de nieuwe Skoda Fabia – de op een na kleinste Skoda heeft bijvoorbeeld een ijskrabber achter het tankklepje – had best een vergrootglas mogen zitten. De verschillen met de vorige Fabia zijn namelijk klein. We sommen ze op en vertellen ook hoe de nieuwe Skoda Fabia rijdt.
Nieuwe Skoda Fabia: voorzijde
Hier zijn de veranderingen het grootst. De grille, koplampen en bumper zijn nieuw. Dagrijverlichting met ledjes is voortaan standaard. Wie extra betaalt, kan volledige led-koplampen krijgen. Voor de rest is de neus ongewijzigd gebleven. Erg? Niet echt. De nieuwe Skoda Fabia ziet er van voren modern en fris uit. Gevalletje niks meer aan doen wat ons betreft.
Nieuwe Skoda Fabia: achterkant
Ook hier nieuwe lichten. Ze zien er net even strakker uit. Led-lichten zijn leverbaar maar kosten extra. De nieuwe Skoda Fabia is er weer als hatchback en Combi. Beide zijn voor het B-segment waarin ze gepositioneerd zijn tamelijk ruim. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 330 tot 1.150 liter (hatchback) en 530 tot 1.395 liter (Combi). De eerste is er vanaf 14.990 euro, de tweede kost 900 euro meer.
Nieuwe Skoda Fabia: interieur
Vanbinnen heeft Skoda ook het een en ander aangepast, maar ook hier geldt: pak je vergrootglas er maar bij. Niks mis mee, het interieur ziet er keurig uit, al is het qua design niet heel spannend. Gewoon keurig. Het instrumentarium is anders qua opzet. Verder biedt Skoda bekledingsstoffen met een nieuw patroontje voor de stoelen. De afwerking van het dashboard is van een ander materiaal maar dat viel ons eerlijk gezegd niet eens op.
Het interieur komt vooral zakelijk over. Met de kwaliteit ervan is niks mis, alles voelt aan alsof het 300 jaar mee kan. Bovendien zit alles daar waar je het verwacht. De afstandsbediening van je tv is lastiger te bedienen.
Nieuwe Skoda Fabia: hoe rijdt dat nou?
Technisch is er werkelijk niets aan de Fabia verandert. Geen moertje. Maar ook dat is geen ramp. Want de Fabia reed al lekker. We stapten in de Combi met 1,0-liter driecilinder met 81 kW (110 pk) en DSG-automaat met dubbele koppeling. In de meest luxe Style-uitvoering. Dan heb je voor net 24 mille echt een heel fijne compacte station. Bovendien heel compleet uitgerust met onder andere een navigatiesysteem, audiosysteem met zes speakers en allerlei connectiviteit inclusief 6,5-inch touchscreen met heldere bediening.
De Fabia uit deze autotest trekt lekker vlot op en ligt prettig stevig op de weg. Schakelen doet de DSG-bak voor je. En hoe, je merkt nauwelijks dat de bak van verzet wisselt. Op slecht wegdek valt verder op hoe goed de Fabia in elkaar gezet is; werkelijk niets rammelt of kraakt. En hij stuurt met gevoel en best direct zodat je ook nog een beetje sportief kunt rijden. We snappen Skoda wel; ook wij hadden niets veranderd aan het weggedrag van de Fabia.
Dat was hem?
Tja, qua wijzigingen was het dat wel een beetje. Er is meer actieve veiligheid leverbaar (zoals een waarschuwingssysteem voor de dode hoek) en ook de connectiviteit is toegenomen, waaronder Apple CarPlay en Android Auto. Er is keuze uit nog twee 1,0-liter benzinemotoren, ook driecilinders. De een levert 55 kW (75 pk) en is zonder turbo, de ander 70 kW (95 pk) en is met turbo. Diesels zijn er niet. Een 5-bak is standaard, de motorversie die wij reden (ook turbo), heeft standaard een 6-bak.
Conclusie?
Toegegeven: aan de nieuwe Skoda Fabia is niet veel veranderd. De enige die hier nadeel van ondervindt, is wellicht Skoda zelf. Want waarom zou je je huidige Fabia inruilen voor een nieuwe? De nieuwe Fabia is een echte Skoda. Goedkoper dan andere auto’s in hetzelfde segment maar beslist niet van een mindere kwaliteit. Bovendien compleet uitgerust. Je kunt hoogstens zeggen dat het allemaal niet heel spannend is. Een heel veilige keuze zogezegd. Tip: neem hem in het rood zoals op de foto’s; staat hem heel goed en maakt hem wat minder serieus.