Autotest – Opel Corsa GS Line (2020)
Een dikkere Opel Corsa met benzinemotor kun je niet krijgen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Is er nog wel sportiviteit bij Opel te ontdekken? Het performancelabel OPC is gepensioneerd en de nieuwe sportbadge GSi is alleen nog op de Insignia te krijgen. Wat betekent dat voor de nieuwe Opel Corsa? Is dat echt een braverik geworden? Dat valt alles mee, blijkt na honderden kilometers in deze Opel Corsa GS Line met 130 pk benzinemotor én achttrapsautomaat.
De dikste Opel Corsa
We hebben de prijslijst van de nieuwe Opel Corsa uitgebreid bestudeerd en het is ons duidelijk: een dikkere Opel Corsa met benzinemotor kun je niet krijgen. Maar laten we niet te hard van stapel lopen. Laten we beginnen met de basics.
De vanafprijzen
De nieuwe Opel Corsa is er vanaf 16.999 euro. Die variant is alleen te krijgen met een 75 pk sterke 1.2 benzinemotor en heeft géén airco. Pas vanaf de Corsa Edition (vanaf 18.299 euro) heb je standaard airco. De sportief ogende GS Line begint bij 21.949 euro en ziet er meteen een stuk kleurrijker uit. Vooral het interieur ziet er door de sportieve rode en zilverkleurige details een stuk florissanter uit.
“Fraaie rode details in het interieur.”
Uitrusting Corsa GS Line
De Corsa GS Line heeft naast die opvallende interieurelementen ook sportievere bumpers, led-verlichting rondom, 16-inch lichtmetalen wielen, sportstoelen met twee rode ‘sportstrepen’, zwarte hemelbekleding en een fraai Multimedia Radio-infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en Apple CarPlay-ondersteuning. Systemen als verkeersbordenherkenning, Active Lane Keep Assist en een vermoeidheidsassistent zijn ook standaard.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij
Deze motoren zijn mogelijk
Opel levert de Corsa GS Line met benzinemotoren of een diesel. Die diesel betreft de 25.199 euro kostende 1.5 CDTi 102 pk met handgeschakelde zesbak. De basisbenzinemotor voor de GS Line is de 1.2 Turbo met 100 pk en handgeschakelde zesbak (21.949 euro) óf achttrapsautomaat (23.949 euro).
130 pk én EAT8-automaat
De 1.2 Turbo met 130 pk en achttraps automaat wordt alleen als GS Line geleverd. Toevallig rijden wij in deze uitvoering. Een dikkere Corsa met benzinemotor kun je niet krijgen. Kost wel wat overigens, want de 1.2 Turbo 130 pk EAT8 GS Line is er vanaf 25.299 euro.
100 of 130 pk?
Tijdens de introductie van de nieuwe Opel Corsa reden we met de 1.2 Turbo met 100 pk en handgeschakelde zesbak. Dat bleek een uitstekende, zuinige aandrijflijn die sterk genoeg is voor de Nederlandse wegen. Toch is deze versie met 130 pk en EAT8-automaat ook heel fijn, alleen al door het feit dat je wat powerreserve hebt. Altijd handig voor inhaalacties.
“De 1.199 cc grote (of kleine?) driecilinder levert prima prestaties.”
OPC-gevoel
De 1.199 cc grote (of kleine?) driecilinder levert prima prestaties. Bij volgas hebben we zelfs even een OPC-gevoel. De prestaties spreken boekdelen: een top van 208 km/u en een 0-100-tijd van 8,7 seconden. Uitstekende cijfers. Vooral de 230 Nm aan koppel – beschikbaar vanaf 1.750 toeren per minuut – maakt van de Corsa een bovengemiddeld vlotte B-segment vijfdeurs hatchback.
Flink afgevallen
Die snelheidsbeleving is een direct gevolg van het feit dat de nieuwe Opel Corsa stevig is afgevallen. Het verschil ten opzichte van de vorige Corsa kan oplopen tot 108 kilogram. Alleen het kale chassis is al 40 kilogram lichter dan voorheen en een aluminium motorkap bespaart 2,4 kilogram. De lichtste variant van de Corsa weegt zelfs maar 955 kilogram. Deze Corsa 1.2 Turbo 130 pk EAT8 weegt 1.133 kilogram. Nog altijd niet heel zwaar.
“Alleen het kale chassis is al 40 kilogram lichter dan voorheen.”
Lichtvoetig en speels
Door dat lage gewicht is de Opel Corsa bijzonder lichtvoetig en speels. Hij laat zich ondanks de wat lichte besturing uitstekend in een bocht zetten. Als je dan ook zelf de schakelmomenten bepaalt met de flippers aan het stuur, dan komt die glimlach vanzelf. Leuk rijden! Dat lagere gewicht heeft overigens wel een consequentie bij harde zijwind. Daar is de nieuwe Corsa best gevoelig voor. De Peugeot 208 – gebouwd op hetzelfde platform – heeft hier ook ‘last’ van.
LEES OOK: Peugeot 208 (2020) met benzinemotor, hoe goed is ie?
Tekst gaat verder onder de fotogalerij
Cruisen
Ondanks die sportieve aspiraties laat deze sterke Opel Corsa zich ook heel eenvoudig rustig rijden. De Corsa heeft drie rijmodi, te weten Normal, Eco en Sport. In Sport is de driecilinder heerlijk bij de les. In standje Eco zit er een vertraging op het gaspedaal. Prima voor cruisen op de snelweg. Het gemiddelde brandstofverbruik van 4,5 l/100 kilometer zoals in de brochure staat, ga je niet halen. Toch moet 1 op 20 te doen zijn. Bij een constante snelheid van 100 km/u is de Corsa zelfs nog zuiniger. Je kan kiezen tussen adaptieve cruise control of een snelheidsbegrenzer.
“In Sport is de driecilinder heerlijk bij de les.”
Voorin versus achterin
De nieuwe Opel Corsa is net als de Peugeot 208 niet de ruimste in het B-segment. Een Ford Fiesta en Volkswagen Polo zijn net even wat ruimer. Voorin de Corsa is het uitstekend zitten, achterin kunnen volwassenen goed zitten als de voorste personen de stoel wat opschuiven naar voren. Voor kleinere kinderen is de Opel Corsa achterin ruim zat.
Conclusie
De Opel Corsa is een van de populairste modellen van Opel. Sinds de lancering van de eerste generatie in 1983 heeft Opel er al dik 14 miljoen van verkocht. Niet heel vreemd, want de Corsa spreekt met zijn no-nonsense-concept een grote doelgroep aan. Toch is deze GS Line allesbehalve pretentieloos. Het is met recht de leukste uitvoering. Hij ziet er sportief uit, heeft een kleurrijker interieur en is met deze 130 pk sterke benzinemotor ook nog eens vlot, al zouden we ook met een Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line genoegen nemen.